لینوکسی شوید!

در حالی که بسیاری از شرکت‌های بزرگ همچون مایکروسافت به‌سمت متن ‌باز متمایل شده و به بنیاد متن ‌باز پیوستن و بسیاری از محصولات بزرگ خود را متن ‌باز کرده‌اند، با این وجود هنوز هم هستند توسعه‌دهندگانی که اعلام می‌دارند دو واژه متن ‌باز و سودآوری در تضاد کامل با یکدیگر قرار دارند. اما واقعیت این است که امروزه توسعه‌دهندگان و شرکت‌هایی که در دنیای متن ‌باز اشتغال دارند، از پروژه‌های متن ‌باز به سودآوری خوبی رسیده‌اند . عده‌ای بر این باورند که نرم‌افزارها باید به‌ طور کامل رایگان و متن باز باشند، اما این نگرش در مقطع فعلی همه‌گیر نیست و به‌واسطه وجود مجوزهای مختلف متن ‌باز با فراز و نشیب‌هایی همراه است. اما اگر واقع‌بین باشیم، باید به این نکته اعتراف کنیم که کسب درآمد از نرم‌افزارهای متن ‌باز یک هنر است. به‌ویژه آنکه هنوز هم یک نگرش سنتی نسبت به جامعه نرم‌افزاری وجود دارد. در گذشته ما با محصولاتی در قالب کدهای باینری و یک حق اشتراک روبه‌رو بودیم. این تفکر محدود باعث شد تا بسیاری این شیوه انحصاری را قبول کنند. اما با تغییر و تحولات دنیای نرم‌افزار و راهکاری نوینی که برای کسب درآمد ابداع شد، اکنون بسیاری این بانگ را سر می‌نهند که چرا باید ساخت یک محصول در انحصار یک شرکت باشد و چرا مصرف‌کننده نباید این حق را داشته باشد تا خود شخصاً تغییری در یک محصول اعمال کند. در دنیای متن ‌باز به یک نرم‌افزار به‌عنوان یک محصول نگاه نمی‌شود، بلکه به‌عنوان زیرساختی نگاه می‌شود که راه را برای کسب درآمد به شکل‌های دیگر هموار می‌سازد. هرچند در دنیای متن ‌باز هم یک توسعه‌دهنده می‌تواند به‌شیوه انحصارگرایانه محصول خود را به فروش برساند، اما به‌واسطه آنکه سورس کدها در دسترس قرار دارند، روی این الگو زیاد نمی‌توان حساب باز کرد. متن باز در سالهای پیش رو، بیش از سایر فرصت های شغلی افزایش پیدا کرده و مورد تقاضای جدی بازار کار و صنعت میباشد.

در همین راستا لینوکس به عنوان یک open source است که در سال های اخیر بسیار فراگیر شد است. اکثر نرم افزارهای آن با زبان C و بخشی از انها با اسمبل نوشته شده و برای افرادی که این زبان های برنامه نویسی را می دانند سیستم عامل غریبه ای نیست. اگر با زبان C آشنا باشید می توانید تغییرات دلخواه خود را در source این سیستم عامل بدهید.

یکی دیگر از عواملی که می تواند مزیت خوبی برای لینوکس محسوب شود community های بسیار جالبی است که در سطح دنیا برای این سیستم عامل وجود دارد. افراد زحمتکشی در این گروه ها هستند که تغییراتی در این سیستم عامل و فرایند های آن اعمال می کنند و نتیجه را به راحتی در اختیار همه در سراسر دنیا بصورت رایگان قرار می دهند.

عامل دیگری که باعث شد ما به سمت لینوکس کشیده شویم٬ شرکت های بزرگ بین المللی هستند که در ایران پروژه دارند و اکثر آنها توصیه می کنند که با لینوکس شروع به کار کنیم. به عنوان مثال تعداد زیادی از بیمارستان ها هستند که مجهز به لینوکس شده اند. عمده ترین دلیل آن هم این است که نرم افزارهای موجود در دنیای پزشکی اغلب open source بوده و تحت لینوکس اجرا می شوند. این سیستم عامل کاملا پایدار بوده و پزشک در اتاق عمل به راحتی می تواند با ابزارهایی که تحت این سیستم عامل کنترل می شوند به راحتی کار کند و نگرانی ای نداشته باشد.

لینوکس سیستم عامل ساده ای است که در عین حال به دلیل انعطاف بسیار زیاد آن در صنایع مختلف٬ پیچیدگی های فنی خود را هم داراست. به لحاظ امنیتی لینوکس برای مقیاس بزرگ و به لحاظ کاربری نیز برای Multi-user و multi-tasking طراحی شده است. به گونه ای که اگر یکی از کاربران آن دچار آسیب شود به همان یوزر محدود بوده و نمی تواند به سطوح بالاتر سطح کرنل دستیابی داشته باشد. این در حالیست که در ویندوز با آلوده شدن هر کاربر٬ کل سیستم تحت الشعاع قرار گرفته و دچار آسیب خواهد شد. لینوکس عاری از اشکال امنیتی نیست اما در قیاس با ویندوز به دلیل متن باز بودن ٬ فورا می تواند توسط جامعه بزرگ توسعه دهندگان این سیستم عامل شناسایی و بلافاصله برطرف شود. این در حالیست که ویندوز به دلیل بسته بودن کد منبع٬ اشکالات امنیتی آن توسط دیگران قابل شناسایی نبوده و در صورت لو رفتن یک اشکال امنیتی از آن خسارات فراوانی به جامعه استفاده کنندگان ویندوز وارد خواهد آمد.

لینوکس و مدارک آن به عنوان یکی از مهمترین حوزه های متن باز، یکی از بهترین تخصص ها برای فعالیت در دنیای فناوری اطلاعات میباشد که جامع ترین مدرک مرتبط با آن LPIC، به عنوان کاربردی ترین مدرک لینوکس در حال حاضر در دنیا طرفداران فراوانی دارد.

کهکشان سالهاست که پک کامل دو مدرک مهم LPIC1 و LPIC2 که فرد را به عنوان مهندس و مدیر سیستمهای لینوکس آماده ورود به بازار کار مینماید را برگزار کرده و هر روز به تعداد دانش آموختگان لینوکس کهکشانی افزوده میشود.

به دلیل اهمیت این مدارک در بازار کار و کمبود متخصص و منابع فارسی مورد نیاز علاقمندان،کهکشان پک آموزش الکترونیک این دوره ها را نیزبه عنوان یک منبع کمک آموزشی منحصربفرد و کاملا کاربردی تولید و به صورت جداگانه و یا همراه با دوره عرضه می نماید.
این سری آموزش الکترونیک میتواند در راه رسیدن به جایگاه شغلی مدیر سیستمهای لینوکس و یا افرادی که در کار خود به دانش لینوکس نیازمندند بسیار مفید وکارآمد باشد.

جهت ثبت نام در پک کاربردی LPIC و یا تهیه پک آموزشی الکترونیک مربوطه با ما تماس بگیرید.

دوره های لینوکس

منبع: سایت شبکه و کهکشان نور

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *