نقشه راه سیسکو

شرکت سیسکو مدارک مختلفی را در سطوح و شاخه های متفاوتی ارایه می کند. هر کدام از مدارک سیسکو، حوزه خاصی از مفاهیم شبکه ای را تحت پوشش قرار میدهد. این شرکت برای معرفی بهتر سطوح مدارک خود، هرم هایی را ترسیم کرده است که در راس هر یک از آنها، بالاترین مدرک و در قاعده هرم، مدرک ورودی شرکت بیان شده است.
سیسکو و مدارک آن بر پایه استانداردهای عالی و بین المللی بنا نهاده شده و بنابراین کسب هر یک از مدارک سیسکو، چه برای متخصصان و مدیران شبکه و چه برای شرکت ها و سازمان هایی که قصد استخدام افراد متخصص را دارند، ارزشمند و مهم است. شرکت سیسکو مدارک مختلفی را در سطوح و شاخه های متفاوتی ارایه می کند. هر کدام از مدارک سیسکو، حوزه خاصی از مفاهیم شبکه ای را تحت پوشش قرار میدهد. این شرکت برای معرفی بهتر سطوح مدارک خود، هرم هایی را ترسیم کرده است که در راس هر یک از آنها، بالاترین مدرک و در قاعده هرم، مدرک ورودی شرکت بیان شده است.
سیسکو و مدارک آن بر پایه استانداردهای عالی و بین المللی بنا نهاده شده و بنابراین کسب هر یک از مدارک سیسکو، چه برای متخصصان و مدیران شبکه و چه برای شرکت ها و سازمان هایی که قصد استخدام افراد متخصص را دارند، ارزشمند و مهم است.

محبوب ترین مدارک سیسکو کدامند؟

  1. Cisco Certified Network Associate)CCNA)
  2. Cisco Certified Network Professional)CCNP)
  3. Cisco Certified Internet work Expert )CCIE)

CCNA

Cisco Certified Network Associate)CCNA) در قاعده هرم سیسکو جای گرفته و نخستین سطح مهارتی سیسکو، یعنی سطح آشنایی و مقدمات است. دانشجویان با اخذ این مدرک، دروازه سیسکو را بر روی خود می گشایند و خود را برای صعود از پله های پیشرفت و تخصص شبکه ای آماده می کنند. مدرک CCNA در گروه نصب و پشتیبانی و نگهداری شبکه ها جای می گیرد و دارندگان این مدرک این قدرت و توانایی را خواهند یافت که شبکه های کوچک و متوسط (۱۰۰ و کمتر کاربر) را نصب، پیکربندی و راه اندازی کنند.

CCNP

CCNP یک مدرک رده بالای مهندسی شبکه است. افرادی که این مدرک را دریافت دارند، خواهند توانست شبکه‌های بزرگ کامپیوتری با یکصد تا بیش از پانصد کامپیوتر را نصب، پیکربندی و عیب‌یابی کنند. این دسته از شبکه‌ها که اغلب در کارخانجات صنعتی بزرگ، مراکز بزرگ بازرگانی و همچنین سازمان‌های بزرگ مستقر هستند. برخلاف شبکه‌های محلی کوچک و شبکه‌های دفتری به‌دلیل نوع استفاده افزایش شمار کاربران و نقشی که در پیشبرد اهداف نهایی آن سازمان ایفا می‌کنند، از حساسیت و اهمیت حیاتی برخوردار است. بنابراین، کسانی که با دریافت مدرک CCNP پا به عرصه کار با این‌گونه شبکه‌ها می‌گذارند، نسبت به دارندگان مدارک دیگر (مانند(CCNA ، اهداف بزرگتر و به‌دنبال آن مشکلات و دردسرهای بیشتری را پیش‌رو دارند. در عوض، این افراد از دیدگاه جایگاه شغلی در رده‌های بالاتر و از دیدگاه حساسیت نقشی که به‌عهده دارند، دارای مسوولیتی بزرگتر و از دیدگاه درآمد، وضعیتی مطلوبتر از دیگر دست‌اندرکاران طراحی و نصب شبکه دارند.

به‌طورکلیCCNP مدرکی است که چیزی را برای دستیابی داوطلب به فناوری‌های روز شبکه‌های بزرگ، کم نمی‌گذارد. مباحث پرشماری که در این دوره مطرح می‌شود، به‌صورت همه جانبه، هر گونه فناوری در زمینه شبکه‌های یاد شده را بررسی می‌کند و در این راه هر مساله مهمی (مانند: امنیت، کیفیت سرویس(QoS) ، شبکه‌های اختصاصی مجازی(VPN) و فناوری‌های ‌پهن‌باند) را به‌تفصیل مطرح می‌سازد.

داوطلبان دریافت مدرکCCNP باید نخستین قاعده هرم تحصیلی شرکت سیسکو، یعنی مدرکCCNA، را (که مربوط به شبکه‌های محلی کوچک می‌شود) گذرانیده باشند. شخصی که به دریافت مدرک CCNP نایل می‌شود، از دیدگاه رده شغلی در میان همه شغل‌هایی که مربوط به مهندسی شبکه به‌ویژه نصب و راه‌اندازی شبکه با استفاده از تجهیزات سیسکو می‌شود، در رده دوم یعنی پس از مدرک CCIE که مربوط به مشاوران حرفه‌ای سیسکو است، قرار می‌گیرد. این بدان معنا است که شخص دارندهCCNP می‌تواند فاصله مقام خود را با ارشد‌ترین سطح کارشناسی شبکه به یک گام برساند.

CCIE

مدرك CCIE یکی از معتبرترین مدرک های موجود در زمینه IT می باشد و همچنین پيشرفته‌ترين مدرک ارائه شده توسط سيسكو در زمينه Computer Networks این مدرک می باشد . با توجه به افزایش روز افزون سرعت اتصالات شبکه های کامپیوتری و ارائه تنظیمات پیشرفته و حرفه ای در بستر شبکه های کامپیوتری و در پی آن گسترش روز افزون استفاده از تکنولوژی اطلاعات ، جهان به سوی به کارگیری هر چه بیشتر این تکنولوژی پیش می رود که از پی آمدهای بارز آن می توان به پروژه های اتصالات پر سرعت شبکه های دولت الکترونیک و بانکداری الکترونیک و … اشاره نمود ، تا جایی که امروزه اکثر شرکت ها و سازمان های فعال ، به تکنولوژی اطلاعات روی آورده و همگام با آن پیش می روند .

از این رو کهکشان سالهاست که دوره های سیسکو را جزو اصلی ترین شاخه دوره های تخصصی خود قرار داده است. همچنین کهکشان با توجه به نیاز بازار دوره هایی را در زمینه سیسکو در نظر گرفته است که به صورت تک دوره یا پک برگزار می نماید.

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *