وب تاریک چیست؟

ممکن است واژه Dark Web را که توسط دیگران یا در رسانه ها استفاده میشود را شنیده باشید و کنجکاو باشید که وب تاریک چیست؟ یا سوال کنید آیا مهم است که بدانم چه هست؟ امروز توضیح می دهیم که وب تاریک چیست و چه چیزی برای شما مهم است.

وب تاریک چیست؟

Dark Web شامل سامانه های اینترنتی است که برای ارتباط و یا به اشتراک گذاری اطلاعات به طور مخفی و ناشناس استفاده میشود. یک وب تاریک وجود ندارد، چیزی شبیه فیس بوک نیست که در یک جا و توسط یک سازمان و یا شرکت اداره شود. در عوض وب تاریک مجموعه ای از سیستم های مختلف و شبکه های مدیریت شده توسط افراد مختلف است که برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این سیستم ها هنوز به اینترنت متصل هستند و بخشی از اینترنت محسوب میشوند، اما معمولا آنها را با استفاده از موتور های جستجوی معمول پیدا نمیکنید. حتی اغلب به نرم افزار خاصی در رایانه خود نیاز دارید تا آنها را پیدا کنید یا به آنها دسترسی پیدا کنید. یک مثال پروژه Tor است. برای دسترسی به Dark Web ، مرورگر Tor را دانلود کنید و نصب کنید. هنگام اتصال به سرور های وب با استفاده از مرورگر Tor، ترافیک رمزگذاری شده شما از طریق رایانه های دیگر که آنها هم از Tor استفاده میکنند عبور میکند. هنگامی که ارتباطات شما از طریق این رایانه ها در طی مسیر عبور میکنند ، آدرس IP منبع ارسال داده ( که آدرس کامپیوتر شما است) تغییر میکند و به این معنی است که هنگامی که داده های شما به وب سایت مقصد می رسد، کسی آدرس اینترنتی شما را نمیداند و اینگونه فعالیت آنلاین شما ناشناس است.نمونه های دیگر سیستم های موجود در وب تاریک عبارتند از Freenet، Zeronet، I2P

چه کسی از آن استفاده میکند؟

مجرمان سایبری بزرگترین کاربران وب تاریک(Dark Web) هستند. آنها وب سایت ها و انجمن های گفتگویی را برای اجرای فعالیت های جنایتکارانه خود مانند خرید و دارو یا فروش حجم انبوه اطلاعات هک شده نگهداری می کنند- که همه ناشناس و مخفی هستند. به عنوان مثال زمانی که یک مجرم سایبری بانکی یا فروشگاهی آنلاین را هک میکند،آنها تا آنجا که میتوانند اطلاعات سرقت می کنند و سپس این اطلاعات را به دیگر مجرمان سایبری در سایت های وب تاریک (Dark Web) می فروشند.

البته وب تاریک قانونی هم وجود دارد. به عنوان مثال شهروندان کشورهایی که سانسور در آنجا شایع هستند، میتوانند از شبکه های وب مخفی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات استفاده کنند و ببنند چه چیزی در دنیا اتفاق می افتد و در عین حال از حریم خصوصی خود محافظت کنند و ناشناس باقی بمانند. روزنامه نگاران، خبرنگاران و افرادی که در مورد حریم خصوصی شان حساس هستند می توانند از وب تاریک برای افزایش ناشناس ماندن خود و دور زدن زدن سانسور استفاده کنند. علاوه بر این ، این افراد می توانند از فناوری های مانند مرورگر Tor استفاده کنند نه تنها برای دسترسی به وب سایت های مخفی، بلکه به طور ناشناس اینترنت معمولی را مرور کنند.

باید چیکار کنیم؟

به غیر از اینکه دلیل خاصی برای دسترسی به Dark Web داشته باشید، ما به شما در برابر آن هشدار می دهیم. برخی از وب سایت های Dark Web () برای اهداف غیر قانونی مورد استفاده قرار می گیرند، بسیاری از سایت ها از رایانه شما در یک شبکه ی Peer-to-Peer برای رسیدن به اهداف خود سو استفاده می کنند و در بعضی موارد ممکن است کامپیوتر شما مورد آزمایش قرار گیرد یا مورد حمله قرار گیرد. برخی از شرکت ها خدمات نظارتی ارائه می دهند تا به شما اطلاع دهند که آیا نام و یا اطلاعات دیگر شما توسط جنایتکاران اینترنتی دزیده شده است و در وب سایت Dark Web یافت می شود. ارزش واقعی این خدمات جای سوال دارد. بهترین راه محافظت از خود، این است که فرض کنید که برخی از اطلاعات شما در حال حاضر در وب مخفی موجود است که توسط مجرمان اینترنتی استفاده می شود. در نتیجه

  • از هر گونه تماس تلفنی یا ایمیل که تظاهر به یک سازمان رسمی میکند و شما را برای انجام کاری تحت فشار و اضطراب، مانند پرداخت جریمه میگذارد خودداری کنید. مجرمان ممکن است از اطلاعاتی که در مورد شما پیدا کرده اند، برای ایجاد نقشه ای کاملا حساب شده استفاده کنند.
  • کارت اعتباری و رسید ها و صورتحساب های بانکی خود را کنترل کنید. حتی حساب های بانکی خود را طوری تنظیم کنید که هر تراکنشی که در حساب شما اتفاق می افتد پیامی به شما ارسال شود. به این ترتیب شما می توانید تشخیص دهید که آیا کلاهبرداری مالی رخ داده است یا خیر. اگر رخ داد، آن را به شرکت کارت اعتباری یا بانک خود بلافاصله گزارش دهید.
  • رتبه ی اعتباری خود را بپوشانید. این تاثیری بر نحوه استفاده از کارت اعتباری شما ندارد و یکی از موثر ترین اقداماتی است که میتوانید برای محافظت از خود مقابل سرقت هویت استفاده کنید.

منبع: خبرنامه رسمی OUTCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *