تحول در مدارک جدید سیسکو در سال 2020

سیسکو در جریان همایش سالانه خود موسوم به مراسم لایو 2019 خبر مهمی را برای متخصصان شبکه و خصوصا متخصصان شبکه‌های سیسکویی در خصوص تغییر در ساختار گواهینامه های سیسکو و آموزش های آن، منتشر کرد. در ادامه قصد داریم تا شما را از تغییرات و به روزرسانی های جدید سیسکو مطلع کنیم.
سیسکو این تغییرات را Cisco Next Level Certification نامیده است. تمامی گرایش ها و مدارک حال حاضر تا تاریخ 24 فوریه 2020 فعال خواهند بود و بعد از این تاریخ شاهد جایگزینی مدارک فعلی با مدارک و دوره‌های جدید خواهیم بود.


دوره CCNA

بزرگ‌ترین تغییر ظاهری که می‌توان در مدارک سیسکو مشاهده کرد مربوط به مدارک دوره‌های سطح CCNA است که با حذف تمامی گرایش‌ها عملا شاهد یک CCNA واحد خواهیم بود. تا قبل از این به روزرسانی ها زیر شاخه های مختلفی از CCNA داشتیم مانند گرایش‌های CCNA Security، Data Center و… که گاها همین تنوع در شروع دوره‌های سیسکو باعث سردرگمی دانشجویان می‌شد. در اولین اقدام سیسکو، تمام زیر شاخه های مربوط به CCNA خود را حذف کرده و فقط یک CCNA واحد با کد آزمون 200-301 ارائه داده است. عملا سیسکو در مدرک CCNA خود تمام مفاهیم Fundamental و پایه ای که قرار است همه شاخه های سیسکو از آن اطلاع داشته باشند را برای دانشجویان یکسان سازی کرده و آن را در یک CCNA واحد دیده است که به آن CCNA Core گفته می‌شود.
دوره CCNA دیگر شامل گرایش‌های مختلفی نمی‌شود؛ در حال حاضر دوره CCNA شامل گرایش‌هایی متعددی مانند Data center، Routing & Switching، CCNA Security است اما سیسکو با این رویکرد؛ تمام این گرایش ها را در یک پکیج قرار داده است و دانشجویان بعد از شرکت در این دوره، میتوانند با اصول پایه‌ای موجود در تمام این دوره ها آشنا خواهند شد. در واقع در دوره جدید CCNA تقریبا تمام مباحث و سرفصل همان است و موضوعات تغییری نکرده است بلکه سیسکو در آپدیت جدیدش در دوره CCNA فقط مقداری مباحث را منظم تر کنار هم گذاشته است تا بتواند ذهن ساخت یافته ای را برای دانشجویان به وجود آورد و با توجه به اینکه ما در حوزه فناوری اطلاعات همیشه شاهد پیشرفت و مباحث جدید هستیم؛ تقریبا 15 الی 20 درصد مطالب جدیدی به موضوعات این سطح افزوده شده است که البته این موارد جای نگرانی نخواهند داشت.
نکته قابل توجه دیگر آن این است که قبلا برای گرفتن مدرک CCNA دو آزمون وجود داشت که با قبولی در امتحان ICND1 مدرکی به نام CCENT ارائه میشد و اگر دانشجو آزمون دوم را هم قبول می‌شد می‌توانست مدرک CCNA را دریافت کند. در آپدیت جدید سیسکو مدرک CCENT به صورت کلی حذف شده است و در حال حاضر همچین مدرکی وجود ندارد. پس بنابراین نقطه شروع دوره‌های سیسکو سطح CCNA است و دانشجو با یک آزمون می‌تواند مدرک این دوره را کسب کند. 

 


دوره CCNP

اما این تغییرات به سطح CCNA محدود نمی‌شود بلکه در سایر سطوح هم شاهد تغییرات خاصی بوده‌ایم. در شاخه CCNP نخستین تغییر قابل توجه حذف پیش‌ نیاز است. در گذشته برای ورود به حوزه CCNP نیاز به گذراندن دوره CCNA بود که با تغییرات جدید اعمال شده از سوی شرکت سیسکو این پیشنیاز برای CCNP حذف شده است اما همچنان در این سطح شاهد گرایش‌های مختلف هستیم.

در حال حاضر برای CCNP گرایش‌های متعددی وجود دارد که دانشجویان برای کسب مدرک آن باید در تعدادی آزمون شرکت کنند اما در آپدیت جدید سیسکو از این پس می‌توان مدرک CCNP را با یک آزمون Core و یک آزمون انتخابی دیگر (آزمون contestation) بدست آورد که همین ویژگی باعث شده است قدرت انتخاب دانشجویان بسیار بیشتر شود. به طور کلی به صورت خیلی ساده علاقمندان به این حوزه می‌توانند با دو آزمون یک مدرک CCNP را کسب کند.
بر اساس تغییرات اعمال شده در مدارک این سطح در سال 2020 مدارک سطح CCNP در 5 گرایش اصلی ارایه خواهند شد: 

  1. CCNP Enterprise
  2. CCNP Data Center
  3. CCNP Collaboration
  4. CCNP Service Provider
  5. CCNP Security

گرایش‌های جدید این سطح نسبت به گرایش‌های فعلی کم‌تر شده است، به‌عنوان مثال در مدارک جدید سطح CCNP ما دیگر گرایشی مانند Cyber Security نخواهیم داشت و در واقع مباحث این گرایش در سایر گرایش‌های توزیع شده است. یا به عنوان مثال گرایش Wireless که در حال حاضر به عنوان یک گرایش مستقل برگزار می‌شود؛ در نسخه جدید در دل CCNP Enterprise قرار خواهد گرفت و علاقمندان به کسب دانش در حوزه Wireless، از این پس می‌توانند در دوره CCNP Enterprise ادامه مسیر دهند.

البته دانشجویان نباید نگران باشند زیرا سیسکو مدرک جدیدی را در این حوزه معرفی کرده است، در حال حاضر اگر علاقمندان تلاش کنند  و یک دوره را بگذرانند، عملا اعتبار و ارزش خاصی را بدست نمی‌آورند اما سیسکو در آپدیت جدیدش این ارزش را برای علاقمندان قائل شده است که زمانی که تلاش می‌کنند و یک آزمون را با موفقیت سپری می‌کنند؛ مدرک جدیدی را تحت عنوان Specialist اعطا می‌کند که این مدرک در واقع می‌تواند یک امتیاز برای افراد محسوب شود. در این حالت اگر دانشجو سایر آزمون‌های مورد نظر را بدهد مدرک کلی آن دوره را کسب می‌کند. در نتیجه در رویکرد جدید سیسکو عملا به ازای هر آزمونی که گرفته می‌شود یک مدرک به دانشجو اعطا می‌شود که این مدرک می‌تواند در رزومه فرد مفید واقع شود.

خبر خوش دیگر از سوی سیسکو این است که دیگر ترتیبی برای گرفتن مدرک سیسکو وجود ندارد یعنی دانشجو اگر بنا به دلایلی بخواهد مدرک CCNP را کسب کند باید در دو آزمون شرکت کند ولی در حقیقت دیگر لازم نیست این دو آزمون را به ترتیب سپری کنند. اگر دانشجویان در آزمون Core قبول نشوند در این صورت دانشجو میتوانند به راحتی با گرفتن یکی از آن contestation ها یک مدرک Specialist دریافت کنند و در فرصت مناسب مجدد برای شرکت در آزمون Core اقدام کنند که اینکار سیسکو باعث ایجاد انگیزه در دانشجویان برای ثبت نام در آزمون ها و جمع آوری امتیاز های بیشتر خواهد شد.

 


دوره CCIE

تغییرات جدید مدارک سیسکو حتی حرفه‌ای ترین سطح مدارک سیسکو را هم تحت تاثیر قرار داده است. در بخش CCIE LAB در حال حاضر تفاوت هایی در بخش Design و Implantation وجود دارد ولی در آپدیت جدید این مدرک، این دو بخش را باهم ترکیب شده است. در آپدیت جدید مدارک سیسکو در سطح CCIE آزمون CCIE LAB Exam در حقیقت به یک آزمون 8 ساعته در قالب یک لابراتور Design سه ساعته و یک لابراتور Implantation با مدت 5 ساعت تبدیل شده است و این در حالی است که در حال حاضر بخش Design در آزمون‌های فعلی سطح CCIE وجود ندارد و همین عامل باعث خواهد شد که به جذابیت این آزمون اضافه شود. زمانی که فردی میخواهد در این آزمون شرکت کند هم در قسمت Design و در هم در حوزه پیاده سازی باید این دانش را داشته باشد. زیرا در حال حاضر سیسکو به این صورت عمل می‌کند که این دو حوزه را جدا کرده است و شاید شخصی که در حوزه Design فقط کار می‌کند در زمانی که به اجرای کار می‌رسد توانایی کافی برای اجرایی کردن نداشته باشد اما ترکیب این دو بخش در بروزرسانی جدید باعث شده است یک فرد به طور کامل دانش کافی را بدست آورد.
همچنین مدرک CCIE سیسکو نیز شامل تغییراتی است که علاوه بر Infrastructure گرایش دیگری تحت عنوان Wireless را نیز پوشش می‌دهد. نکته مهم دیگر در تغییرات مدرک CCIE حذف شدن CCIE Written است. در واقع شما با گذراندن آزمون Core Exam 300-401 می‌توانید در CCIE Lab شرکت کنید.

 


تازه واردی به نام DevNet

علاوه بر بروزرسانی های جدید بالا، سیسکو مسیر جدیدی تحت عنوان DevNet معرفی کرده است که این مسیر دو سطح CCNA(Associate) و CCNP(Professional) دارا است که هدف آن آگاهی رسانی برای تعدادی از متخصصین در حوزه توانمندسازی برنامه نویسی برای تجهیزات سیسکو است. در واقع این دوره مناسب برنامه نویسانی است که قصد دارند از طریق زبان های برنامه نویسی و API های موجود، با دستگاه های سیسکو تعامل داشته باشد و آنها را از طریق برنامه هایی که خودشان توسعه داده‌اند، کنترل کنند. چیزی که مشخص است هدف سیسکو ساختن برنامه نویس یا Developer در حوزه محصولاتش نیست و پیشنیاز این دو دوره در بخش DevNet آشنایی با زبان برنامه نویسی پایتون است و آن چیزی که اینجا اتفاق می‌افتد این است که از پایتون برای ایجاد قابلیت برنامه پذیری در تجهیزات سیسکو استفاده می‌شود.

تا زمان نگراش این مقاله اطلاعات جامعی در خصوص اهداف این بخش و مهارت‌هایی که دانشجویان با گذراندن این دوره بدست می‌آورند منتشر نشده است اما به زودی و با انتشار مطالب جدید از سوی منابع رسمی، کهکشان هم این بخش را تکمیل خواهد کرد و اطلاع‌رسانی‌های لازم را در خصوص آن انجام خواهد داد.


اعتبار مدارک جدید سیسکو


تغییر دیگری که در روند آموزشی سیسکو رخ داده است مربوط به تمدید گواهینامه های آن است که در گذشته برای تمدید گواهینامه ها نیاز به شرکت مجدد در آزمون مربوطه بود. اما با اعمال تغییرات جدید در کنار امکان شرکت در آزمون مجدد؛ سیسکو گزینه های دیگری هم نظیر: طرح سوال های متفاوت برای آزمون ها، شرکت در رویداد های سیسکو، شرکت در دوره های سیسکو، نوشتن مقاله در بحث سیسکو و … به این قسمت اضافه کرده است. در حقیقت گواهینامه های سیسکو 3 سال اعتبار دارند که با این روش ها می‌توان امتیازاتی کسب کرد که مجموع این امتیازات در طی 3 سال باعث تمدید مجدد گواهینامه بدون شرکت در آزمون می‌شود.

 

مدارک فعلی سیسکو چه خواهد شد؟

مدارک و آزمون‌های فعلی سیسکو تا اسفند ماه سال جاری معتبر خواهد بود و دانشجویانی که در حال حاضر مشغول تحصیل هستند تا آن زمان مطابق با سرفصل‌های فعلی مطالعه و مدرک مربوطه را دریافت خواهند کرد. افرادی که در حال حاضر هم مدارک سیسکو را در اختیار دارند تا همان مدت 3 سال مدرکشان معتبر خواهد بود و پس از آن می‌توانند از طریق آزمون مجدد یا روش‌هایی که در بالا ذکر شد مدرک خود را تمدید و مدارک جدید را دریافت کنند. در کل توصیه ما آن است که دانشجویان منتظر مدارک جدید سیسکو نباشند و اگر اکنون در حال مطالعه و گذراندن دوره‌های خود هستند، تا حد ممکن در آزمون‌های فعلی شرکت و مدرک مربوطه را دریافت کنند چراکه بر اساس رویکرد جدید؛ این مدارک به عنوان اعتبارات قبلی در رزومه دانشجویان ثبت خواهد شد. 

 

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید پادکست زیر را گوش دهید. برای آگاهی از سایر پادکست‌های کهکشان می‌توانید به کانال رسمی ما در شنوتو مراجعه کنید.

 

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *