مدارک جدید سیسکو

تغییرات جدید مدرک CCNA در سال 2020

سیسکو هرساله تغییرات جدید خود را در همایش سیسکو لایو خدمت علاقه‌مندان بخصوص سیسکو کاران ارایه می‌دهد همچنین سیسکو امسال در این همایش که در تاریخ ژوئن 2019 در کالیفرنیا برگزار شد خبر مهمی را در خصوص تغییر در ساختار گواهینامه‌های خود و آموزش‌های خود منتشر کرد .در واقع رویکرد سیسکو در این تغییرات به این‌گونه است که تمامی گرایش‌های و مدارک حال حاضر تا تاریخ 24 فوریه 2020 با سرفصل‌های قدیمی برگزار و از آن تاریخ به بعد، گرایش‌های و مدارک سیسکو تغییراتی دارند. در ادامه قصد داریم تا شما را با یکی از اساسی‌ترین تغییرات و به‌روزرسانی‌های جدید در مدرک CCNA مطلع کنیم.
در واقع سیسکو به تمامی تغییرات خود Cisco Next Level Certification می‌گوید.تمامی گرایش‌ها و مدارک حال حاضر تا تاریخ 24 فوریه 2020 با سرفصل‌های قدیمی برگزار و از آن تاریخ به بعد، گرایش‌ها و مدارک سیسکو تغییراتی دارند.


دوره CCNA

اتفاق بسیار مهمی که در مدارک سیسکو رخ داده است تبدیل CCNA به یک CCNA واحد است و بزرگترین تغییر در CCNA اتفاق افتاده است به این صورت که تا قبل از این به‌روزرسانی‌ها زیرشاخه‌های مختلفی از CCNA داشتیم مانند CCNA Security، Data Center و از این قبیل و… که گاها همین تنوع در شروع دوره‌های سیسکو باعث سردرگمی دانشجویان می‌شد. در اولین اقدام سیسکو، تمام ززیرشاخه‌های مربوط به CCNA خود را حذف کرده و فقط یک CCNA واحد با کد آزمون 200-301 ارائه داده است عملا سیسکو در مدرک CCNA خود تمام مفاهیم Fundamental و پایه‌ای که قرار است همه شاخه‌های سیسکو از آن اطلاع داشته باشند را برای همه یکسان‌سازی کرده و آن را در CCNA واحد دیده است. که به آن CCNA Core گفته می‌شود.
دوره CCNA دیگر شامل گرایش‌های مختلفی نمی‌شود؛ که در حال حاضر ما از CCNA حوزه‌های مختلفی داریم مانند Data center، Routing & Switching، CCNA Security که گاهی اوقات دانشجویان دچار چندگانگی برای شرکت در کدام یک از دوره‌های CCNA می‌شوند که سیسکو با این رویکرد جدید تغییراتی را تحت یک دوره جامع تمام این گرایش‌ها را در یک پکیج قرار داده است و دانشجویان بعد از شرکت در این دوره، می‌توانند با پایه تمام این دوره‌ها آشنا شوند و دغدغه‌ها در این حوزه بسیار کمتر می‌شود در واقع در دوره جدید CCNA تقریبا تمام مباحث و سرفصل همان است و موضوعات تغییری نکرده است بلکه سیسکو در آپدیت جدیدش در دوره CCNA فقط مقداری مباحث را منظم‌تر کنار هم گذاشته است تا بتواند یک ذهن ساخت‌یافته‌ای برای دانشجویان به وجود آورد و با توجه به اینکه ما در حوزه فناوری اطلاعات همیشه پیشرفت را داریم تقریبا 15 الی 20 درصد مطالب جدیدی را اضافه کرده که اصلا جای نگرانی نیست.
نکته قابل‌توجه آن این است که قبلا برای گرفتن مدرک CCNA دو آزمون وجود داشت که با قبولی در امتحان ICND1 مدرکی به نام CCENT ارائه می‌شد که در آپدیت جدید سیسکو این مدرک CCENT به صورت کلی حذف‌شده است و در حال حاضر همچنین مدرکی وجود ندارد. پس بنابراین نقطه شروع سیسکو CCNA است.


اعتبار مدارک جدید سیسکو

تغییر دیگری که در روند آموزشی سیسکو رخ داده است مربوط به تمدید گواهینامه‌های آن است که در گذشته برای تمدید گواهینامه‌ها نیاز به شرکت مجدد در آزمون مربوطه بود. اما با اعمال تغییرات جدید در کنار امکان شرکت در آزمون مجدد؛ سیسکو گزینه‌های دیگری هم نظیر: طرح سوال مای متفاوت برای آزمون‌ها، شرکت در رویداد مای سیسکو، شرکت در دوره‌های سیسکو، نوشتن مقاله در بحث سیسکو و … به این قسمت اضافه کرده است. در حقیقت گواهینامه‌های سیسکو 3 سال اعتبار دارند که با این روش‌ها می‌توان امتیازاتی کسب کرد که مجموع این امتیازات در طی 3 سال باعث تمدید مجدد گواهینامه بدون شرکت در آزمون می‌شود.


مدارک فعلی سیسکو چه خواهد شد؟

مدارک و آزمون‌های فعلی سیسکو تا اسفند ماه سال جاری معتبر خواهد بود و دانشجویانی که در حال حاضر مشغول تحصیل هستند تا آن زمان مطابق با سرفصل‌های فعلی مطالعه و مدرک مربوطه را دریافت خواهند کرد. افرادی که در حال حاضر هم مدارک سیسکو را در اختیاردارند تا همان مدت 3 سال مدرکشان معتبر خواهد بود و پس از آن می‌توانند از طریق آزمون مجدد یا روش‌هایی که در بالا ذکر شد مدرک خود را تمدید و مدارک جدید را دریافت کنند. در کل توصیه ما آن است که دانشجویان منتظر مدارک جدید سیسکو نباشند و اگر اکنون در حال مطالعه و گذراندن دوره‌های خود هستند، تا حد ممکن در آزمون‌های فعلی شرکت و مدرک مربوطه را دریافت کنند چراکه بر اساس رویکرد جدید؛ این مدارک به‌عنوان اعتبارات قبلی در رزومه دانشجویان ثبت خواهد شد.
برای اطلاعات بیشتر می‌توانید پادکست زیر را گوش دهید. برای آگاهی از سایر پادکست‌های کهکشان می‌توانید به کانال رسمی ما در شنوتو مراجعه کنید.

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *