تغییرات مدارک جدید CCNP سیسکو

پس از همایش سالانه سیسکو لایو 2019 ، مشخص شده است که تغییراتی در زمینه مدارک سیسکو رخ داده است که این تغییرات مربوط به دوره CCNA، CCNP و CCIE و همچنین معرفی تازه واردی به نام DevNet است. سیسکو در این همایش اعلام کرد ساختار مدارک آموزشی خود را به طور کلی تغییر داده است و افرادی که قصد شرکت در امتحان های بین‌اللملی را دارند باید در مدارکی که از تاریخ 24 فوریه 2020(برابر با 5 اسفند) اعمال می‌شود امتحان دهند.

دوره CCNP

در شاخه CCNP نخستین تغییر قابل توجه حذف پیش‌ نیاز است. در گذشته برای ورود به حوزه CCNP نیاز به گذراندن دوره CCNA بود که با تغییرات جدید اعمال شده از سوی شرکت سیسکو این پیشنیاز برای CCNP حذف شده است اما همچنان در این سطح شاهد گرایش‌های مختلف هستیم.

در حال حاضر برای CCNP گرایش‌های متعددی وجود دارد که دانشجویان برای کسب مدرک آن باید در تعدادی آزمون شرکت کنند اما در آپدیت جدید سیسکو از این پس می‌توان مدرک CCNP را با یک آزمون Core و یک آزمون انتخابی دیگر (آزمون contestation) بدست آورد که همین ویژگی باعث شده است قدرت انتخاب دانشجویان بسیار بیشتر شود. به طور کلی به صورت خیلی ساده علاقمندان به این حوزه می‌توانند با دو آزمون یک مدرک CCNP را کسب کند.

بر اساس تغییرات اعمال شده در مدارک این سطح در سال 2020 مدارک سطح CCNP در 5 گرایش اصلی ارایه خواهند شد:

CCNP Enterprise

CCNP Data Center

CCNP Collaboration

CCNP Service Provider

CCNP Security

گرایش‌های جدید این سطح نسبت به گرایش‌های فعلی کم‌تر شده است، به‌عنوان مثال در مدارک جدید سطح CCNP ما دیگر گرایشی مانند Cyber Security نخواهیم داشت و در واقع مباحث این گرایش در سایر گرایش‌های توزیع شده است. یا به عنوان مثال گرایش Wireless که در حال حاضر به عنوان یک گرایش مستقل برگزار می‌شود؛ در نسخه جدید در دل CCNP Enterprise قرار خواهد گرفت و علاقمندان به کسب دانش در حوزه Wireless، از این پس می‌توانند در دوره CCNP Enterprise ادامه مسیر دهند.

البته دانشجویان نباید نگران باشند زیرا سیسکو مدرک جدیدی را در این حوزه معرفی کرده است، در حال حاضر اگر علاقمندان تلاش کنند  و یک دوره را بگذرانند، عملا اعتبار و ارزش خاصی را بدست نمی‌آورند اما سیسکو در آپدیت جدیدش این ارزش را برای علاقمندان قائل شده است که زمانی که تلاش می‌کنند و یک آزمون را با موفقیت سپری می‌کنند؛ مدرک جدیدی را تحت عنوان Specialist اعطا می‌کند که این مدرک در واقع می‌تواند یک امتیاز برای افراد محسوب شود. در این حالت اگر دانشجو سایر آزمون‌های مورد نظر را بدهد مدرک کلی آن دوره را کسب می‌کند. در نتیجه در رویکرد جدید سیسکو عملا به ازای هر آزمونی که گرفته می‌شود یک مدرک به دانشجو اعطا می‌شود که این مدرک می‌تواند در رزومه فرد مفید واقع شود.

خبر خوش دیگر از سوی سیسکو این است که دیگر ترتیبی برای گرفتن مدرک سیسکو وجود ندارد یعنی دانشجو اگر بنا به دلایلی بخواهد مدرک CCNP را کسب کند باید در دو آزمون شرکت کند ولی در حقیقت دیگر لازم نیست این دو آزمون را به ترتیب سپری کنند. اگر دانشجویان در آزمون Core قبول نشوند در این صورت دانشجو میتوانند به راحتی با گرفتن یکی از آن contestation ها یک مدرک Specialist دریافت کنند و در فرصت مناسب مجدد برای شرکت در آزمون Core اقدام کنند که اینکار سیسکو باعث ایجاد انگیزه در دانشجویان برای ثبت نام در آزمون ها و جمع آوری امتیاز های بیشتر خواهد شد.

نکته بسیار مهم در خصوص تغییرات اساسی سیسکو

مدارک و آزمون‌های فعلی سیسکو تا اسفند ماه سال جاری معتبر خواهد بود و دانشجویانی که در حال حاضر مشغول تحصیل هستند تا آن زمان مطابق با سرفصل‌های فعلی مطالعه و مدرک مربوطه را دریافت خواهند کرد. افرادی که در حال حاضر هم مدارک سیسکو را در اختیاردارند تا همان مدت 3 سال مدرکشان معتبر خواهد بود و پس از آن می‌توانند از طریق آزمون مجدد یا روش‌هایی که در بالا ذکر شد مدرک خود را تمدید و مدارک جدید را دریافت کنند. در کل توصیه ما آن است که دانشجویان منتظر مدارک جدید سیسکو نباشند و اگر اکنون در حال مطالعه و گذراندن دوره‌های خود هستند، تا حد ممکن در آزمون‌های فعلی شرکت و مدرک مربوطه را دریافت کنند چراکه بر اساس رویکرد جدید؛ این مدارک به‌عنوان اعتبارات قبلی در رزومه دانشجویان ثبت خواهد شد.

برای مطالعه در خصوص تغییرات دیگر سیسکو روی لینک های زیر کلیک کنید

تغییرات جدید مدرک CCNA در سال 2020

تحول در مدارک جدید سیسکو در سال 2020

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *