جاوا بهتر است یا جاوا اسکریپت!؟

بسیاری از افراد به علت تشابه اسمی فکر می‌کنند تفاوتی بین زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت وجود ندارد ولی جالب است بدانید که جاوا اسکریپت و جاوا عملا دو زبان برنامه نویسی کاملا متفاوت با عملکردهای متفاوت هستند.

جاوا اسکریپت و جاوا چه تفاوت‌هایی دارند؟

زبان برنامه نویسی جاوا اولین بار توسط جمیز گاسلینگ طراحی شده است که در واقع جاوا یک زبان برنامه نویسی چند منظوره و شی گرا است که تا حدود زیادی به زبان برنامه نویسی C و C++ شبیه است اما استفاده از این زبان برنامه نویسی آسان‌تر و امکان ساخت برنامه‌های قدرتمند وجود دارد و همچنین از این زبان برنامه نویسی می‌توان در برنامه‌نویسی‌های تحت وب و … نیز استفاده کرد.
از زبان برنامه نویسی جاوا می‌توان در اپلیکیشن‌های سیستم‌عامل‌های اندروید و سیستم‌های سازمانی که حجم زیادی از داده‌ها را انتقال می‌دهند، استفاده کرد. با اینکه زبان‌های برنامه نویسی زیادی با نقاط قوت و ضعف‌های خاص خود وجود دارد، اما در طول بیست سال گذشته، زبان برنامه نویسی جاوا ثابت کرده است که یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی است. یکی از دلایل محبوبیت این زبان برنامه نویسی، رایگان و متن باز (Open Source) بودن آن است که در دنیای تکنولوژی از جایگاه بالایی برخوردار است و به یک زبان فراگیر تبدیل شده است. این زبان برنامه نویسی با گذشت زمان تکامل یافته و تبدیل به یک عنصر ضروری برای ساخت برنامه‌ها و نرم‌افزارهای موفق شده است.
در حقیقت زبان برنامه نویسی جاوا یک زبان محبوب و پرکاربرد است که شما با یادگیری آن می‌توانید در حوزه‌های مختلفی از جمله توسعه وب، برنامه نویسی برای اندروید و …. مشغول به کار شوید. از آنجایی که در برنامه‌نویسی‌های مربوط به اپلیکیشن‌های اندرویدی از زبان جاوا استفاده می‌کنیم بنابراین این زبان در بین متخصصان ایرانی از جایگاه ویژه‌ای برخورد دار است.
این زبان برنامه نویسی آینده روشنی دارد چرا که تقریبا تمامی برنامه‌ها و بسیاری از نرم افزارها با جاوا نوشته شده است و نوشته خواهد شد و مزایایی از قبیل وجود منابع فراوان برای یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا، فرصت‌های شغلی فراوان، قابلیت شی گرایی قدرتمند، متن باز، کارایی و عملکرد بالا و … باعث شده است که نظر بیساری از علاقه‌مندان به حوزه برنامه نویسی را به خود اختصاص دهد. همچنین جاوا زبان برنامه نویسی محبوب بسیاری از شرکت‌های بزرگ و بانک‌های فناوری از جمله گوگل، آمازون و …. است.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت یک زبان سطح بالا، پویا و مبتنی بر شی است که توسط برندان ایچ معرفی و عرضه شده است در واقع این زبان برنامه نویسی یک زبان اسکریپت نویسی است که در سمت وب کاربرد دارد به این معنا که برنامه‌های که با جاوا اسکریپت نوشته می‌شوند، تنها قابلیت اجرا بر روی مرورگر را دارند.
در واقع جاوا اسکریپت یک زبان ترجمه شده است بنابراین هیچ برنامه مخصوصی برای ساخت یک کد قابل استفاده لازم نیست. یک ادیتور متن ساده مثل نوت پد در ویندوز همه آن چیزی است که برای نوشتن جاوا اسکریپت نیاز دارید.
زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت هرگز نمی‌تواند به قدرت جاوا برسد. با جاوا می‌توان بزرگ‌ترین برنامه‌های تحت وب یا برای سیستم‌عامل‌های اندروید را طراحی کرد. نمایش ساعت، تاریخ، مبدا واحد، ساخت ماشین‌حساب‌های کوچک، تغییر المان‌های صفحه وب، تغییر متن‌ها و … بخشی از کارهایی است که با جاوا اسکریپت می‌توان انجام داد.
در همین راستا موسسه کهکشان نور مفتخر است دوره‌ایی را تحت عنوان جاوا پک برای علاقمندان به این حوزه برگزار کند. این دوره برنامه نویسی شما را به برنامه نویس جاوا تبدیل می‌کند به گونه ایی که پس از گذراندن این دوره 80 ساعته نه تنها با مبانی و مفاهیم زبان برنامه نویسی جاوا آشنا خواهید شد، بلکه اصول پیشرفته این زبان را هم یاد خواهید گرفت و قادر هستید برنامه‌های مبتنی بر جاوا را به صورت ویندوزی و وب تولید کنید. در واقع در این دوره دانش‌پژوهان با مفاهیم برنامه نویسی جاوا یا Java Standard Edition و همین‌طور مفاهیم برنامه نویسی پیشرفته یا Java Enterprise Edition آشنا خواهند شد. گذراندن این دوره شما را آماده ورود بازار کار به عنوان برنامه نویس ارشد جاوا می‌کند.

برای مشاهده جزئیات بیشتر از این دوره روی لینک زیر کلیک کنید.

دوره جاوا پک

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

یک دیدگاه

  1. علی کاتوزیان

    با تشکر از مطالب بسیار مفید و کاربردی تان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *