چگونه برنامه نویس شویم؟

چگونه برنامه نویس شویم؟ برنامه نویسی را از کجا شروع کنیم؟

شروع یادگیری هر موضوعی سخت است خصوصا اگر در آن حوزه تجربه ای ندارید و تازه بخواهید یادگیری را شروع کنید. سردرگمی مهم‌ترین مشکلی است که در این زمان سراغ انسان‌ها می‌آید و اگر این موضوع دنیای گسترده «آموزش برنامه نویسی» باشد، مشکل دوچندان می‌شود.

اصلا برنامه نویسی خوب است یا نه؟

پاسخ به این سوال کار ساده‌ای نیست! پارامترها و فاکتورهای بسیار متعددی وجود دارد که ممکن است برنامه نویسی را برای یک فرد به بهترین انتخاب ممکن تبدیل کند یا برعکس. اگر بخواهیم به این موضوع کلی نگاه کنیم، در شرایط رکود اقتصادی فعلی که در جهان و خصوصا ایران حاکم است و با وجود رشد منفی اکثر صنایع؛ حوزه فناوری اطلاعات همچنان یکی از صنایع رو به رشد است که برنامه نویسی یکی از حوزه های اصلی آن به شمار می‌رود.

برنامه نویسی بازار کار خوبی دارد و با یک جستجوی ساده در سرویس های اطلاع استخدام و بازاریابی ممتوجه خواهید شد که شرکت های متعددی هر روزه آگهی های زیادی برای جذب برنامه نویس منتشر می‌کنند.

یادگیری برنامه نویسی هم مانند هر شغل دیگری چالش‌ها و سختی‌های خاص خودش را دارد. برخلاف بعضی از فعالیت ها که شما یکبار یک موضوعی را آموزش می‌بینید و تا سال‌ها از مهارت بدست آمده کسب درآمد می‌کنید؛ در برنامه نویسی باید همیشه به روز باشید چراکه رشد سریع حوزه فناوری اطلاعات افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند را هم ملزم می‌کند که همزمان با این رشد سریع به روز شوند و به آخرین فناوری‌ها و ابزارهای توسعه مسلط شوند.

قدرت تحلیل و حل مساله مهارت مهم دیگری است که اگر می‌خواهید برنامه نویس شوید باید داشته باشید یا سعی کنید همزمان با یادگیری برنامه نویسی این مهارت را در خود تقویت کنید. اگر می خواهید برنامه نویس شوید باید خود را برای رویارویی با چالش‌ها و مسائل پیچیده‌ای که ممکن است ذهن شما را تا مدت‌ها درگیر خود کند آماده کنید. خلاقیت، مشورت، استفاده از تجربیات قبلی، جستجو و تحلیل صورت مساله از جمله روش‌هایی هستند که شما باید برای حل این مسائل استفاده کنید.

حال اگر برای رویارویی با این چالش‌ها آماده هستید اما برای انتخاب مسیر مناسب مشکل دارید …

برنامه نویسی را از کجا شروع کنیم؟

برنامه نویسی یک دنیای بسیار بسیار گسترده است و احتمالا هیچ کس را در دنیا پیدا نخواهید کرد که بگوید من همه چیز را بلدم! دنیای برنامه نویسی را بر اساس فاکتورهای مختلفی می‌توانیم طبقه‌بندی کنیم اما یکی از منطقی‌ترین این تقسیم‌بندی‌ها بر اساس کاربرد زبان برنامه نویسی است که بر این اساس می‌توانیم زبان‌ها و فناوری‌های برنامه نویسی را به چهار حوزه زیر طبقه بندی کنیم:

برنامه نویسی تحت وب
برنامه نویسی موبایل
برنامه نویسی نزدیک به سخت افزار
برنامه نویسی دسکتاپ

برای ورود به حوزه برنامه نویسی یکی از منطقی‌ترین کارها آن است که ابتدا یک حوزه را انتخاب کنید تا با این کار انتخاب‌های خود را محدودتر و در عین حال دقیق‌تر کنید. از بین دسته‌بندی‌های بالا امروزه استقبال بسیار بیشتری نسبت به دو حوزه برنامه نویسی تحت وب و برنامه نویسی موبایل صورت پذیرفته است.

برنامه نویسی تحت وب

امروزه تمام وب سایت‌های اینترنتی که هر روزه به آن‌ها سر می‌زنید نوعی وب اپلیکیشن هستند که از فناوری‌های مختلفی از جمله HTML،CSS،jQuery،ASP .NET،SQL برای توسعه آن‌ها استفاده شده است.

رشد روزافزون وبگاه‌ها با کارکردهای گوناگون و همینطور شکل گیری ایده‌های نو در فضای وب باعث شده که زبان‌های برنامه نویسی تحت وب به سرعت پیشرفت کنند. به همین دلیل برنامه نویسی تحت وب به یک مهارت پرتقاضا بین افراد و همچنین به یکی از مهارت‌ها و ترندهای مطرح در دنیا تبدیل شده است.
ماهیت زبان‌های برنامه نویسی تحت وب مانند دیگر زبان‌های برنامه نویسی است با این تفاوت این حوزه در سمت سرور تفسیر می‌شود و در مرورگرها خروجی آن به نمایش درمی‌آید.
از جمله مزایای برنامه نویسی تحت وب می‌توان به دردسترس بودن در هر سیستم عاملی اشاره کرد. تفاوت عمده برنامه نویسی تحت وب با برنامه نویسی برای سایر پلترفرم‌ها این است که برنامه نویسان برای برنامه نویسی برای سایر سیستم عامل‌ها معمولا بسته به نوع برنامه باید از یک زبان برنامه نویسی استفاده کنند و این در حالی است که در زبان برنامه نویسی تحت وب برنامه نویسان باید از زبان های برنامه نویسی سمت کلاینت و سرور استفاده کنند.

برنامه نویسی موبایل

زندگی بدون گوشی هوشمند شاید غیرقابل تصور باشد، امروزه تقریبا همه افراد حداقل یک گوشی هوشمند با چند ده اپلیکیشن و بازی مختلف روی آن دارند که اگر شما هم علاقه مند هستید این دنیای بی پایان را گسترش دهید و اپلیکیشن یا بازی‌های اندرویدی یا iOS جدیدی را توسعه بدهید باید حوزه برنامه نویسی موبایل را انتخاب کنید.

اندورید با داشتن بیش از 2 میلیارد کاربر جز محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین سیستم های موبایل است و همچنین وابستگی افراد به گوشی های هوشمند و تکنولوژی باعث شده است نیاز به اپلیکیشن های های مختلف افزایش یابد و این فرصت بسیار خوبی برای توسعه دهندگان اندورید است زیرا طبق آخرین تحقیقات صورت گرفته سیتم عامل اندروید توانسته است 82 درصد از سهم جانی گوشی های هوشمند را در اختیار بگیرد و یقینا این آمار در چند سال آینده افزایش خواهد یافت. بنابراین برنامه نویسی در خصوص طراحی اپلیکیشن موبایل به زبان اندورید یک امتیاز محسوب می‌شود زیرا علاوه بر مشتریان زیاد و درآمدزایی از طریق ساخت اپلیکیشن های اندرویدی، تقریبا تمام شرکت های به برنامه نویسی اندروید نیاز خواهند داشت و فرصت های شغلی زیادی در این زمینه وجود دارد بنابراین آینده اندروید و برنامه نویسان اندروید بسیار روشن است.

بالاخره از کجا شروع کنیم؟

واقعا پاسخ مشخصی برای این سوال وجود ندارد چراکه علاقه شخصی هر فرد، برنامه ریزی بلند مدت، وضعیت بازارکار، مهارت‌های فردی و کلی عوامل دیگر وجود دارد که در انتخاب مسیر دقیق تاثیرگذار است. اما یقینا شما در هر حوزه‌ای که بخواهید برنامه نویسی کنید نیاز دارید بتوانید داده‌ها را به شکلی ذخیره و سپس بازیابی کنید و با این حساب مطالعه یک سیستم مدیریت پایگاه داده مانند SQL می‌تواند یک گام شروع خوب و مطمئن باشد.

دوره مدیریت پایگاه داده SQL یکی از پیش نیازهای اصلی ورود به حوزه برنامه نویسی است که تمامی دانشجویانی که در موسسه کهکشان نور قصد ورود به حوزه برنامه نویسی دارند ابتدا در این دوره شرکت و پس از یادگیری مفاهیم ذخیره و بازیابی اطلاعات وارد مراحل بعدی می‌شود. از این رو یادگیری دوره SQL چند ویژگی مفید دارد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

تمام برنامه نویس‌ها فارغ از حوزه‌ای که قصد ورود به آن دارند باید یک زبان برنامه نویسی برای مدیریت ذخیره و بازیابی و کار با داده‌ها را بدانند
پایگاه داده SQL یکی از محبوب‌ترین ابزارهای کار با داده است
در طول این دوره با مفاهیم و ساختار برنامه نویسی آشنا می‌شوید و راحت‌تر می‌توانید مسیر بعدی خود را انتخاب کنید
تنها با یادگیری یک پایگاه داده قدرتمند مانند SQL می‌توانید وارد بازار کار شوید
اگر علاقه‌مند به حوزه برنامه نویسی هستید فرصت را از دست ندهید و همین حالا برای شروع دوره برنامه نویسی اقدام کنید 🙂

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *