مجازی سازی

مجازی سازی چگونه در شرایط اقتصادی به کسب‌وکارها کمک خواهد کرد؟

مجازی سازی یا Virtualization فناوری است که در سال 1960 توسط IBM معرفی شد که یک روش منطقی برای تقسیم منابع سخت‌افزاری بین برنامه‌های مختلف است. مجازی سازی یکی از تکنولوژی های قدرتمند در دنیای IT است که با دانش و تکنیک های آن می توان بسیاری از مشکلات و موانع موجود در عرصه زیر ساخت ها را برطرف کرد و راه را برای توسعه پایدار و به وجود آوردن شرایط مناسب برای کسب و کار فراهم آورد همچینین نرم افزار های ماشین مجازی نرم افزارهای قدرتمندی برای توسعه دهندگان نرم افزارها و مدیران سیستم است.

هر کامپیوتر از چهار جز اصلی زیر تشکیل شده است:

سیستم عامل
سخت افزار
داده
نرم افزار

معمولا این چهار لایه کاملا به یکدیگر وابسته هستند و اگر مشکلی در یکی از اجزا مثلا سخت افزار رخ دهد سایر بخش ها دچار مشکل می‌شوند و سیستم کارایی خود را از دست می‌دهد. مجازی سازی یکی از راهکارهای حل این مشکل است به این شکل که می‌توانیم با بهره‌گیری از این فناوری وابستگی بین این اجزا را کاهش دهیم.

امروزه شرکت‌های مختلفی از جمله vmware، KVM، مایکروسافت، Redhat و سیسکو روی فناوری مجازی سازی مشغول تحقیق و توسعه هستند اما شاید شناخته شده ترین آ‌ن‌ها Vmware باشد که کاربران و خصوصا افرادی که در حوزه شبکه و امنیت مشغول فعالیت هستند از آن برای اجرای سیستم عامل‌های مجازی استفاده می‌کنند.

مجازی سازی فقط محدود به نصب چند سیستم عامل در کنار یکدیگر نیست بلکه مجازی سازی در حوزه‌های مختلفی قابل تعریف است که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

مجازی سازی Desktop Virtualization: این فناوری محیط دسکتاپ و نرم‌افزار کاربردی کاربران را از لایه سخت‌افزاری مجزا می‌کند به این شکل که می‌توان با بهره‌گیری از یک سخت‌افزار چندین سیستم عامل و محیط کاربردی برای استفاده کاربران به شکل همزمان ایجاد کرد.
مجازی سازی Storage Virtualization: این فناوری برای استفاده از قابلیت‌های بهتر و ویژگی‌های پیشرفته‌تر سیستم های ذخیره‌سازی توسعه داده شده است.
مجازی سازی Server Virtualization: این فناوری برای مخفی کردن منابع سرور از جمله تعداد، هویت سرورها، پردازنده و حتی سیستم عامل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مجازی سازی راهکاری برای حل بحران اقتصادی

مجازی سازی یا Virtualization بستری برای راه اندازی و اجرای چندین سیستم عامل بر روی یک سیستم (اغلب سرور) است. در واقع مجازی سازی تکنولوژی نو ظهوری است که امکان اجرای چندین سرویس و سیستم عامل مختلف را بر روی یک سرور مهیا می‌کند به نحوی که باعث استفاده بهینه از سیستم ها و همچنین کاهش هزینه از نظر سخت افزاری و نرم افزاری می‌شود. با کمک این روش شما نه‌تنها دیگر نیازی به خرید سخت افزاری برای همه کارمندان نخواهید داشت بلکه قابلیت تقسیم هوشمند منابع سخت افزاری به افراد این اجازه را خواهد داد که به اندازه نیاز خودشان از سخت افزار مورد نظر استفاده کنند یا در زمان عدم استفاده افراد از سیستم منابع سخت افزاری به سایر کارمندان اختصاص داده شود.

مجازی سازی امکانات ویژه ای را در اختیار سازمان های و شرکت ها قرار می‌دهد که از جمله می‌توان به صرفه جویی در به کار گیری نیروهای متخصص انفورماتیک، هزینه های مربوط به نگهداری شبکه و کلاینت ها و مدیریت بر کل سیستم ها به صورت یکپارچه، اشاره کرد.
افزایش قیمت ارز و التهاب بازار تجهیزات الکترونیکی و سخت افزاری موجب افزایش چندین برابری قیمت تجهیزات سخت افزاری در یک یا دو سال گذشته شده است و همین عامل فشار مضاعفی را بر شرکت‌ها تحمیل کرده است.

امروزه خرید یک کامپیوتر یا لپ تاپ کاملا معمولی برای کارمندان شرکت حداقل 5 میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت که طبیعتا سخت‌افزاری که با این هزینه بدست می‌آورید به هیچ عنوان برای کاربردهایی مانند برنامه نویسی یا کارهای گرافیکی مناسبت نیست.

مجازی سازی راهکاری است که می‌تواند این چالش را در شرکت‌ها حل کند به این شکل که شما به جای خرید یک کامپیوتر برای هر کارمند می‌توانید یک سرور قدرتمند خریداری کنید و به کمک فناوری مجازی سازی که توسط شرکت‌های مختلفی مانند Vmware ارایه شده است منابع سخت افزاری این سیستم را به شکل مجازی با دیگران به اشتراک بگذارید.

اما مزیت‌های Virtualization به همین جا ختم نمی‌شود بلکه شما با پیاده سازی این راهکار در سازمان خود می‌توانید دسترسی پذیری بالاتری را فراهم کرده و حتی مدیریت بهتری روی فعالیت کاربران خود داشته باشید. قابلیت تهیه نسخه پشتیبان کامل، افزایش امنیت سیستم‌ها، تسریع در پیاده سازی سرویس‌های مختلف و یکپارچه سازی منابع سخت افزاری سازمان از دیگر قابلیت‌هایی است که این فناوری به شما اهدا خواهد کرد.

امروزه مجازی سازی(Virtualization) رشد روز افزونی داشته و افراد بسیاری در این حوزه وارد شده اند زیرا که این حوزه آنچنان گسترده است که نه تنها متخصصان و کارشناسان حوزه IT بلکه بسیاری از افراد در رشته های غیر مرتبط با IT نیز از آن بهره‌مند می‌گردنند.
دوره های بسیاری در این حوزه وجود دارد که VMware VSphere ICM V6.7 نقطه شروع دوره های VMware است این دوره از سوی کمپانی Vmware ارائه شده است در این دوره فرد نه تنها با مباحث و مفاهیم کامل مجازی سازی آشنا می‌شود بلکه با یکی از قویترین سرویس های مجازی سازی به نام VSphere آشنا می‌شود.
موسسه کهکشان نور با دو دهه سابقه خود و با بهره‌گیری از اساتید مجرب دوره VMware VSphere ICM V6.7 را بر اساس سرفصل های استاندارد از سوی شرکت VMware برگزار می‌کند و در پایان دوره هم فرصت های شغلی جذابی را در اختیار دانش پژوهان سخت کوش خود قرار می‌دهد.

مشاهده جزئیات دوره VMware VSphere ICM V6.7

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *