لینوکس

چگونه وارد دنیای سیستم عامل‌های متن باز شویم؟

دنیای بزرگ لینوکس آماده خوش آمدگویی به بسیاری از افراد علاقمند به دنیای لینوکس با تعداد بی‌شماری نرم افزارهای متن باز است. امروزه آشنایی و داشتن مهارت‌های لینوکسی برای افرادی که در حوزه فناوری اطلاعات مشغول به فعالیت هستند خیلی مهم و ضروری است مخصوصا برای برنامه نویسان و مهندسان شبکه چراکه لینوکس با ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاصی که دارد امروز در زمینه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لینوکس یک سیستم عامل متن باز (open Source) است و از این رو توزیع‌های متنوعی از آن ارایه شده است که هر کدام برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین عامل دیگری که باعث شده است افراد زیادی به سمت لینوکس کشیده شوند، وجود شرکت‌های بین‌المللی بزرگی در ایران است که اکثر آن‌ها توصیه می‌کندد که با لینوکس شروع به کار کنند. همچنین مایکروسافت با تعداد مشخصی از کارمندان (تقریبا ده هزار برنامه نویس مایکروسافت)در حال توسعه سیستم عامل خود است. این در حالی است که لینوکس با داشتن جامعه بزرگی از برنامه نویسان و دانشجویان در سراسر دنیا که جمع آنها به بیش از ۴۰۰ هزار نفر می‌رسد به‌صورت رایگان در حال توسعه آن هستند و شتاب بیشتری به پیشرفت این سیستم عامل داده و پایداری آن اصلا قابل قیاس با مایکروسافت نیست. امروزه اغلب سازمان‌ها و شرکت‌های مطرح و بزرگ دنیا و حتی در کشورهای تراز اول٬ کارمندان ادارات در حال استفاده از این سیستم عامل هستند.

چرا مدرک لینوکس امروزه مورد توجه قرار گرفته است؟

1-اکثر مدیران به دنبال استخدام متخصصان لینوکس هستند.

2-درخواست برای استفاده از تکنولوژی رایانش ابری باعث ارتقاء بازار کاری متخصصان لینوکس شده است.

3-متخصصان لینوکسی که دارای مدارک بین‌المللی هستند، در موقعیت‌های شغلی مناسب‌تری قرار گرفته اند.

4-لینوکس کاران 36 درصد بیشتر نسبت به سایر متخصصان IT، افزایش حقوق دارند.

5-لینوکس کاران نسبت به سایر متخصصان IT، دارای ساعت کاری انعطاف‌پذیرتر هستند.

برای یادگیری لینوکس از کجا شروع کنیم؟

لینوکس دارای توزیع‌های مختلفی است که هر توزیع لینوکس برای یک کاربرد خاص برای گروهی از کاربران حرفه‌ای لینوکس آماده و ارائه شده است.در دنیا چند مدرک معتبر و استاندارد در زمینه لینوکس به نام‌های Redhat و LPI وجود دارد. مدرک ردهت یک مدرک کاملا حرفه‌ای است که توسط شرکت ردهت که نام یکی از توزیع‌های لینوکس در سطح Enterprise است ارائه می‌شود. LPI نیز مدرک دیگر از لینوکس است که توسط موسسه LPI ارائه شده است.

انستیتوی تخصصی لینوکس LPI : Linux Professional Institute در سال 1999 در کانادا آغاز به کار نمـــود . این موسسه در سراسر دنیا به عنـوان سازمانی پیشــرو در امر آموزش و ارائه مدارک تخصصی لینوکس ، Open Source و نرم‌افزار شناخته شده و مـــورد حمایت و تایید شرکت‌های بزرگی همچون IBM ، ناول ، HP ، پروسافت ، اینتل و بسیاری دیگر است .LPI  جهت ارتقاء سطح دانش و تخصص جامعه IT خصوصا علاقمندان به لینوکس ، اقدام به ارائه مدارک بین‌المللی با هدف ایجاد استاندارد بین‌المللی آموزش متخصصین کارآمد لینوکس نموده است . این مدارک که تحت عنــوان LPIC : Linux Professional Institute Certification در جهان شناخته می‌گردند بر خلاف سایر مدارک موجود لینـوکس نظیر RHCE ، غیر انتفاعی و Vendor Less بوده و به هیچ محصول یا نوع خاصی از لینوکس وابسته نیست و این امــــر موجب تمایز این مدرک از سایر مدارک موجود لینوکس در دنیای صنعت است .

اين مدرک که اولين سطح مدارک LPI و سطح مقدماتی مديريت لينوکس است و در 11 ژانويه 2000 معرفی و در سال 2003 بازنگری گرديد، شامل دو دوره و دو آزمون LPIC 101,LPIC 102 است.

معرفی مدرک و دوره LPIC-1

دوره LPIC-1 نخستین دوره آموزشی لینوکس است که مهارت‌های لازم برای تعمیر و نگهداری یک سیستم به کمک خط فرمان، نصب و پیکربندی یک کامپیوتر و پیکربندی‌های پایه‌ای شبکه را به دانشجویان ارایه می‌کند. در حال حاضر نسخه پنجم این دوره با کدهای آزمونی 500-101 و 500-102 به‌عنوان به‌روزترین دوره شناخته می‌شود که دانشجویان برای ورود به آن نیاز به دانش قبلی در خصوص لینوکس ندارند. در این دوره دانشجویان با مفاهیم پایه‌ای مانند درک معماری سیستم‌عامل لینوکس؛ نصب و نگهداری یک کلاینت لینوکس؛ توانایی کار با محیط دستوری لینوکس شامل دستورات رایج GNU و Unix؛ مدیریت فایل‌ها و ارایه دسترسی مناسب به کاربران و پشتیبان و بازگرداندن فایل‌ها آشنا خواهند شد.

معرفی مدرک و دوره LPIC-2

دوره LPIC-2 دومین سطح از سری مدارک لینوکس است که در این دوره دانشجویان مهارت کافی برای مدیریت شبکه‌های متنوع در ابعاد کوچک و متوسط را بدست می‌آورند. در دوره LPIC-2 دانشجویان با مباحث پیشرفته‌تری از لینوکس آشنا خواهند شد و این توانایی را بدست می‌آورند که ضمن آشنایی با هسته مرکزی لینوکس؛ تنظیمات این سیستم‌عامل را برای اتصال به شبکه انجام داده و سرویس‌های مختلفی از جمله DNS، سرور ایمیل، Web Server و File Sharing را بر بستر این سیستم‌عامل ارایه کنید.

چقدر زمان برای یادگیری لینوکس باید سپری کنیم؟

برای اینکه کاربران بتوانند وارد بازار کار لینوکس شوند باید حداقل دو دوره LPIC-1 و LPIC-2 را باید بگذرانند. کهکشان نور جهت رفاه حال دانشجویان و افزایش کیفیت آموزش‌های خود، دوره LPIC1 و LPIC2 را در قالب یک دوره LPIC Pack در مدت 120 ساعت آموزش می‌دهد که این نوع از آموزش نه تنها به پیوستگی مطالب کمک می‌کند، بلکه به دلیل جلوگیری از تکرار مطالب و همراهی دانشجویان در کل دوره، مدرس فرصت بیشتری برای پرداختن به مباحث پیشرفته‌تر خواهد داشت. آشنایی بیشتر با مزایای دوره‌های پک مدارک بین‌المللی دوره‌های LPIC برای مدت 5 سال معتبر بوده و دانشجو برای تمدید مدرک خودش لازم است دوباره در آزمون شرکت کند. همچنین برای هر دوره LPIC لازم است دانشجو در دو آزمون شرکت کند که این آزمون‌ها برای دوره سطح LPIC-1 شامل دو آزمون با کدهای 101 و 102 می‌شود و در سطح LPIC-2 هم دانشجو باید آزمون‌های 201 و 202 را با موفقیت پشت سر بگذارد. در موسسه کهکشان به دلیل برگزاری هر دو دوره به شکل پیوسته؛ دانشجو در پایان هر کدام از دوره‌ها در یک آزمون شرکت می‌کند. از این رو افراد با قبولی در دو آزمون و احراز شرایط لازم می‌تواند مدرک خود را دریافت کند.

 برای مشاهده جزئیات دوره های LPIC Pack  روی لینک زیر کلیک کنید

دوره LPIC PAck

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *