Digital Inheritance

وراثت دیجیتالی

آیا تا به حال در مورد این سوال دشوار فکر کرده‌اید که چه اتفاقی برای حضور دیجیتالی ما زمانی که ما از این دنیا می‌رویم و یا ناتوان از دسترسی به اینترنت شویم می‎‌افتد؟” بسیاری از ما یا قبلا وصیت نامه خود را تنظیم کرده این یا می‌دانیم که باید فهرستی از آنچه عزیزان باید بدانند داشته باشیم. اما در مورد همه داده‌های دیجیتال و حساب‌های دیجیتال و حساب‌های آنلاین چه برنامه‌ای داریم؟ آیا باید در فکر تنظیم نوعی وصیت نامه دیجیتال باشیم؟ آیا ما باید برنامه‌ای برای”وراثت دیجیتال ” داشته باشیم؟
به حضور دیجیتالی خود بی اندیشید. حساب‌های بانکی و بازنشستگی، وام مسکن، عکس و فیلم‌های خانوادگی، حساب‌های کاربری کنترل خانه هوشمند، ایمیل و رسانه‌های اجتماعی برخی از نمونه‌های زیادی هستند که ردپای دیجیتالی ما را تشکیل می‌دهند. در صورت فوت شما یا عضو نزدیکی از خانواده، ممکن است خانواده و عزیزان به دسترسی سریع به آن حساب یا داده‌ها نیاز داشته باشند. علاوه بر این، داده‌های قدیمی و حساب‌های آنلاین باقی مانده می‌توانند با گذشت زمان برای هکرها مفید واقع شوند.

برنامه‌ریزی کنید

این ایده خوبی است که مانند سایر جزئیات که در پایان زندگی به آن‌ها فکر می‌کنیم، در مورد خواست‌های خود با خانواده یا دوستان قابل اعتماد صحبت کنید. علاوه بر داشتن این مکالمات، دارایی‌های دیجیتالی و حساب‌های آنلاین خود را نیز جمع‌آوری و مستند کنید. اگر بعد از فوت کردن دسترسی به حساب‌های خود را برای اعضای خانواده فراهم نکنید، دسترسی یا بستن آن‌ها توسط اعضای خانواده ممکن است بسیار دشوار باشد. به عنوان مثال، آیا می‌خواهید اعضای خانواده شما از تمام عکس‌های خانوادگی و فیلم‌هایی که در اینترنت ذخیره کرده‌اید، بخاطر نداشتن دسترسی محروم شوند؟
یک ایده این است که گذرواژه‌های خود را در یک نرم افزار مدیریت گذرواژه ثبت کنید. این‌ها برنامه‌هایی هستند که به طور ایمن تمام گذرواژه‌های شما، کارت اعتباری و سایر اطلاعات حساس را ذخیره می‌کنند. طوری طراحی شده‌اند که ایجاد، ذخیره و دسترسی به گذرواژه‌ها و سؤالات امنیتی بسیار ساده شوند. از بسیاری از جهات، این‌ها ابزاری قدرتمند برای فهرست کردن حضور دیجیتالی شماست.
بسیاری از این نرم افزارهای مدیریت گذرواژه اجازه اشتراک گذاشتن بعضی یا همه گذرواژه‌ها با سایر اعضای خانواده را می‌دهند. اگر با این کار راحت نیستید، نحوه دسترسی به نرم افزار مدیریت گذرواژه‌ها را ثبت کنید و آن را در یک پاکت نامه مهر و موم کنید. و از نزدیکان بخواهید که پس از درگذشت توسط مجری با یکی از اعضای خانواده قابل اعتماد، آن پاکت مهر و موم شده باز شود. به این ترتیب، آن‌ها به مدیریت گذرواژه‌های دسترسی خواهند داشت و می‌توانند به حساب‌های و اطلاعات ذخیره شده در آنجا دسترسی داشته باشید.
علاوه بر این، برخی از سایت‌ها گزینه انتخاب و معرفی مخاطبین مورد اعتماد را ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، فیس بوک اجازه می‌دهد تا کاربران از قبل تعیین کنند که آیا دوست دارند حسابشان بعد از فوت حذف شده یا صفحه یادبود برایشان ایجاد شود. صفحه یادبود فضایی را ایجاد می‌کند که فقط برای دوستان موجود قابل مشاهده باشد، و جایی است که دوستان می‌توانند خاطرات خود را در مورد دوست فوت شده به اشتراک بگذرانند. سرانجام، شما ممکن است بخواهید که با یک وکیل یا برنامه‌ریز متخصص دارایی دیجیتال، قرارداد ببندید.

به ارث بردن دارایی‌های دیجیتال

ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که مجبور به بازیابی یا دسترسی به حساب‌های آنلاین یک دوست یا عضو خانواده که اخیرا در گذشته باشید. توصیه می‌کنیم قبل از اقدام، ابتدا با یک وکیل و سایر اعضای خانواده هماهنگ کنید. دیگر اعضای خانواده ممکن است خیلی ناراحت شوند، اگر بدون مشورت با آن‌ها شما سر خود اقدام کرده‌اید. سپس به شناسایی رمزهای عبور دیگری که می‌توانید پیدا کنید بپردازید. آیا شخص فوت شده مشخصات حساب‌های خود را جایی نوشته یا ذخیره کرده است؟ اگر این کار انجام نشده، آیا می‌توانید به هر رایانه یا دستگاه تلفن همراه آن شخص که استفاده می‌کرده دسترسی پیدا کنید و هنوز وارد سیستم شوید؟ اگر اینطور نیست، به احتمال زیاد باید با سایت‌های که آن شخص عضو بوده تماس بگیرید. این اغلب شامل ارائه گواهی فوت و اثبات ارتباط مستقیم با اعضای خانواده آن مرحوم است. در بعضی از موارد، شما قادر به دسترسی به حساب‌ها یا داده‌های ذخیره شده در حساب نخواهید بود بلکه فقط می‌توانید آن را حذف کنید. هر سایتی سیاست‌های متفاوتی در این موارد دارد، که می‌تواند یک فرایند وقت‌گیر باشد.

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *