حریم خصوصی شبکه‌های اجتماعی

حریم خصوصی رسانه‌های اجتماعی

بیشتر مردم هرگز به این موضوع فکر هم نمی‌کنند که به یک محوطه‌ی شلوغ وارد شده و در حضور افراد غریبه و با صدای بلند تمام جزییات خصوصی زندگی خود را از مشکلات سلامتی گرفته تا نام اقوام و دوستان، سن، شغل و مدرسه را فریاد بزنند. ولی همین افراد تمایلی ندارند تا در خصوص ارسال این‌گونه اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی تجدید نظر کنند. نتایج به اشتراک گذاری بیش از حد اطلاعات، می‌تواند نه تنها در زندگی شخصی و حرفه‌ای شما بلکه بر زندگی خانواده و دوستان شما تاثیر بگذارند.
رسانه‌های اجتماعی مکان بسیار خوبی برای اتصال مجدد، اشتراک گذاری و یادگیری هستند. با این وجود، فقط اطمینان از قوی بودن تنظیمات حریم خصوصی رسانه‌های اجتماعی تنها راه محافظت از خود نیست. به محض اینکه مطلبی را به صورت آنلاین ارسال می‌کنید، دیگر کنترلی بر روی آن نخواهید داشت. باید متوجه باشید که چه چیزی جمع‌آوری می‌شود و چگونه از آن استفاده می‌شود. در ذیل به برخی از نگرانی‌های مرتبط با حریم خصوصی که هنگام استفاده از رسانه‌های اجتماعی باید داشته باشید اشاره می‌شود:

• تنظیمات حریم خصوصی: تنظیمات حریم خصوصی را برای همه حساب‌های رسانه اجتماعی خود به طور دقیق ایجاد کنید و مرتبا مورد بازبینی قرار دهید، به ویژه هنگامی که تغییراتی در زمینه خدمات و خط مشی‌های حفظ حریم خصوصی رخ می‌دهد. به یاد داشته باشید که حتی اگر تنظیمات خود را برای افرادی که می‌توانند ارسال‌های شما را مشاهده کنند امن کرده باشید، تمام اطلاعات شما شاید برای همیشه در سرورهای رسانه‌های اجتماعی جمع‌آوری، استخراج و ذخیره می‌شوند.
• درخت حریم خصوصی: تنظیمات رسانه‌های اجتماعی نمی‌توانند شما را از دوستان، اقوام و همکارانی که پست‌های شما را مشاهده می‌کنند محافظت کنند و این توانایی را دارند که آن پست‌ها را با حلقه دوستان خود و غیره به اشتراک بگذراند.
• اشتراک گذاری خانوادگی: همه دوست را دارند در مورد دوستان و خانواده خود صحبت کنند. اما ارسال تصاویر کیک تولد ناپسند یا تصاویر مرتبط با مسائل سلامتی و رفتاری، به خصوص برای افراد جوان‌تر، می‌تواند منجر به خشونت شوند، و ممکن است بر زندگی شخصی آن‌ها تاثیر بگذارد.
• به اشتراک گذاری سرویس‌های رایگان شما را به عنوان یک محصول می‌بینند. تحقیقات نشان داده است که آنچه شما در شبکه‌های آنلاین انجام می‌دهید ممکن است به دیگران فروخته شود.
• خدمات موقعیت مکانی: اطلاعات ورودی شما در زمان ثبت‌نام می‌تواند به سایر اطلاعات خصوصی شما اضافه شده و پروفایلی برای شما درست شود که نشان دهنده سبک زندگی و عادات شما باشد و این می‌تواند منجر به ایجاد مزاحمت شده و شما را به سمت سایر وقایع آزار دهند بکشاند. علاوه بر این، مراقب به اشتراک گذاری هر گونه اطلاعات از مکانی که به همراه هر عکس یا ویدیو ارسال می‌کنید باشید.
• هوش مصنوعی: ترکیب هوش مصنوعی، شبکه اجتماعی و بازاریابی ترکیبی کامل است. اکنون بازاریاب‌ها از اطلاعات جمع‌آوری شده از رفتارهای شما به صورت آنلاین استفاده می‌کنند تا برای شما تبلیغاتی را نمایش بدهند که در آخرین جستجو یا خرید شما متمرکز شده است و از این طریق به تهیه اطلاعات بیشتر درباره شما ادامه دهند.
• مرگ دیجیتالی: وقتی شخصی می‌میرد، در صورت عدم نگهداری یا حذف حساب‌های آن‌ها توسط بازماندگان، حضور آنلاین آن‌ها در برابر افراد بدخواه آسیب‌پذیرتر می‌شود. حریم خصوصی یک شخص فقط به آن شخص مربوط نمی‌شود و می‌تواند بر خانواده و دوستان هم تاثیر بگذارد.
• افشای غیر عمدی: اطلاعاتی که در مورد خودتان ارسال می‌کنید ممکن است اطلاعات بسیاری در خصوص پیشینه شخصی شما را نشان دهد، و آن تاریخچه‌ی خصوصی می‌تواند پاسخ سوال‌های امنیتی باشد که در سایت‌های دیگر استفاده کرده‌اید.
حریم خصوصی بسیار فراتر از آن است که بتوان تنها با تنظیم گزینه‌های حفظ حریم خصوصی در حساب‌های شبکه اجتماعی به آن دست یافت. هرچه اطلاعات بیشتری را به اشتراک بگذارید و هرچه دیگران اطلاعات بیشتری در مورد شما به اشتراک بگذارند، اطلاعات بیشتری توسط شرکت‌ها، دولت‌‌ها و دیگران جمع‌آوری و استفاده می‌شود. یکی از بهترین راه‌های محافظت از خود، صرف‌نظر از تنظیماتی که در حریم خصوصی استفاده می‌کنید این است که دقت کنید چه مطالبی را در مورد خود به اشتراک می‌گذارید و تا حد امکان آن را محدود کنید و همچنین دقت کنید که چه مطالبی را دیگران در مورد شما به اشتراک می‌گذارد.

 

منبع: مجله رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *