خانه تکانی دیجیتال

خانه تکانی دیجیتالی

بسیاری از ما منتظر بهار هستیم مناظر زیبا در حال شکل گیری است، گل‌ها شروع به شکوفه می‌کنند و برای بسیاری از ما بهار زمان خانه تکانی است. در حالی که خانه تکانی، تمیز و مرتب کردن معمول به نظر می‌آید، اما لزوم نیاز به همچنین خانه تکانی دیجیتال ممکن است چندان آشکار نباشد. در اینجا چند نکته کوتاه برای منظم کردن زندگی دیجیتال و ایجاد عادات جدید دیجیتال آورده شده است:
• پشتیبان گیری: ما این مورد را اول ذکر می‌کنیم زیرا در طولانی مدت، این یکی از مهم‌ترین و البته گامی است که قبل از کارهای دیگر باید انجام دهید.مهم نیست که چقدر موارد ایمنی را رعایت می‌کنید، بعضی وقت‌ها شما به احتمال زیاد به بازیابی اطلاعات مهم خود نیاز دارید که اهمیت پشتیبان گیری مشخص خواهد شد. دلایل استفاده از پشتیبان می‌تواند شامل خرابی هارد دیسک، از دست دادن دستگاهی یا آلوده شدن به بدافزارهایی مانند باج افزارها باشد. ایجاد و برنامه ریزی پشتیبان گیری خودکار به شما اطمینان می‌دهد که می‌توانید مهم‌ترین اطلاعات خود را در زمان نیاز بازیابی کنید.
• حذف: برنامه‌ها یا برنامه‌ها بلا استفاده در دستگاه‌های تلفن همراه و رایانه‌های خود را حذف کنید، برخی از برنامه‌ها به مقادیر زیادی فضای ذخیره‌سازی نیاز دارند، که می‌تواند آسیب پذیری‌های جدیدی را برای شما ایجاد کنند و حتی ممکن است سرعت آن را کند کنند. هرچه برنامه‌های کمتری داشته باشید، سیستم و اطلاعات شما از امنیت بیشتری برخوردار است. بسیاری از دستگاه‌ها به شما آخرین باری که از برنامه‌ای استفاده کرده‌اید را نشان می‌دهد. اگر بیش از چند ماه بیشتر باش، احتمال دارد که به برنامه نیاز نداشته باشی!
• به روز رسانی: همه دستگاه‌ها و برنامه‌های خود را به روز کنید و هر جا ممکن است به روز رسانی خودکار را فعال کنید. به این ترتیب، دستگاه‌ها و برنامه‌های شما به روز می‌مانند، نه تنها عملکرد آن‌ها سریع‌تر خواهد بود، بلکه هک کردن آن‌ها نیز بسیار سخت‌تر خواهد بود.
• گذرواژه‌ها: آن‌ها را بازنگری کنید. اگر از چندین رمز عبور یکسان برای چندین حساب استفاده می‌کنید، آن‌ها را تغییر دهید تا هر حساب دارای یک رمز عبور منحصر به فرد باشد. نمی‌توانید تمام رمزهای عبور خود را به خاطر بسپارید؟ از نرم افزارهای مدیریت گذرواژه استفاده کنید. همچنین از تایید اعتبار دو عامل هر جا ممکن است استفاده کنید، خصوصا برای هر گونه ایمیل یا حساب کاربری مالی فعال کنید.
• حساب‌های مالی: حتما حساب‌های بانکی، حساب‌های کارت اعتباری و حساب‌های بازنشستگی به گونه‌ای تنظیم شوند که هر زمان تراکنشی انجام شد، به خصوص برای خریدهای بزرگ یا نقل و انتقال پول زیاد، به شما هشدار دهند. هرچه زودتر متوجه فعالیت‌های کلاهبردارانه شوید، زودتر می‌توانید جلوی آن را بگیرید. بسته به اینکه در کدام کشور زندگی می‌کنید، بستن حساب اعتباری می‌تواند یکی از موثرترین راه‌های محافظت از هویت شما باشد.
• مرورگر: همه افزونه‌ها و یا پلاگین‌های نصب شده در مرورگر خود را بازنگری کنید. تنظیمات مجوز داده شده به افزونه‌ها را مرور کنید. آیا این افزونه‌ها واقعا نیاز به دسترسی به موقعیت مکانی، رمز عبور یا لیست تماس‌های شما دارند؟ اگر دیگر از افزونه‌های خاصی استفاده نمی‌کنید، یا نگرانی‌هایی درباره میزان رعایت حریم خصوصی توسط آن‌ها دارید، آن‌ها را حذف کنید.
• شبکه‌های اجتماعی: حضور آنلاین خود را بررسی کنید. تنظیمات حریم خصوصی خود را مرور کنید و هر گونه عکس و فیلم که دیگر به آن‌ها دسترسی ندارید یا نیاز ندارید، حذف کنید. همچنین می‌توانید خود را در موتورهای جستجو جستجو کنید و ببینید چه اطلاعاتی در مورد شما وجود دارد. به یاد داشته باشید، خوب است که میزان اطلاعاتی را که به اشتراک می‌گذارید را محدود کنید، و حتی اینکه با چه کسی تصمیم دارید آن را به اشتراک بگذارید.
• میزکار: کشو میز کار خود را تمیز کنی، هر دیسک درایو قدیمی یا فلش USB که اطلاعات غیر نیاز روی آن است را پاک کنید. حتی یادداشت‌ها با اطلاعات بیش از حد نیاز را از بین ببرید. در صورتی که دستگاه خردکننده اسناد ندارید، بد نیست که بخرید.
• ایمیل: ایمیل‌ها و فایل‌های ضمیمه آن‌ها که لازم ندارید را حذف کنید و آنچه نگه می‌دارید را سازمان‌دهی کنید. به مدارک حساس مانند آن‌هایی که تاریخ تولد یا شماره تامین اجتماعی خود را دارند توجه ویژه داشته باشید و آن را از پوشه ایمیل‌های وارده خود خارج کنید.
اگرچه به نظر این پاکسازی‌ها یک کار وقت گیر به نظر می‌آید، اما مطمئن باشید که دستگاه‌ها و اطلاعات شما محفوظ خواهند ماند و دردسرهای بعدی کمتری خواهید داشت. اگر همه این کارها که گفتیم زیاد به نظر می‌آید، فقط چند مورد را انتخاب کنید یا سعی کنید یک مورد را در روز یا هفته انجام دهید. هر قدم کوچکی بردارید، قدم بزرگی در راه محافظت از شما خواهد بود.

منبع: ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *