مدیریت رمز عبور

مدیریت رمز عبور

یکی از مهمترین اقداماتی که می‌توانید برای محافظت خود انجام دهید استفاده از یک رمز عبور منحصر به فرد و قوی برای هر یک از حساب‌ها و برنامه‌های خود است. متاسفانه، به خاطر سپردن کلمه‌های عبور مختلف تقریبا غیر ممکن است. علاوه بر این، می‌دانیم که وارد کردن مداوم رمزهای عبور در سایت‌های مختلف، تولید رمزهای جدید، پیگیری جواب‌های مربوط به سوالات امنیتی، و بسیاری از عوامل دیگر کاری زمان بر است. با این حال، راه حلی وجود دارد که زندگی شما را ساده و به مراتب ایمن‌تر خواهد کرد و آن استفاده از برنامه‌های مدیریت رمز عبور است.

برنامه‌های مدیریت رمز عبور چگونه کار می‌کند!

برنامه‌های مدیریت رمز عبور با ذخیره کردن کلمه عبور شما در یک پایگاه داده کار می‌کنند که بعضا به آن قفل(vault) می‌گویند.برنامه مدیریت پسورد محتویات پایگاه داده (Vault) را رمزگذاری کرده و یا یک رمز عبور اصلی که فقط شما آن را می‌دانید از آن محافظت می‌کند. زمانی که به رمزهای عبور خود نیاز دارید، مانند ورود به حساب بانکی آنلاین یا ایمیل، به سادگی می‌توانید رمز ورود اصلی خود را در برنامه مدیریت رمز عبور وارد کنید تا قفل آن را باز کند. برنامه مدیریت رمز عبور به طور خودکار رمز عبور صحیح را بازیابی کرده و به صورت امن شما را به وب سایت وارد می‌کند. دیگر لازم نخواهد بود تا رمزهای عبور خود را به خاطر بسپارید یا به صورت دستی وارد حساب‌های خود شوید.
علاوه بر این، بیشتر برنامه‌های مدیریت رمز عبور امکان همگام سازی خودکار را نیز شامل می‌شوند. به این ترنیب ، وقتی یک گذرواژه را در لپ تاپ خود به روز می‌کنید، آن تغییرات با تمام دستگاه‌های دیگر شما همگام می‌شوند. در خاتمه، بیشتر برنامه‌های مدیریت رمز عبور وقتی یک آنلاین جدید ایجاد کنید یا رمز ورود یک حساب موجود را به روز کنید، آن تغییرات را تشخیص داده و به طور خودکار پایگاه داده را برای شما به روز می‌کنند.
بسیار مهم است که رمز عبور اصلی که برای محافظت از برنامه مدیریت رمز عبور استفاده می‌کنید طولانی و منحصر بفرد باشد. در واقع، توصیه ما این است که رمز عبور اصلی خود را به یک عبارت تبدیل کنید. یک رمز عبور طولانی که از چندین کلمه یا عبارات تشکیل شده است. اگر برنامه مدیریت رمز عبور شما از تایید صحت دو مرحله‌ای پشتیان می‌کند، از آن برای رمز عبور اصلی خود نیز استفاده کنید. در آخر، حتما عبارت عبور اصلی خود را بخاطر بسپارید.اگر آن را فراموش کنید نمی‌توانید به هیچ یک از رمزهای عبور دیگر خود دسترسی پیدا کنید.

انتخاب برنامه مدیریت رمز عبور

روش‌های بسیاری برای انتخاب برنامه مدیریت رمز عبور وجود دارد. برای پیدا کردن بهترین برنامه، موارد زیر را حتما به خاطر داشته باشید:
• برنامه مدیریت رمز عبور باید ساده باشد. اگر کار کردن با یک برنامه پیچیده بود برنامه دیگری را بیابیدکه متناسب با سبک و تخصص شما باشد.
• برنامه مدیریت رمز عبور باید روی تمام دستگاه‌های مورد نیاز برای استفاده از رمزهای عبور کار کند. همچنین باید بتواند کلمات عبور شما را به آسانی با تمام دستگاه‌های دیگر که متعلق به شماست همگام سازی کند.
• تنها از برنامه‌های مدیریت پسورد که قابل اطمینان و شناخته شده است استفاده کنید. استفاده از محصولاتی که مدت زیادی از تولید آن‌ها نمیگذرد یا نظرات کمتری به آن‌ها داده شده است بپرهیزید. مجرمان سایبری می‌توانند با ارائه برنامه‌های مدیریت رمز عبور جعلی اطلاعات شما را به سرقت ببرند. همچنین به فروشنده‌هایی که تبلیغ می‌کنند که راه حل رمزگذاری خود را توسعه داده‌اند و در برنامه مدیریت پسورد استفاده می‌کنند بسیار مشکوک باشید.
• از استفاده از برنامه‌های مدیریت رمز عبوری که ادعا می‌توانند رمز عبور اصلی شما را بازیابی کنند، خودداری کنید. این بدان معنی است که آن‌ها رمز عبور اصلی شما را می‌دانند، که شما را در معرض خطر زیادی قرار می‌دهد.
• از هر راهکاری که استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که فروشنده دائما برنامه مدیریت رمز عبور را به روز رسانی و وصله می‌کند، و به ویژه مطمئن باشدی که همیشه از جدیدترین نسخه استفاده می‌کنید.
• برنامه مدیریت رمز عبور باید به شما امکان ذخیره داده‌های حساس دیگر، مانند پاسخ به سوالات امنیتی، اطلاعات کاذت اعتباری و شماره مکرر پرواز را به شما بدهد.
• توجه کنید که عبارت اصلی خود را در یک پاکت بسته قرار داده و آن را در کابین قفل شده، گاو صندوق یا صندوق امن نگه دارید.
برنامه مدیریت گذرواژه راهی عالی برای ذخیره ایمن کلمه عبور و سایر داده‌های حساس مانند شماره کارت‌های اعتباری است. با این حال، حتما از یک عبارت اصلی منحصر به فرد و قوی استفاده کنید و همیشه آخرین نسخه برنامه را بکار ببرید.

منبع: ماهنامه رسمی Ouch

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *