باید و نبایدهای انتخاب رمز عبور

با توجه به گسترش فضای مجازی و افزایش نفوذ آن در میان سطوح مختلف جامعه به منظور تبادل اطلاعات، اهمیت انتخاب رمز عبور مناسب برای حساب‌های آنلاین کاربری جهت حفظ حریم شخصی و اطلاعات، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین در اینجاست که بحث باید و نبایدهای رمزهای عبور مطرح می‌شود. در واقع یک رمز عبور قوی به نگه داشتن امن‌تر اطلاعات شما کمک شایانی خواهد کرد. هنگامی که رمزهای عبور شما ضعیف باشند، خود را در معرض خطر قرار داده‌اید و بدون شک مواردی از جمله تمامی اطلاعات شما می‌تواند توسط دیگران مورد استفاده قرار گیرند.
در این مقاله ما قصد داریم شما را با باید نبایدهای انتخاب یک رمز عبور قوی و مناسب جهت استفاده برای حسابتان را آشنا کنیم:

• استفاده از رمزهای عبور طولانی

در یک زمانی استفاده از رمزهای عبور 6 الی 8 کاراکتری مناسب به نظر می‌رسید، اما اکنون متخصصان توصیه می‌کنند، رمزهای عبور را با طول حداقل 12 الی 14 کاراکتر انتخاب کنید تا مطمئن شوید که یک رمز امن انتخاب کرده اید. هرچه تعداد کاراکتر کمتری در انتخاب رمز برای خود استفاده کنید حدس زدن و به سرقت بردن رمز شما و دستیابی به اطلاعات شما برای افراد سودجو آسان تر است.

• در انتخاب رمزهای عبورتان از نام کاربری و یا نام اعضای خانواده و یا شماره تلفن استفاده نکنید.

اگر فردی یا هکری که قصد بدست آوردن پسورد شما را داشته باشد، اگر تا حدودی از اطلاعات شما با خبر باشد، به راحتی و با صرف زمان اندک می‌تواند پسوردتان را حدس بزند. به همین دلیل به کار بردن هر گونه اطلاعاتی که هر کسی می‌تواند با یک جستجوی ساده در اینترنت پیدا کند، خودداری کنید. مواردی از جمله نام، تاریخ تولد، نام همسر، نام حیوان خانوادگی یا هر چیزی که به راحتی برای دیگران قابل تشخیص باشد.

• در رمز عبور خود ترکیبی از اعداد، حروف و نمادهای خاص استفاده کنید.

استفاده از ترکیب حروف بزرگ و کوچک در پسورد، احتمال حدس زدن برای هکرها را کاهش می‎‌دهد. همچنین بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند به جای استفاده از کلمات در پسورد از جمله استفاده کنید تا امنیت آن افزایش یابد و همچنین در این حالت از یک پسورد پیچیده استفاده خواهید کرد.

• رمز عبور خود را بعد از مدتی تغییر دهید!

پسوردهای خود را در بازه‌های زمانی مشخص تغییر دهید. این کار سبب می‌شود در صورتی که شخصی پسورد شما یافته است با تغییر رمز شما دسترسی آن فرد سلب خواهد شد. اگر شما هم مثل بسیاری از افراد، از یک رمز عبور مشابه برای تمامی حساب‌های کاربری‌تان استفاده می‌کنید؛ در واقع شاه‌کلیدی برای هکر محیا کرده‌اید که در صورت دسترسی به آن، وی می‌تواند به همه‌ی حساب‌های شما دسترسی داشته باشد. متخصصان امنیتی پیشنهاد کرده‌اند که در هر ۶۰ تا ۹۰ روز، نسبت به تغییر رمز عبور خود اقدام کنید. اما باید به این نکته هم توجه داشته باشید که در این شرایط باید رمز عبور جدید خود را هم از نوع امن و پیچیده تعیین کنید. اگر رمز جدیدتان آسان‌تر از رمز عبور کنونی شما باشد، بهتر است در کل این کار را انجام ندهید

• از یادداشت کردن کلمه عبور خودداری کنید و ترجیحا در جای امن نگه داری کنید!

از یادداشت کلمه‌های عبور بر روی فایل‌های کامپیوترتان و یا روی کاغذ جدا خودداری کنید. چنانچه میخواهید پسوردهای خود را در جایی نگه دارین پیشنهاد میشود از نرم افزارهای مدیریت رمز عبور استفاده کنید. برای آشنایی با نحوه مدیریت رمزهای عبور روی لینک کلیک کنید.

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *