پایتون

گسترش و محبوبیت زبان برنامه نویسی پایتون!

زبان برنامه‌نویسی پایتون کاربردهای گسترده‌ای دارد و برنامه‌نویسان حرفه‌ای در سازمان‌های بزرگی مانند گوگل، اسپاتیفای، پیکسار و حتی آژانس اطلاعات مرکزی از آن استفاده می‌کنند.
خیدو فان‌روسوم، دانشمند علوم رایانه هلندی تصمیم گرفت در دسامبر ۱۹۸۹ در تعطیلات کریسمس روی پروژه‌ای شخصی کار کند. او که از کم‌وکاستی‌های دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی رایانه خسته شده بود، دست به کار شد و زبان برنامه‌نویسی خودش را ساخت. فان‌روسوم برای ساخت زبان برنامه‌نویسی‌اش سه اصل ساده و ابتدایی داشت:

۱. زبانی که می‌سازد باید خوانا و یادگیری آن آسان باشد؛ به‌همین‌دلیل در هر کد در زبان برنامه‌نویسی پایتون به‌جای براکت‌های درهم، از تورفتگی (وایت‌اسپیس) استفاده می‌شود.
۲. به کاربران اجازه دهد بسته‌های خاص خود را برای ماژول‌های برنامه‌نویسی بسازند.
۳. زبان ساخته‌شده نامی کوتاه و خاص و کمی مبهم داشته باشد.

براساس گزارش انجمن برنامه‌نویسی اِستَک اُوِرفِلو (Stack Overflow)، زبان پایتون نه‌تنها میان توسعه‌دهندگان حرفه‌ای محبوبیت پیدا کرده؛ بلکه مردم عادی نیز به آن علاقه‌مند شده بودند. همچنین طبق گزارش سایت گیت هاب، جاوا اسکریپت که از سال 2014 در صدر جدول قرار دارد حال زبان برنامه نویسی پایتون پایین‌تر از جاوا اسکریپت قرار گرفته است و به همین دلیل به دومین زبان برنامه نویسی محبوب تبدیل شده است و در حال حاضر زبان برنامه نویسی پایتون توانسته است به طور رسمی از جاوا عبور کند و به عنوان دومین زبان برنامه نویسی پرکاربرد برای برنامه نویسان شناخته شود.

10 زبان برنامه نویسی برتر در سال‌های گذشته:2018-2019

• دارت Dart – درصد 532
• راست Rust – درصد 235
• اچ سی ال HCL – درصد 213
• کاتلین Kotlin – درصد 182
• تایپ اسکریپت TypeScript – درصد 161
• پاورشل PowerShell – درصد 154
• ایپکس Apex – درصد 154
• پایتون Python – درصد 151
• اسمبلی Assembly – درصد 149
• گو Go – درصد 147

محبوبیت زبان برنامه نویسی پایتون

مقایسه محبیوبیت زبان برنامه نویسی پایتون

پایتون زبان کاملی نیست و درمقایسه‌با سایر زبان‌های برنامه‌نویسی بهره‌وری و قابلیت‌های تخصصی کمتری دارد. به‌عنوان مثال، C و ++C زبان‌های سطح پایین‌تری هستند که به کاربر کنترل بیشتری روی پردازنده‌ی رایانه می‌دهند. زبان برنامه‌نویسی جاوا در ساخت اپلیکشین‌های بزرگ و پیچیده به‌کار گرفته می‌شود و جاوا اسکریپت برای ساخت اپلیکیشن‌های تحت وب مناسب است. زبان‌های برنامه‌نویسی دیگری نیز وجود دارند که هرکدام برای هدفی خاص استفاده می‌شوند.

بااین‌حال، سینتکس پایتون یا نحوه‌ی نوشتن آن به‌اندازه‌ای ساده است که یادگیری آن را آسان می‌کند. همچنین، وجود بسته‌های نرم‌افزاری شخص ثالث، پایتون را به زبانی همه‌منظوره تبدیل کرده که تطبیق‌پذیری آن با استفاده‌ی گسترده‌ی و کاربران زیاد آن ثابت شده است. برای نمونه، آژانس اطلاعات مرکزی از زبان برنامه‌نویسی پایتون برای هک‌کردن، شرکت فیلم‌سازی پیکسار از آن برای ساخت فیلم، گوگل برای کرال‌کردن صفحات وب‌سایت و اسپاتیفای در سیستم پیشنهاد آهنگ به کاربران خود از پایتون بهره گرفته‌ است. یکی از بسته‌‌های نرم‌افزاری کاربردی و جذاب پایتون برای پایتونیست‌ها در Cheese Shop، هوش مصنوعی است. کاربران به کمک این زبان می‌توانند شبکه‌هایی عصبی بسازند که از ارتباطات مغز برای پیداکردن الگوی بین داده‌های حجیم استفاده می‌کند. فان‌روسوم می‌گوید پایتون به زبان برنامه‌نویسی محبوب محققان هوش مصنوعی تبدیل و بسته‌های نرم‌افزاری زیادی برای آن ساخته شده است.
محبوبیت پایتون در حال افزایش است، زیرا این زبان علاوه‌بر ساده بودن،‌ انعطاف‌پذیر نیز است. از پایتون می‌توان برای برنامه‌نویسی وب، انجام تسک‌های معمولی و مهم‌تر از همه، برای تحلیل داده استفاده کرد. در حال حاضر، پایتون اصلی‌ترین ابزار در علم داده است. علم داده سهم مهمی در علوم کامپیوتر دارد. با افزایش تمایل شرکت‌ها به بهره‌وری از داده‌ها با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، موقعیت‌های شغلی برنامه‌نویسان پایتون به‌شدت افزایش یافته است. تاثیر علوم داده در محبوبیت پایتون، کاملا از سوالات کاربران در استک اوورفلو مشخص است. سوالات در مورد ابزارهایی که ریاضیات سنگین را در پایتون آسان می‌کنند (مانند NumPy و Pandas)، ابزارهای مربوط به تصویرسازی داده‌ها (Matplotlib) و یادگیری ماشینی (TensorFlow) از سال ۲۰۱۲ همگی افزایش یافته‌اند.

پایتون به عنوان یک زبان برنامه نویسی سطح بالا روز به روز در جمع زبان های برنامه نویسی دیگر مجبوبیت بیشتر پیدا کرده است این زبان در حالی که دارای نگارش ساده و روانی است و بسیار قدرتمند و کارا در زمینه هایی همچون Mining, Machine Learning, Web, Image Processing است. زبان برنه نویسی پایتون متن باز(Open Source) بوده و یادگیری و استفاده از آن برای افراد در چند جلسه آموزش ممکن است. کد استفاده شده در این زبان در محدوده وسیعی از پلتفرم ها مانند لینوکس، مک، ویندوز و حتی گوش های موبایل قابل اجرا است و به شما این اجازه را می‌دهد که با کد های کمتر، کارهای بیشتری انجام دهید.

به همین دلیل موسسه کهکشان نور مفتخر است دوره های برنامه نویسی پایتون را برای علاقمندان به این حوزه ارائه نمایدو همچنین علاقمندان می‌توانند صفر تا صد دوره های پایتون با شرکت در این دوره های یاد بگیرند. برای مشاهده جزئیات بیشتر روی لینک های زیر کلیک کنید.

دوره Python Fundamental

 

منبع: زومیت

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *