ایجاد یک خانه امن سایبری

در گذشته، ایجاد یک خانه امن سایبری کار راحتی بود. بیشتر خانه‌ها شامل یک شبکه بی سیم و چندین کامپیوتر بودند. این روزها اکثر ماها از خانه کار میکنیم یا آموزش از راه دور است و باید دقت بیشتری به داشتن یک خانه امن سایبری داشته باشیم. در ادامه چهار قدم ساده برای ایجاد یک خانه امن سایبری را تشریح خواهیم کرد:

شبکه بی سیم

تقریبا در تمامی خانه‌ها شبکه‌های بی سیم و یا وای فای وجود دارد. این شبکه موجب می‌شود تا به اینترنت وصل شوید. اکثر شبکه‌های بی سیم توسط روترهای اینترنتی و یا اکسس پوینت‌ها کنترل می‌شود. کارکرد هر دوی این تجهیزات یکسان است. هر دو با انتشار سیگنال‌های بی سیم موجب اتصال تجهیزات موجود در منزل به این سیگنا‌ل‌ها می‌شود. مفهوم این جمله این است که امن کردن شبکه‌های بی سیم بخش اساسی در جهت محافظت از اطلاعات شماست. پیشنهاد می‌شود قدم‌های ذیر را برای بالا بردن امنیت آن بکار بگیرید.
• رمز عبور مدیریت پیش فرض را در روتر و اکسس پوینت خود که برای کنترل شبکه بی سیم اشتفاده می‌شود، تغییر دهید. حساب مدیریتی چیزیست که به شما اجازه پیکربندی تنظیمات را برای شبکه بی سیم می‌دهد.
• مطمئن شوید تنها افرادی می‌توانند به شبکه بی سیم شما وصل شوند که به آن‌ها اعتماد دارید. این کار با فعال کردن امنیت قوی قابل انجام است. با فعال کردن این گزینه، جهت اتصال به شبکه خانگی نیاز به رمز عبور خواهد بود . به محض اتصال فعالیت‌های آنلاین رمزنگاری خواهد شد.
• اطمینان حاصل کنید که رمز عبوری که برای اتصال به شبکه بی سیم استفاده می‌شود یه رمز عبور قوی است و با رمز عبور مدیریت دستگاه فرق دارد. بخاطر داشته باشید که شما برای متصل کردن تجهیزات به شبکه بی سیم تنها یکبار این رمز را وارد می‌کنید، به این دلیل که این رمز عبور در دستگاه‌ها ذخیره خواهد شد.
اگر نمی‌دانید که چطور باید این کارها را انجام بدهید با شرکت سرویس دهنده خود تماس بگیرید و یا به وب سایت آن‌ها سر بزنید. همچنین می‌توانید کتابچه راهنمایی که به همراه روتر و یا اکسس پونت شما می‌آید را چک کرده و یا به وب سایت شرکت سازنده آن‌ها مراجعه کنید.

رمزهای عبور

قدم بعدی استفاده از رمز عبور قوی و منحصر بفرد برای کلیه تجهیزات و حساب‌های آنلاین است. کلمات کلیدی در اینجا عبارات قوی و منحصر بفرد. هرچه رمز عبور طولانی‌تر باشد قوی‌تر محسوب می‌شود. سعی کنید چند کلمه را که خاطر شما می‌ماند استفاده کنید.
رمز عبور منحصر به فرد به معنی استفاده از رمزهای عبور متفاوت برای هر دستگاه و یا حساب آنلاین است. نگران نباشید که نمی‌توانید همه آن رمزهای عبور قوی و منحصر بفرد را به خاطر بسپارید. برای این کار پیشنهاد می‌شود از نرم افزارهای مدیریت رمز عبور استفاده کنید. مدیریت رمز عبور برنامه ویژه‌ای است که بصورت رمز شده و امن می‌توانید کلیه پسورد شما را ذخیره کند.
به علاوه، اگر می‌توانید قابلیت احراز هویت چند عاملی را علی الخصوص برای حساب‌های آنلاین خود فعال کنید. احراز هویت دو عاملی راهکارهای بسیار قوی است. در این روش علاوه بر رمز عبور قدم دیگری نیز برای احراز هویت اضافه می‌شود. این قدم اضافه می‌توانید ارسال یک کد به گوشی هوشمند شما و یا یک برنامه بر روی گوشی شما باشد که یک کد برای شما تولید کند. احراز هویت دو عاملی مهمترین قدمی است که می‌تواند برای محافظت از حساب‌های خود بردارید و این کار آسان‌تر از آن چیزی است که شما تصور کنید.

تجهیزات شما

قدم بعدی این است که بدانید چه تجیهزاتی به شبکه بی سیم شما متصل هستند و اطمینان حاصل کنید که همه آن‌ها امن هستند. در گذشته با داشتن یک یا دو دستگاه کامپیوتر این کار بسیار ساده‌تر بود. ولی امروزه تقریبا هر چیزی نظیر تلفن‌های هوشمند، تلویزیون کنسول بازی، بلندگوها و یا شاید ماشین شما، قابلیت اتصال به شبکه خانگی را دارند. زمانیکه کلیه تجهیزات موجود در شبکه خانگی را شناسایی کردید، مطمئن شوید همه آن‌ها ایمن هستند. بهترین روش این کار این است که قابلیت بروز رسانی اتوماتیک را فعال کنید.

 

منبع: ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *