5 مزیت زبان برنامه نویسی کاتلین نسبت به جاوا در توسعه اپلیکیشن‌های موبایل

کاتلین نام یک زبان برنامه نویسی بسیار جدید است که توسط جت برینز تولید شده است. این زبان برنامه‌نویسی در کنار Jet Brains IDE قرار می‌گیرد که اندروید استودیو به عنوان ابزار رسمی توسعه‌دهندگان گوگل نیز بر اساس آن کار می‌کند.
کاتلین نیز مانند جاوا که به عنوان زبان پیش‌فرض توسعه‌ی اندروید شناخته می‌شود، زبانی است که روی ماشین مجازی جاوا یا JVM کار می‌کند و اکنون می‌توان برای توسعه‌ی اندروید، از کاتلین و دیگر زبان‌های مبتنی بر JVM بهره گرفت. پشتیبانی رسمی گوگل می‌تواند کمک زیادی به این زبان کند و باعث شود کار با کاتلین روی اندروید فراگیرتر شود.

چرا کاتلین در برنامه‌نویسی اندروید از جاوا پیشی گرفته است؟

اگر به دنیای برنامه‌نویسی موبایل وارد شوید زبان‌های برنامه‌ نویسی بزرگی همچون جاوا، سوئیفت، آبجکتیو سی، سی شارپ، جاوااسکریپت و کاتلین را مشاهده می‌کنید که در زمینه توسعه برنامه‌های موبایل به کار گرفته می‌شوند. درست پس از پایان یافتن کنفرانس I/O گوگل، نمودار رشد زبان کاتلین شتاب عجیبی به خود گرفت و ناگهان بر تعداد توسعه‌دهندگانی که کاتلین را برای برنامه‌نویسی اندروید انتخاب کردند افزوده شد. به دلیل این‌که هیچ‌ توسعه‌دهنده‌ای علاقه ندارد عقب‌تر از همتایان خود حرکت کند. از منظر جغرافیایی اغلب برنامه‌نویسان اندروید ساکن آسیا هستند، اما آمارها نشان می‌دهد که توسعه‌دهندگان امریکایی نیز تا چند وقت دیگر به شکل گسترده‌ای از کوتلین استفاده خواهند کرد.
در این مقاله 5 دلیل اصلی وجود دارد که چرا به عنوان یک توسعه دهنده اندروید باید زبان برنامه نویسی کاتلین را به جای زبان برنامه نویسی جاوا انتخاب کرد:

زبان کاتلین به طور کامل قابل تعامل با زبان جاوا است!

یکی از برزگترین مزایای این زبان این است که کاتلین با زبان جاوا سازگار است!
شما می‌توانید به راحتی و بدون نیاز به تغییرات در پروژه جاوا خود، تمام ابزارها و فریم ورک‌ها جاوا را به پروژه کاتلین خود اضافه کنید.

زبان کاتلین بسیار مختصرتر از زبان جاوا است!

یکی از بزرگترین مزیت‌های کاتلین نسبت به جاوا این است که شما می‌توانید مشکلات مشابه را در زبان کاتلین با نوشتن خطوط کمتری از کد حل کنید.
مزیت مختصر بودن کاتلین باعث به وجود آمدن مزایای دیگر هم می‌شود که عبارتند از:
به دلیل مختصر بودن به راحتی می‌توان کدها را حفظ کرد
به دلیل مختصر بودن به راحتی می‌توان کدها را خواند.
در صورت لزوم، اعمال تغییرات در این زبان راحتر است

کدها در زبان کاتلین امن‌تر است!

همانطور که گفته شده کدهای کاتلین نسبت به زبان جاوا بسیار مختصرتر است، بنابراین ناگفته نماند کدهای مختصر به دلیل کوتاه بودن و جمع و جور بودن از امنیت بیشتری برخوردار هستند!
این زبان به دلیل مختصر بود کدهایش، باعث ایجاد خطای کمتری می‌شود و این نکته قابل ذکر است که این قابلیت کاتلین، از اشتباهات رایج برنامه نویسان جلوگیری می‌کند.

این زبان با یک کامپایلر دقیق‌تر و ایمن‌تر همراه است!

هنگام ایجاد این زبان برنامه نویسی، اضافه کردن یک کامپایلر خوب یکی از اهداف اصلی تیم توسعه دهنده این زبان بوده است.
برخی از جنبه‌های مهم کامپایلر در کاتلین عبارت است از:
خطاها را در زمان کامپایل نه در زمان اجرا تشخیص می‌دهد.
به دلیل تعداد زیادی چک و بررسی که انجام می‌دهد، تعداد خطاهای زمان اجرا و تعداد اشکالات موجود در کد را کاهش می‌دهد.

یادگیری و حفظ کدهای کاتلین آسان‌تر است!

هیچ دلیلی برای توقف این زبان برنامه نویسی وجود ندارد زیرا این زبان از IDE های زیادی پشتیبانی می‌کند که شامل اندروید استدیو است.
بنابراین شما می‌توانید از تمام ابزارهایی که برای حفظ پایگاه داده خود استفاده می‌کردید به راحتی استفاده کنید. این یکی دیگر از مزایای کاتلین نسبت به جاوا است.

اگر شماهم علاقمند به یادگیری برنامه نویسی اندورید هستید پس این فرصت ویژه را از دست ندهید و با شرکت در دوره اندروید پک موسسه کهکشان نور به یک برنامه نویس موبایل روی سیستم عامل های اندورید تبدیل شود!

دوره برنامه نویسی اندروید با زبان کاتلین

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *