ایجاد فضای امن مجازی برای کودکان

زندگی بچه‌ها از هر زمان دیگری به فضای مجازی وابسته شده است، از معاشرت با دوستان و تعامل با خانواده گرفته تا یادگیری آموزش آنلاین،همه چیز آنلاین است. ما به عنوان والدین می‌خواهیم مطمئن شویم که آن‌ها این فضا فضای جدید را با روشی مطمئن و امن استفاده می‌کنند. با این حال، کار سختی است زیرا بسیاری از ما هرگز در چنین محیط آنلاین مانند این بزرگ نشده‌ایم. در زیر اقدامات اساسی در مورد چگونگی کمک به بچه‌ها را پوشش می‌دهیم تا آن‌ها با خیال راحت از فناوری آنلاین استفاده کنند.

آموزش/ ارتباط

اولین و مهمترین نکته این است که ارتباط خوب و راحتی با فرزندان خود برقرار کنید. بیشتر مواقع والدین درگیر مسئله کنترل اینترنت با کمک فناوری‌ها می‌شوند با بحث روی اینکه اصلا استفاده از اینترنت و موبایل خوب است یا خیر. هیچ فناوری کنترلی که والدین از آن‌ها استفاده می‌کنند بی‌نقص نیست. بعضی از آن‌ها حتی مشکل نقض حریم خصوصی دارند، بخاطره داده‌هایی که از خانواده یا کودکان جمع‌آوری می‌کنند. اما راه حل این مشکل فناوری نیست، بلکه نحوه برخورد با مسئله و ارزش‌های خانوادگی است. به کودکان باید یاد داد که همانطور که در دنیای واقعی رفتار می‌کنند در دنیای مجازی نیز همانگونه رفتار کنند. باید شروع کنیم به نوشتن فهرستی از انتظاراتی که از فزرندانمان داریم. بعضی از موارد پیشنهادی که می‌توانند در نظر بگیرید: (این موارد را می‌توان با رشد بچه‌ها تغییر داد)

  • زمانهایی که آن‌ها می‌توانند یا نمی‌توانند از اینترنت استفاده کنند.
  • نوع وبسایت‌ها و بازی‌هایی که آن‌ها اجازه دارند یا اجازه ندارند که بازی  کنند همراه با توضیح اینکه چرا برای آن‌ها مناسب نیست.
  • اینکه با چه کسی و چه اطلاعاتی را می‌توانند در میان بگذارند. بچه‌ها ممکن است متوجه نباشند که اطلاعاتی که روی اینترنت می‌گذارند ممکن است همیشگی و در دسترس عموم باشد و دوستانشان ممکن است رازهای زندگی آن‌ها برای همه فاش کنند.
  • اگر مشکلی در وبسایتی بود مثل ظاهر شدن پنجره یا صفحه با پیامی عجیب و یا غیرقابل فهم، یا اگر فردی روی اینترنت رفتاری نامناسب و آزاردهنده داشت، به چه کسی مراجعه کنند؟
  • در فضای مجازی، با دیگران همانگونه خوب رفتار کنند که در دنیای واقعی با مردم رفتار می‌کنند.
  • افراد در فضای مجازی ممکن است آنگونه یا آن کسی که ادعا می‌کنند نباشند. اطلاعات ارائه شده روی فضای مجازی ممکن است درست و حقیقت نباشد.
  • چه خریدهای آنلاین و چه افزونه‌های بازی را می‌توان خرید و چه کسی باید خرید را انجام یا تایید کند.

میزان استفاده از اینترنت راه به نمره‌های مدرسه، انجام کارهای خانه، رفتار نامناسب با دیگران و موارد تشویقی دیگر وابسته کنید. دستورات و انتظارات را که کامل فهرست کردید، می‌توانید آن‌ها را به دیوار نصب کنید. حتی می‌توانید از آن‌ها بخواهید که فهرست را تایید کرده و آن را امضا کنند. اینگونه همه متعهد به توافق می‌شوند. هر چه زودتر شروع به صحبت با کودکانتان کنید، بهتر است. اگر نمی‌دانید چگونه سر صحبت را باز کنید، موارد زیر پیشنهاد می‌شود. از بچه‌ها بپرسید که چه برنامه‌هایی استفاده می‌کنند و آن برنامه‌ها چگونه کار می‌کنند از آنها بخواهید مثل یک معلم به شما نشان بدهند که چه کارهایی روی اینرتنت انجام می‌دهند. سعی کنید این مکالمه دوستانه و مداوم باشد. این بهترین کار برای کمک و به محافظت از بچه‌ها در فضای مجازی است.

فناوری‌های امن سازی و کنترلی برای والدین

فناوری‌های محافظتی و کنترل برای والدین وجود دارد که می‌توانید برای نظارت و کمک به محافظت از فرزندان خود استفاده کنید. آن‌ها به طور معمول امکاناتی را برای اعمال محدودیت دسترسی بر اساس ساعت، برنامه یا محتوا فراهم می‌کنند. این راه حل‌ها بیشتر برای کودکان کم سال کار می‌کنند. بچه‌های بزرگتر نه تنها به دسترسی بیشتری به اینترنت احتیاج دارند بلکه اغلب از دستگاه‌هایی استفاده می‌کنند که شما آن‌ها را کنترل نمی‌کنید یا نمی‌توانید کنترل کنید، مانند دستگاه‌ها یا برنامه‌هایی که توسط مدرسه داده می‌شود، یا کنسول‌های بازی یا دستگاه‌هایی در خانه دوست یا خویشاوندان که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرید. به همین دلیل برقراری ارتباط با فرزندانتان در خصوص انتظارات و خطرات موجود در اینترنت بسیار مهم است.

برای فرزندان الگو باشید

به عنوان والدین یا سرپرست مثال خوبی برای آن‌ها باشید. وقتی بچه‌هایتان با شما صحبت می‌کند، مویابل یا تبلت خود را پایین بیاورید و به چشم آن‌ها نگاه کنید. بر سر میز غذا موبایل یا تبلت را کنار بگذارید و در هنگام رانندگی هرگز پیام کوتاه نفرستید. در آخر، هنگامی که بچه‌ها اشتباه می‌کنند، به عنوان یک فرصت برای تجربه و یادگیری استفاده کنید، به جای اینکه فوری در فکر اقدامی انضباطی باشید.

منبع: ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *