پایتون با کنار زدن جاوا، به دومین زبان برنامه‌نویسی محبوب در جهان تبدیل شد!

فهرست TIOBE با آغاز ماه نوامبر به‌روزرسانی شده و حالا نشان می‌دهد که پایتون با کنار زدن جاوا، به دومین زبان برنامه‌نویسی محبوب در جهان تبدیل شده است. زبان C همچنان در صدر این رده‌بندی یافت می‌شود و نسبت به ماه گذشته میلادی، با افزایش اندک در محبوبیت مواجه بوده است.

پیتر جنسن، مدیرعامل شرکت TIOBE Software که مدیریت فهرست TIOBE را برعهده دارد می‌گوید برای نخستین بار در ۲۰ سال اخیر، دو زبان C و جاوا جایگاه اول و دوم را از نظر محبوبیت به خود اختصاص نداده‌اند. جنسن می‌گوید که علت محبوبیت پایتون میان مردم، به خاطر افزایش انفجاری کاربرد آن در حوزه‌هایی مانند ماینینگ داده، هوش مصنوعی و پردازش عددی است، اما او در عین حال، محبوبیت پایتون را ناشی از تقاضای عمومی نیز تلقی می‌کند.

او در توضیحات دقیق‌تر خود می‌گوید:

به باور من، محبوبیت پایتون ناشی از تقاضای عمومی است. در گذشته، اکثر فعالیت‌های حوزه برنامه‌نویسی توسط مهندسین نرم‌افزار انجام می‌شدند. اما این روزها مهارت‌های برنامه‌نویسی در هر جایی مورد نیاز هستند و از کمبود توسعه‌دهندگان ماهر نرم‌افزار نیز رنج می‌بریم. پیامد ماجرا اینست که به چیزی ساده نیاز داریم که افرادی غیر از مهندسین نرم‌افزار هم قادر به استفاده از آن باشند، چیزی که یادگیری‌اش آسان باشد و چرخه ادیت سریع و روان داشته باشد. پایتون تمام این نیازها را برطرف می‌کند.

فهرست TIOBE به درد افرادی می‌خورد که می‌خواهند بدانند آیا از آخرین مهارت‌های برنامه‌نویسی برخوردار هستند یا خیر و ضمنا به کاربران کمک می‌کند تا هنگام آغاز یک پروژه جدید، بهترین زبان برنامه‌نویسی ممکن را برای کار خود انتخاب کنند. رده‌بندی‌ها به صورت ماهانه و براساس تعداد مهندسین ماهر، کورس‌ها، شرکت‌های فعال و همینطور نتایج موتورهای جستجو در سراسر جهان به‌روزرسانی می‌شود.

هنوز مشخص نیست که آیا پایتون در نهایت زبان C را نیز کنار خواهد زد یا خیر، اما از پایان سال ۲۰۱۷ تا به امروز شاهد افزایش قابل توجه محبوبیت پایتون بوده‌ایم و از سوی دیگر، زبان C نزولی آهسته را تجربه کرده است.

 

منبع: دیجیاتو

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *