امنیت و شکاف نسل‌ها

تلاش برای استفاده ایمن از فناوری‌های امروزی تقریبا برای همه ما خسته کننده و گاهی طاقت فرسا شده است، اما این شرایط برای افرادی از خانواده که با تکنولوژی آشنایی زیادی ندارند چالش برانگیز و پیچیده خواهد بود. بنابراین، می‌خواهیم مراحل اساسی کمک به حفظ امنیت اعضا خانواده‌ای را که با فناوری‌ها و تکنولوژی روز دست و پنجه نرم کرده و ممکن است خطرات ناشی از استفاده از آن را درک نکنند، با شما به اشتراک بگذاریم.

بر مبانی پایه تمرکز کنید.

غالبا، بهترین راه ممکن برای کمک به حفظ امنیت افراد، توضیح و شرح مبانی امنیت به ساده ‌ترین روش ممکن برای آن‌ها است. روی قدم‌های کمتر با بیشترین بازدهی و تاثیر تمرکز کنید.

  1. مهندسی اجتماعی چیست: حملات مهندسی اجتماعی یکی از اولین راه‌هایی است که اکثر ما را مورد هدف حمله قرار می‌دهد. برای آن‌ها توضیح دهید که چگونه کلاهبرداران و شیادان هزاران سال است که در حال فعالیت است، امروزه تنها تفاوت در روش عملکردشان این است که افراد بد و شرور از اینترنت برای فریب دادن ما استفاده می‌کنند. برای آن‌ها مثال بیاورید، مثلا چگونه ایمیل‌های فیشینگ می‌توانند در قالب ایمیل‌هایی از سمت بانک یا بسته‌های پستی شما خود را جا بزنند و یا کلاهبرداران به اسم پشتیبانی فنی و یا ماموران دولتی با شما تماس گرفته و فریبتان دهند. مطمئن شوید که اعضای خانواده‌تان درک می‌کنند که هرگز نباید به هیچکس رمز عبور، کارت اعتباری، اطلاعات شخصی و یا دسترسی به رایانه خود را بدهند. به آن‌ها یادآوری کنید که هر چه احساس فوریت در پیغام‌ها بیشتر باشد، احتمال حمله بیشتر خواهد بود. برخی از مجرمان عزیزان ما را که مشتاق عشق و محبت هستند شکار کرده و وانمود می‌کنند که رویاهایشان هستند. در انتها، مطمئن شوید اگر نسبت به ایمیل و یا تماس از طرف فردی احساسی ناخوشایند دارند و یا در مورد آن‌ها سوالی دارند، می‌بایست قبل از هر کاری با شما تماس بگیرند.
  2. شبکه wifi خانگی: وقت بگذارید تا مطمئن شوید که شبکه wifi خانگی آن‌ها با رمز عبور محافظت شده باشد و رمز عبور ادمین و پیشفرض آن را تغییر داده باشید. همچنین ممکن است بخواهید پیکربندی شبکه wifi آن‌ها را با استفاده از مدلی امن از DNS مانند نرم‌افزارهای رایگان انجام دهید. استفاده از سرویس‌های DNS امن نه تنها به جلوگیری از مراجعه افراد به وب سایت‌های آلوده و مخرب کمک می‌کند بلکه می‌تواند به شما امکان کنترل سایت‌هایی که نیاز به مدیریت ورود و یا عدم ورود را دارند بدهد، این موضوع به ویژه در موقع بازدید بچه‌ها از آن وبسایت‌ها بسیار ارزشمند خواهد بود.
  3. به روز رسانی: تاکید کنید که به روز نگه داشتن سیستم‌ها، نرم افزارها و دستگاه‌هایشان بسیار مهم بوده و به روز بودن آن‌ها کار را برای مجرمان جهت نفوذ و خرابکاری سختر خواهد کرد. ساده‌ترین راه برای اطمینان از این کار فعال کردن قابلیت به روز رسانی خودکار است. اگر از دستگاه یا سیستمی استفاده می‌منید که خیلی قدیمی بوده و امکان به روز رسانی آن را نداریئ، توصیه می‌کنیم آن را با دستگاهی جدیدتر که قابلیت به روز رسانی و آپدیت داشته باشد جایگزین نمایید.
  4. رمز عبور: رمزهای عبور قوی و ایمن، ضروری‌ترین اصل جهت محافظت از دستگاه‌ها و هرگونه حساب آنلاینی است. اعضای خانواده خود را در مورد روش و چگونگی ایجاد عبارت‌های عبور طولانی و مطمئن راهنمایی نمایید. برای آن‌ها عبارات عبور ممکن است آسان‌ترین راه جهت استفاده و به خاطرسپاری باشد. ایده دیگری که برای آن‌ها می‌توان در نظر گرفت نصب یک نرم افزار مدیریت رمزهای عبور و آموزش دادن نحوه استفاده از آن است. اینکار می‌تواند به عزیزان شما اجازه دهد تا به راحتی  و با امنیت بیشتری از اینترنت استفاده کنند و تنها با به خاطر سپردن یک رمز عبور، دسترسی به صندوق تمامی رمزهایشان برای آن‌ها میسر خواهد بود. بسته به راه حلی که در نظر گرفته‌اید، حتی ممکن است بتوانید آن را به صورت مجازی برایشان مدیریت نمایید. در صورت عدم موفیقت این راهکار، می‌توانید از آن‌ها بخواهید که رمزهای عبور خود را در یک دفتر نوشته و آن را در جای امن مناسب قرار دهند. در مورد حساب‌های مهمی مانند حساب‌های مالیشان،ممکن است بخواهید احراز هویت دو مرحله‌ای را برایشان تنظیم نمایید. حتی برای هر حساب آنلاین یک طرح از پیش تعیین شده داشته باشید، همانطوری که برای دارایی‌های فیزیکی خود وصییت نامه تهیه می‌کنید.
  5. پشتیبان‌گیری: زمانیکه که همه راهای دیگر ناموفق باشد، پشتیبانگیری‌ها به داد شما خواهد رسید. اطمینان حاصل کنید که افراد خانواده شما نسخه‌های پشتیبان ساده و قابل قبولی در اختیار داشته باشند. برای بسیاری از افراد، اغلب رویکرد مبتنی بر پشتیبانگیری ابری ساده‌ترین راه است.

 

منبع: خبرنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *