من هک شدم. چه باید کرد؟

مهم نیست که چقدر امن باشید، دیر یا زود ممکن است این اتفاق برای شما هم بیفتد و هک شوید. در ادامه این ماهنامه سرنخ‌هایی با شما به اشتراک می‌گذاریم که نشان می‌‌دهد آیا شما هک شده‌اید و اگر جواب مثبت است چه کار میباست انجام دهید.

حساب‌های آنلاین شما

  • فایل یا به دوستانتان به شما می‌گویند پیغام‌های یا دعوت نامه‌های عجیبی از طرف شما دریافت می‌کنند، در صورتیکه شما می‌دانید آن‌ها را ارسال نکرده‌اید.
  • پسورد یکی از اکانت‌های شما دیگر کار نمی‌کنید، اگرچه می‌دانید که پسوردتان را درست وارد کرده‌اید.
  • اخطارهایی از سایت‌های مختلف دریافت می‌کنید با این مضمون که یک نفر به اکانت شما وارد شده است، در صورتیکه می‌دانید خودتان وارد نشده‌اید. روی لینک‌های که چنین اخطارهایی به شما می‌دهند کلیک نکنید، در عوض، آدرس وبسایت را خودتان در مرورگر وارد نمایید یا از آدرس‌های ذخیره شده در مرورگر خود استفاده کنید و یا از طریق یک نرم افزار تلفن همراه برای دسترسی به این اکانت‌ها استفاده نمایید.

کامپیوتر یا تلفن همراه شما

  • برنامه آنتی ویروس شما هشدار می‌دهد که سیستمتان آلوده شده است. مطمئن شوید که این هشدار واقعا از آنتی ویروس شما تولید شده و احیانا از یک پنجره بازشو خودکار(pop-up) از یک وب سایت مخرب نیست که سعی دارد با فریب، شما را وادار به انجام تماس و یا نصب یک برنامه دیگر کندو مطمئن نیستند؟ برنامه آنتی ویروس خود را باز کنید تا اطمینان حاصل کنید که آیا واقعا کامپیوتر شما آلوده شده است یا خیر.
  • یک پنجره بازشو دریافت می‌کنید که می‌گوید کامپیوتر شما رمزگذارش شده است و برای بازگرداندن پرونده‌های خود باید باج بپردازید.
  • برنامه‌های شما به نظر به صوزت تصادفی خراب شده و یا بسیار کند بارگذاری می‌شوند.
  • هنگام جستجو در صفحات وب، شما اغلب به صفحه‌هایی هدایت می‌شوید که نمی‌خواستید از آن‌ها بازدید کنید و یا صفحات جدید و ناخواسته ظاهر می‌شوند.

مالی

  • کارت‌های اعتباری و یا حساب‌های بانکی شما تراکنش‌های مشکوک و یا ناشناخته‌ای دارند در صورتیکه شما می‌دانید آن‌ها را انجام نداده‌اید.

چه باید کرد؟ چگونه کنترل را مجدد پس بگیریم

اگز مشکوک به هک شدن هستید، آرام باشید، شما این مرحله را پشت سر می‌گذارید. اگر هک مربوط به کار است، سعی نکنید خودتان مشکل را برطرف کنید، فورا آن را گزارش دهید. اگر سیستم یا حساب شخصی شما هک شده است، در اینجا چند مرحله وجود دارد که می‌توانید انجام دهید:

  • بازیابی حساب‌های آنلاین خود: اگر همچنان به حساب کاربری خود دسترسی دارید، از طریق کامپیوتر معتبری که مطمئن هست آلوده نیست وارد شده و رمز عبور خود را مجددا تنظیم نمایید. پس از ورود به سیستم، اطمینان حاصل کنید که رمز عبور جدید، منحصر به فرد و قوی تنظیم می‌کنید، هر چه رمز طولانی‌تر باشد بهتر است به یاد داشته باشید، هر یک از حساب‌های کاربری شما باید رمز عبور متفاتی داشته باشد. اگر نمی‌توانید همه آن‌ها را به خاطر بسپارید، توصیه می‌کنیم که از یک نرم افزار مدیریت رمزهای عبور استفاده کنید. همچنین اگر امکانش باشد احراز هویت چند عاملی را برای حساب‌های خود فعال کنید تا اطمینان حاصل شود مهاجمان سایبری نمی‌توانند دوباره وارد سیستم شوند. اگر دیگر به حساب خود دسترسی ندارید با وب سایت مربوطه تماس بگیرید و به آن‌ها اطلاع دهید که حساب شما تصاحب شده است.
  • بازیابی کامپیوتر یا دستگاه شخصی شما: اگر برنامه آنی ویروس شما قادر به تعمیر کامپیوتر آلوده نیست و یا اگر می‌خواهید از ایمن بودن سیستم خود اطمینان بیشتری حاصل کنید، نصب مجدد سیستم عامل و بازسازی کامپیوتر را در نظر بگیرید. این کار اغلب به پاک کردن یا جایگزینی هارد دیسک و سپس نصب مجدد و به روزرساین سیستم عامل نیاز دارد. سیستم عامل را از روش نسخه پشتیبان نصب مجدد نکنید. نسخه‌های پشتیبان باید فقط برای بازیابی پرونده‌های شخصی شما استفاده شود. اگر از بازسازی سیستم ناراحت هستید، در نظر داشته باشید می‌توانید از یک سرویس کار و شخصی حرفه‌ای برای کمک به خود استفاده کنید. یا اگر کامپیوتر یا دستگاه شما قدیمی است، ممکن است زمان خرید دستگاه جدید فرا رسیده باشد.
  • بازیابی حساب‌های مالی خود: برای مشکلات کارت اعتباری یا هر گونه حساب مالی، بلافاصله با بانک یا شرکت کارت اعتباری خود تماس بگیرید. به شماره تلفن معتبر درج شده در پشت کارت بانکی، شماره تماس چاپ شده در صورت وضعیت حساب‌های مالی‌تان و یا با استفاده از اطلاعات مندرج در وب سایت بانک مربوطه، با آن‌ها تماس بگیرید. صورت وضعیت و گزارشات مالی و اعتباری خود را مرتب کنترل کنید. علاوه بر این، در نظر داشته باشید که پرونده‌های اعتباری و حساب‌های خود را مسدود نمایید.

منبع: ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *