احراز هویت - امنیت اطلاعات

سرقت هویت – محافظت از خود

سرقت هویت زمانی اتفاق می‌فتد که مجرمی اطلاعات مربوط به شما را بدزدد و از این اطلاعات برای ارتکاب به کلاهبرداری مانند درخواست مزایای بیکاری، بازپرداخت مالیات یا گرفتن وام یا کارت اعتباری جدید به نام شما استفاده کند. اگر اقدامات احتیاطی را رعایت نکنید، ممکن است در نهایت هزینه محصولات یا خدماتی را خریداری نکرده‌اید پرداخت کنید و مجبور شوید با استرس و دردسرهای مالی ناشی از سرقت هویت دست و پنجه نرم کنید.

اطلاعات شخصی شما در مکان‌های مختلفی در سراسر اینترنت موجود است. هر بار که به صورت آنلاین در حال بررسی خرید چیزی هستید، ویدیو تماشا می‌کنید، مواد غذایی خریداری می‌کنید، به پزشک خود مراجعه می‌کنید یا از برنامه‌ای در تلفن هوشمندتان استفاده می‌کنید، اطلاعات مربوط به شما در حال جمع‌آوری است. این اطلاعات اغلب به صورت قانونی فروخته می‌شود یا با شرکت‌های دیگر به اشتراک گذاشته می‌شود. حتی اگر فقط یکی از اینها هک شود، مجرمان می‌توانند به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کنند. فرض کنید که برخی از اطلاعات مربوط به شما از قبل در اختیار مجرمان قرار گرفته باشد، در این صورت برای کاهش سرعت کلاهبرداری لز اطلاعات شما و یا تشخیص اینکه از اطلاعات شما در جهت کلاهبرداری استفاده شده است یا خیر، قادر به چه کاری خواید بود.

چگونه آن را شناسایی کنیم؟

  • کارت‌های مالی و سایر حساب‌های خود را به طور مرتب از نظر  هر گونه هزینه یا پرداخت‌هایی که انجام نداده‌اید بررسی کنید. یک راه آسان برای انجام این کار، ثبت نام با ایمیل، پیام‌های کوتاه یا اعلان‌های برنامه تلفن همراه برای پرداخت‌ها و سایر معاملات است. آن‌ها را بابت کلاهبرداری کنترل کنید.
  • در مواردی که بازرگانان و تاجرها کارت‌های اعتباری یا بانکی شما را رد  می‌کنند، تحقیق کنید. برای پرداخت معوقه کارت‌های اعتباری، صورت‌ حساب پزشکی یا وام‌هایی که می‌دانید متعلق به شما نیست، به نامه‌ها یا تماس‌های تلفنی از وام گیرندگان مراجعه کنید.
  • به نامه‌هایی که شما را در مورد بیکاری یا سایر ادعاها جهت دریافت مزایای دولتی که هرگز برای آن‌ها درخواست نکرده‌اید اطلاع رسانی می‌کند، بیشتر دقت کنید.
  • اگر برای شما امکان پذیر است، حداقل سالی یک بار گزارش‌های اعتباری خود را مرور کنید.

وقتی این اتفاق افتاد چه باید کرد؟

  • با سازمانی که در برخورد با این کلاهبرداری نقش دارد تماس بگیرید. به عنوان مثال، اگر مجرمی یک حساب کارت اعتباری با نام شما باز کرده است، با آن شرکت کارت اعتباری تماس بگیرید تا مورد کلاهبرداری با آ‌ن‌ها اطلاع دهید. اگر کسی درخواست بازپرداخت مالیات یا مزایای بیکاری را به نام شما ثبت کرده است، با سازمان دولتی مربوطه تماس بگیرید.
  • گزارش رسمی برای مراجع قانونی ارسال کنید تا سابقه‌ای کتبی از سرقت هویت داشته باشید. اغلب می‌توانید این کار را  identitythef.gov به صورت آنلاین انجام دهید.
  • هنگام پاسخ به کلاهبرداری صورت گرفته از شما، سوابق تعامل خود با موسسات مالی و مراجع قانونی و همچنین هزینه‌هایی را که به دلیل سرقت هویت محتمل می‌شوید، نگهداری کنید تا در صورت نیاز به این جزئیات در مراحل بعدی آن‌ها را ثبت نمایید.
  • به شرکت بیمه خود اطلاع دهید، ممکن است در یکی از سیاست‌های امنیتی حساب خود محافظت از سرقت هویت داشنه باشید.

چگونه می‌توان در برابر آن از خود دفاع کرد؟

در اینجا چند مرحله ساده وجود دارد که می‌توانید برای کاهش احتمال وقوع کلاهبرداری هویتی انجام دهید:

  • میزان اطلاعاتی را در مورد خود با خدمات آنلاین و وب سایت‌ها به اشتراک می‌گذارید، محدود کنید.
  • برای همه حساب‌های آنلاین خود از یک گذرواژه قدرتمند و منحصر به فرد استفاده کنید و احراز هویت دو عاملی را جهت محافظت اضافی برای مهمترین حساب‌های خود فعال نمایید.
  • اگر در مکان شما امکان پذیر است، افرادی را که می‌توانند به گزارش‌های اعتباری شما دسترسی پیدا کنند، محدود کنید.
  • به فکر دریافت یک پوشش بیمه‌ای یا از طریق یک بیمه نامه اختصاصی یا به عنوان مثال بخشی از برنامه بیمه موجود خود، باشید که قادر باشد هزینه‌های مربوطه به سرقت هویت را پوشش دهد.

منبع: مهانامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *