زبان برنامه نوسی

جاوا اسکریپت هنوز بالاتر از پایتون محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی دنیاست!

هر چند وقت یک‌بار مراجع مختلفی زبان‌های برنامه‌نویسی را بر اساس معیارهای گوناگونی رده‌بندی می‌کنند. حالا مطابق یکی از جدیدترین رده‌بندی‌ها، جاوا اسکریپت به عنوان محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی حال حاضر دنیا شناخته شده و پس از آن نام پایتون و جاوا دیده می‌شود.

شرکت تحلیلی RedMonk در رده‌بندی ۲۰ زبان محبوب دنیا برای سه‌ماهه اول ۲۰۲۱ تفاوت زیادی با رده‌بندی ژوئیه ۲۰۲۰ قابل نشده است. با این حال، «استفن اوگرَدی» تحلیل‌گر RedMonk یادآور شده که ۲۰ زبان برتر فعلی جابه‌جایی‌هایی داشته‌اند که حائز اهمیت است.

یکی از زبان‌هایی که در سال‌های اخیر با سرعت رشد کرده پایتون است. این زبان در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ با تصاحب جایگاه جاوا به رده دوم آمد و از آن زمان تاکنون از این جایگاه تکان نخورده است. اوگردی می‌گوید: «جاوا فاصله بسیار کمی با پایتون داشت و در واقع فاصله آن با رده اول نسبت به فاصله‌اش با رده چهارم که PHP باشد کمتر بود.»

با این حال، اوگردی با استناد به نظرسنجی‌های وب‌سایت «گیت‌هاب» می‌گوید جاوا اسکریپت نیرویی متفاوت با هر آن‌چیزی است که در بازار وجود دارد. شرکت RedMonk در مجموع رده‌بندی خود را بر اساس داده‌های گیت‌هاب و گفتگوهای توسعه‌دهندگان در سایت Stack Overflow تهیه کرده است. این شرکت می‌گوید رده‌بندی آن‌ها نشان‌دهنده ترکیبی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در بخش کد و مباحث است.

زبان TypeScript، محصول مایکروسافت، با یک پله صعود به رده هشتم رسیده و اوگردی اعتقاد دارند که این زبان جایگاه خود را در میان ۱۰ زبان برتر دنیا تثبیت کرده است. حالا باید دید که آیا «تایپ‌اسکریپت» می‌تواند به جایگاه ششم یا پنجم هم برسد یا نه.

زبان Rust، محصول موزیلا، هم با یک پله صعود به جایگاه نوزدهم رسید. ماه گذشته، موزیلا Rust را به بنیاد Rust واگذار کرد که در واقع سازمانی مستقل تحت حمایت آمازون، گوگل، مایکروسافت، موزیلا و هواوی است. بخش خدمات وب آمازون (AWS) زبان Rust را برای برنامه‌نویسی‌های زیرساختی زیر نظر دارد. موزیلا این زبان را به عنوان جایگزین مناسب‌تری برای کار با حافظه به جای C و ++C معرفی کرد.

زبان Go، محصول گوگل، با یک پله سقوط به رده شانزدهم رسید، در حالی که Kotlin به رده هجدهم صعود کرد. Kotlin زبانی است که گوگل آن را برای توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی معرفی می‌کند. فهرست ۱۰ زبان برنامه‌نویسی برتر سه‌ماهه اول ۲۰۲۱ از دید RedMonk از قرار زیر است:

JavaScript
Python
Java
PHP
#C
++C
CSS
TypeScript
Ruby
C

 

منبع: دیجیاتو

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *