VMware Horizon و VDI چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

VMware Horizon و Vsphere چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

مجازی سازی و سرویس‌های ابری به سرعت در حال رشد و محبوب شدن هستند. سرویس‌های مجازی که بر روی ماشین‌های مجازی (VM) اجرا می‌شوند، به دلیل مزایایی مانند مقیاس‌پذیری و مقرون به صرفه بودن ،به طور گسترده توسط شرکت‌ها در محیط‌های تولید و توسعه مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از دسکتاپ‌های مجازی مزیت‌های بسیاری برای شرکت‌ها به همراه می‌آورد. در این مقاله زیرساخت‌های دسکتاپ مجازی (VDI)، موارد مورد استفاده در VDI و VMware Horizon را بررسی خواهیم کرد.

زیرساخت دسکتاپ مجازی چیست؟

زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) یک فناوری است که این امکان را می‌دهد که سیستم عامل‌های دسکتاپ را در سرورها میزبانی کنند. همچنین این امکان را به کاربران می‌دهد که بتوانند از دستگاه‌ها و موقعیت‌های مکانی مختلف به دسکتاپ‌های مبتنی بر VDI دسترسی پیدا کنند. فناوری VDI می‌تواند در یک ابر خصوصی یا عمومی به عنوان laaS (زیرساخت مبنی بر سرویس) توسعه داده شود. از این رو، MSPها (Managed Service Provider) می‌توانند دسکتاپ‌ها را به عنوان سرویس ارائه دهند.

VDI در چه سناریوهایی کاربرد دارد؟

VDI می‌تواند به عنوان جایگزینی برای زیرساخت‌های سنتی (به جای استفاده از دسکتاپ‌های فیزیکی) استفاده شود. برخی از موارد استفاده از VDI به شرح زیر است:
• در جایی که کاربران در طول سفرهای کاری خود از موقعیت‌های مکانی و دستگاه‌های مختلف نیاز به دسترسی دارند.
• یک شرکت می‌خواهد کارمندان خود به صورت دورکار و در منزل مشغول کار کند. با روش VDI می‌توان هزینه اجاره دفتر کار  را کاهش یا از بین برد.
• در جایی که یک شرکت نمی‌خواهد محیط کاری جدیدی خریداری کند و ترجیح می‌دهد فقط سرورهای جدیدی را فراهم کند.
• در جایی که یک شرکت مایل است از بروز مشکلات مربوط به استفاده از سخت افزارهای مختلف برای دسکتاپ‌های فیزیکی، به عنوان مثال نصب درایوهای مختلف جلوگیری کند.
• شرکتی که می‌]واهد به‌روز رسانی نرم افزارهای خود را به شکل ساده‌تری انجام دهد چراکه VDI فرآیند بروزرسانی دسکتاپ‌های مجازی را بسیار ساده می‌کند.

VMware Horizon چیست و چه زمانی می‌توان از آن استفاده کرد؟

Horizon یک راه‌حل ارائه شده توسط سازمان VMware، برای توسعه زیرساخت‌های دسکتاپ مجازی است. VMware Horizon که با نام VMware Horizon View نیز شناخته شده است، به طور کامل با سایر محصولات VMware ادغام و یکپارچه شده است.
سبک کاری Horizon بسیار متفاوت از سرویس‌های دیگر مانند VNC یا Windows Terminal Service (که قبلا با نام Remote Desktop Service شناخته می‌شد) است. هنگام استفاده از سرویس‌های ترمینال، کاربران می‌توانند با توجه به دسترسی‌های تعیین شده توسط ادمین، به سرورها دسترسی داشته باشند و از اپلیکیشن‌های خود استفاده کنند. در این صورت یک سرور فیزیکی یا ماشین مجازی برای چندین کاربر به اشتراک گذاشته می‌شود، ولی ممکن است دسترسی به منابع محلی برای کاربران محدود شود. اما نکته مهم آن است که برخی از نرم افزارها ممکن است با سرویس‌های دسکتاپ از راه دور به درستی کار نکند.
VMware Horizon بر مبنای VMware vSphere است و از محیط vSphere برای میزبانی دسکتاپ‌های مجازی استفاده می‌کند. دسکتاپ‌های کاربران، VMهایی هستند که روی میزبان‌های ESXI اجرا می‌شوند. از این رو، از ویژگی‌های vSphere می‌توان به snapshop، vMotion، قابلیت‌ دسترسی بالا، زمان‌بندی منابع توزیع شده و دیگر موارد اشاره کرد. VMware Horizon VDI انعطاف پذیری و امنیت بیشتری را نسبت به سرویس‌ها ترمینال فراهم می‌کند، زیرا داده‌های کاربران در سرویس‌های مجازی ذخیره می‌شوند که این داده‌ها می‌تواند به صورت مرکزی مدیریت، به روزرسانی و پشتیبان گیری شوند.
کاربران می‌توانند از طریق رایانه‌های شخصی، تبلت، تلفن‌های هوشمند، thin Client یا Zero Client به دسکتاپ‌های مجازی متصل شوند. Thin Client یک دستگاه محاسباتی کم هزینه با یک سخت افزار ضعیف است که معمولا منابع کافی برای اتصال به این نوع از سرورها دارند. اما Zero Client ضعیف‌تر بوده و تنها شامل یک جعبه کوچک با اتصال کیبورد، ماوس و مانتیور می‌شود. این دستگاه هیچ فضایی برای ذخیره سازی ندارند بلکه به کمک کارت شبکه تعبیه شده در آن، می‌توانیم به عنوانی ابزاری برای اتصال به سرور از آن استفاده کنیم.
اگر شما از پلتفرم مجازی سازی VMware vSphere استفاده می‌کنید، استفاده از VMware Horizon  هم می‌تواند مزایای سودمندی برای شما به همراه داشته باشد.

اجزای VMware Horizon

• سرویس vCenter یک سیستم مدیریت مرکزی برای VMware vSphere است. vCenter می‌تواند روی ماشین‌های مجازی یا فیزیکی مستقر شود اما ترجیح بر این است که روی یک ماشین مجازی که روی میزبان ESXi اجرا شده است، مستقر شود زیرا در این گونه ماشین‌ها، مزایای مجازی سازی قابل دسترس‌تر است.
• ESXi Hypervisor یک سرویس فیزیکی با میزبان ماشین‌های مجازی است. سیستم عامل‌‌ها و اپلیکیشن‌هایی که روی ماشین‌های مجازی نصب می‌شود در واقع روی دسکتاپ کاربران نمایش داده می‌شود همچنین میزبان‌های ESXi با سرورهای vCenter مدیریت می‌شود.
• View Agent یکی از اجزای نرم‌افزاری است که باید روی تمامی ماشین‌های مجازی که توسط VMware Horizon View مدیریت می‌شود، نصب شود. این سرویس امکانات نظیر نظارت بر اتصال، پشتیبانی از USB، چاپ مجازی را فراهم می‌کند. View Agent باید روی هر یک از ماشین‌هایی که به عنوان یک دسکتاپ مجازی استفاده می‌شود، نصب شود.
• Horizon Client یک برنامه نصب شده بر ماشین‌های کاربران است که با View Connection Server ها ارتباط برقرار می‌کند. این برنامه می‌تواند روی سیستم عامل‌های ویندوز‌، لینوکس و MacOS نصب شود.
• Horizon View Connection Server
• ThinApp یک تجهیز اختیاری است که برای اپلیکیشن‌های مجازی سازی توسط VMware استفاده می‌شود.
• View Composter
• Horizon Administrator واسط وب برای مدیریت Horizon VDI است. توصیه می‌شود برای هر نمونه از سرورهای Horizon از یک Horizon Administrator استفاده شود.
VMware Horizon و VDI چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟
برای شرکت در دوره VMware Horizon می‌توانید به صفحه اختصاصی این دوره در سایت کهکشان مراجعه کنید:
منبع: nakivo

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *