10 دلیل محبوبیت پایتون توسط توسعه دهندگان در سال 2021

زبان برنامه نویسی پایتون یکی از زبان‌هایی است که سال به سال شاهد رشد و محبوبیت باور نکردنی آن هستیم. سایت رسمی Stackoverflow در سال 2017 پیش بینی کرده است که زبان برنامه نویسی پایتون تا سال 2021  از تمام زبان‌های برنامه نویسی دیگر پیشی می‌گیرد و در حال حاضر شاهد سرعت رشد این زبان برنامه نویسی نسبت به سایر زبان‌های برنامه نویسی در دنیا هستیم.

دلایل محبوبیت پایتون

1- سادگی در یادگیری و استفاده
استفاده و یادگیری زبان پایتون برای مبتدیان و تازه‌کاران بسیار آسان است. این زبان به دلیل دستور العمل‌های ساده‌ایی که دارد، یکی از قابل فهم‌ترین زبان‌ها است، چراکه این زبان به دلیل ساده‌سازی و عدم پیچیدگی آن، تاکید بیشتری بر زبان طبیعی دارد. به راحتی می‌توان کدهای پایتون را به دلیل سهولت در یادگیری و استفاده از آن،  نسبت به سایر زبان‌های برنامه نویسی دیگر اجرا کرد.
زمانی که Guido van Rossum در دهه 1980 میلادی که مشغول به ساخت زبان پایتون بود، این اطمینان را حاصل کرد که این زبان به صورت یک زبان همه منظوره طراحی شده است. یکی از دلایل محبوبیت این زبان، ساده بودن دستورالعمل‌های آن است به طوری که حتی برای توسعه دهندگان مبتدی هم قابل خواندن و درک باشد.
زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان مفسری است که باعث محبوبیت بیشتر آن در بین انواع توسعه دهندگان می‌شود.
2- جامعه پشتیبانی گسترده
توسعه دهندگان از هر سطح مهارتی و هر سنی می‌توانند از محتوای آموزشی، راهنماها و ویدیوهای آموزشی که برای یادگیری زبان پایتون قابل دسترس است، برای ارتقای دانش خود در یادگیری این زبان استفاده کنند.
در واقع بسیاری از دانشجویان از طریق زبان پایتون که همان زبانی است که برای پروژه‌های پیشرفته خود استفاده می‌کنند، با علوم کامپیوتر آشنا می‌شوند.
اگر هر زبان برنامه نویسی فاقد پشتیبانی فنی یا مستندسازی باشد، قطعا رشد چندانی بین توسعه دهندگان نخواهد داشت. اما پایتون با اینگونه مشکلات روبه رو نیست همچنین انجمن توسعه دهندگان پایتون یکی از فعال‌ترین انجمن‌های زبان برنامه نویسی است.
این بدین معنا است که اگر شخصی در هنگام کد زدن با پایتون مشکلی داشته باشد، می‌تواند از پشتیبان‌ها فنی پایتون در هر سطح از مبتدی تا متخصص راهنمایی دریافت کنید. کمک به موقع نقش مهمی در توسعه پروژه دارد در غیر اینصورت ممکن است روند توسعه پروژه با تاخیر روبه‌رو شود.
3- پشتیبانی از سوی اسپانسرهای تجاری معروف
زمانی که یک اسپانسر تجاری از یک زبان برنامه‌نویسی حمایت کند، رشد آن سریع‌تر می‌شود. برای مثال PHP توسط فیس‌بوک، جاوا توسط اوراکل و سان، و ویژوال بیسیک و C# توسط مایکروسافت پشتیبانی می‌شوند. زبان برنامه‌نویسی پایتون از حمایت قوی فیس‌بوک، سرویس‌های تحت وب آمازون و به خصوص گوگل بهره‌مند است.
گوگل سال‌ها پیش در سال 2006 استفاده از پایتون را شروع کرد و از آن زمان در برنامه‌های کاربردی و بسترهای زیادی از آن استفاده کرده است. تلاش‌های سازمانی و هزینه‌ی زیادی از سوی گوگل صرف آموزش و گسترش زبان پایتون شده است. گوگل هم‌چنین یک پرتال اختصاصی برای پایتون ایجاد کرده است. ابزارهای پشتیبانی و مستندات پایتون که برای استفاده‌ توسط توسعه‌دهندگان در دسترس هستند، روز به روز بیشتر می‌شوند.
4- وجود صدها کتابخانه و فریم‌ورک برای پایتون
به دلیل حمایت مالی و جامعه بزرگی از حامیان پایتون، این زبان برنامه نویسی کتابخانه‌های بسیار خوبی دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها در وقت و تلاش‌های خود برای توسعه پروژهایتان صرفه جویی کنید.
کتابخانه‌ها و فریم ورک‌های زیادی برای زبان پایتون وجود دارد، از قبیل:
• Matplotib برای رسم نمودارها
• SciPY برای کاربردهای مهندسی، علوم و ریاضیات
• BeatifulSoup برای تجزیه HTML و XML
• NumPY برای محاسبات علمی
• Django برای توسعه وب سمت سرور
5- تطبیق پذیری، کارایی، قابل اطمینان و سرعت
اگر شما از هر توسعه دهنده‌ای که با  پایتون کار می‌کند سوال بپرسید، آن‌ها با اطمینان کامل موافق کارایی، قابل اطمینان بودن و سریع‌تر بودن این زبان نسبت به زبان‌های دیگر هستند. این زبان می‌تواند تقریبا در هر نوع محیطی صرف نظر از هر گونه پلتقرمی مورد استفاده قرار بگیرد.
یک نکته جالب دیگر در خصوص کاربردی بودن زبان پایتون این است که می‌تواند در بسیاری از محیط‌ها مانند اپلیکیشن‌های تلفن همراه، اپلیکیشن‌های دسکتاپ، تولید و توسعه وب، برنامه نویسی سخت افزاری و بسیاری از موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. تطبیق پذیری و کاربردهای زیاد پایتون، استفاده از آن‌ را جذاب‌تر می‌کند.
6- داده‌های بزرگ، یادگیری ماشین و رایانش ابری
در حال حاضر رایانش ابری، یادگیری ماشین و داده‌های بزرگ از داغترین گرایش‌های دنیای علوم کامپیوتر است که به بهبود فرآیندها و جریان کاری بسیاری از سازمان‌ها کمک می‌کند.
زبان پایتون بعد از زبان R دومین ابزار مورد استفاده برای علوم داده وتجزیه و تحلیل است و بسیاری از بارهای پردازشی داده‌ها در سازمان توسط زبان پایتون تامین می‌شود.
7- اولین انتخاب برای برنامه نویسان
این زبان می‎‌تواند به دلیل عمده تقاضا در بازار، اولین انتخاب برای بسیاری از برنامه نویسان و دانشحویان باشد. دانشجویان و توسعه دهندگان همیشه منتظر یادگیری زبانی هستند که مورد تقاضا باشد پس بدون شک پایتون داغترین زبان برنامه نویسی در بازار است.
بسیاری از برنامه نویسان و دانشجویان رشته علوم داده در حال حاضر از پایتون برای تولید و توسعه پروژه‌های خود استفاده می‌کنند. یادگیری پایتون یکی از بخش‌های مهم در دوره‌های گذارنده شده برای دریافت مدرک در زمینه علوم داده است. در همین راستا زبان پایتون می‌تواند انبوهی از فرصت‌های شغلی را برای دانشجویان ایجاد کند. به دلیل کاربردهای متفاوت پایتون، با یادگیری این زبان می‌توانید مسیرهای شغلی متفاوتی را دنبال کنید و به یک حوزه محدود نشوید.
8- انعطاف پذیری زبان پایتون
انعطاف پذیری بسیار بالای زبان پایتون به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد که به سادگی روش‌ها و راهکارهای جدید و متفاوت را امتحان کرده و برنامه‌های تازه‌ای خلق کنند. کسی که به زبان برنام نویسی پایتون مسلط شود صرفا به ساخت‌ برنامه‌های مشابه محدود نیست بلکه می‌تواند برنامه‌های جدید و کاملا متفاوتی را خلق کرد.
9- استفاده از پایتون در دانشگاه‌ها
در حال حاضر زبان پایتون به خاطر کاربردهای فراوان در هوش مصنوعی، یادگیری عمیق، علوم داده و دیگر حوزه‌های پیشرو، به عنوان زبان اصلی برنامه نویسی در موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها انتخاب شده است. به همین دلیل توسعه دهندگان و برنامه نویسانی که با زبان پایتون کار می‌کنند و همواره در حال افزایش است و همین امر به خودی خود باعث رشد و محبوبیت بیشتر آن شده است.
10- خودکارسازی
زبان پایتون می‌تواند به شما در خودکارسازی وظایف مختلف کمک فراوانی کند که ابزارها و ماژول‌ها اختصاصی این کار را راحت‌تر می‌کند. به سختی می‌توان باور کرد تنها با استفاده از کدهای لازم در پایتون، چه سطح پیشرفته‌ای از اتوماسیون به سادگی قابل دستیابی است.
جمع بندی
در حال حاضر زبان پایتون با سرعت فوق العاده‌ای در حال رشد است. کاربردهای فراوان بالا و ابزارها و کتابخانه هایی که این زبان در اختیار برنامه نویسان و توسعه دهندگان قرار می‌دهد باعث افزایش رشد روز افزون و محبوبیت آن شده است. تقاضای روزافزون بازار کار برای متخصصان پایتون و استفاده گسترده از آن باعث شده است که این زبان به یکی از جذاب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی حال حاضر باشد.
برای شرکت در دوره پایتون می‌توانید به صفحه اختصاصی این دوره در سایت کهکشان مراجعه کنید:
منبع: upgrad

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *