داکر چیست؟ چه کاربردی دارد؟

داکر چیست؟ چرا باید Docker یاد بگیریم؟

این روزها زیاد در مورد داکر صحبت میشه، اما واقعا داکر چیست و چه کاربردی دارد؟
داکر مهارتی است که می‌تواند مکملی برای دانش قبلی شما باشد که با یادگیری آن نه تنها مهارت‌های جدیدی به شما افزوده خواهد شد بلکه می‌توانید درآمد بیشتری هم کسب کنید!
داکر به زبان ساده یک فناوری متن باز است که بیشتر برای توسعه و اجرای برنامه‌ها در یک محیط ایزوله شده استفاده می‌شود. در این محیط، توسعه برنامه از زیرساخت جدا می‌شود و در نتیجه می‌توانید تحویل برنامه را سریع‌تر کنید. مزیت اصلی داکر بسته‌بندی کردن برنامه‌ها و کانتینرها است که به اجازه می‌دهد برنامه‌ها روی سیستم عامل‌های ویندوزی یا لینوکسی به راحتی اجرا شوند.  اگرچه مفهوم کانتینر از مدت‌ها قبل وجود داشته اما ترکیب این مفهوم با موضوع داکر موجب شد که این فناوری به یکی از مهم‌ترین رویکردهای این روزها تبدیل شود.
مزیت مهم داکر این است که وقتی شما پکیجی از یک برنامه و همه ملزومات آن ایجاد می‌کنید، مطمئن هستید که این کانتینر روی هر سیستمی اجرا خواهد شد. از طرف دیگر تیم DevOps می‌توانند با خیال برنامه‌های خود را با داکر ایجاد کند و مطمئن باشد که برنامه‌های مختلف با یکدیگر تداخل نخواهند داشت. این یعنی یک کانتینر می‌تواند چندین برنامه خاص را در خود داشته باشد! این برنامه‌ها به راحتی می‌توانند در اختیار تیم زیرساخت قرار بگیرند تا بدون نیاز به اعمال تغییرات، روی زیرساخت اجرا کنند. بنابراین داکر می‌تواند به صرفه جویی در زمان تیم فنی و زیرساخت کمک کند. همچنین بر خلاف استفاده از ماشین‌های مجازی؛ دیگر مهم نیست که VMهای خود را روی چه پلتفرمی اجرا می‌کنید چراکه داکر در هر محیطی قابل اجراست.

کانتینر داکر چیست؟

حال که می‌دانیم داکر چیست بیایید به موضوع کانتینترها بپردازیم. کانتینر یک واحد نرم افزاری استاندارد است که کدهای برنامه شما به همراه تمام وابستگی‌های آن را در خود جای داده است. نتیجه این کار آن است که برنامه‌های شما نه تنها سریع‌تر اجرا می‌شوند بلکه قابل اطمینان‌تر خواهند بود و تغییر محیط، تاثیری روی اجرا آن‌ها نخواهد داشت. یک کانتینر داکر یک بسته سبک وزن از برنامه قابل اجراست که هر آنچه برای اجرای یک برنامه اعم از سورس کد، برنامه‌های اجرایی سیستم عامل، ابزارهای وابسته، کتابخانه‌ها و تنظیمات نیاز است را برای هر دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس در خود جای داده است.  برنامه‌هایی که در قالب کانیتنر ساخته می‌شوند وابستگی به زیرساخت ندارند و بدون در نظر گرفتن زیرساخت و بسترهای لازم روی هر محیطی اجرا می‌شوند.

مزایای کانتینرهای داکر

کانیتنرهای داکر مانند یک ماشین مجازی هستند که همانند VMها شامل کپی کاملی از سیستم عامل، برنامه‌های ضروری و کتابخانه‌های مربوطه می‌شود. در حجم زیادی از ماشین‌های مجازی، سرعت لود آن‌ها بدست کاهش می‌یابد این در حالی است که کانتینرهای داکر حجم کم‌تری را اشغال می‌کنند؛ برنامه‌های بیشتری را در خود جای داده‌اند و در عین حال منابعی کم‌تری از زیرساخت را مصرف می‌کنند در نتیجه کانتینرها انعطاف‌پذیرتر و مقاوم‌تر خواهند بود. علاوه‌بر این استفاده از داکر در فضای Cloud مزایای خوبی به همراه دارد. اجرای چندین برنامه تنها روی یک سیستم عامل یک قابلیت مهم است که سبب می‌شود محیط اجرای برنامه‌ها ایزوله و کاملا مستقل از یکدیگر باشند.  یکی دیگر از مزایای کانیتنرها این است نه تنها برنامه‌ها از یکدیگر مستقل هستند بلکه هر کانتینر هم از زیرساخت خود مجزا است. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید دقیقا مشخص کنید هر کانتینر به چه میزان منابع مانند CPU و GPU و شبکه نیاز دارد. همچنین در چنین شرایطی شما مطمئن خواهید بود داده‌های شما از کد مجزا است.

قابل حمل بودن

یک کانتینر داکر به راحتی روی هر سیستم‌عاملی که محیط اجرایی داکر را داشته باشد اجرا می‌شود یعنی شما دیگر نیازی ندارید برنامه‌های خود را به سیستم عامل میزبان منتقل کنید. نتیجه این کاراین است که محیط برنامه‌های شما و محیط سیستم عامل تمیز و در حداقل ممکن خواهند بود. با استفاده از این فناوری به راحتی می‌توانید کانتینر را از زیرساخت خود به محیط ابری یا از لپ‌تاپ توسعه‌دهندگان به سرور منتقل کنید.

ترکیب پذیری

اکثر برنامه‌های تجاری شامل چندین کامپوننت متفاوت می‌شوند که همگی روی یک وب سرور، یک دیتابیس و یک مموری اجرا می‌شوند. کانتینرها این امکان را به شما می‌دهند که هر کدام از بخش‌های برنامه را به یک برنامه واحد تبدیل کنید بطوری که هر کانتینر یک بخش مستقل از برنامه را شامل شود. در این حالت هر کانیتنر به راحتی نگهداری، حذف و به‌روز رسانی و اصلاح خواهد شد. این رویکرد همان مدل برنامه نویسی ماکرو سرویس است که عملکردهای برنامه را به سرویس‌های مجزا و مستقل تقسیم می‌کند. این معماری جایگزینی برای شیوه‌های قدیمی و کند توسعه نرم‌افزار است و می‌تواند انعطاف‌پذیری و حجم برنامه را کاهش دهد.

چرا باید داکر بیاموزیم؟

داکر یقینا موضوع مهمی است که بسیار در بازار کار محبوب شده است. بر اساس یک جستجوی اخیر در لینکدین مشخص شد که برای این مهارت بیش از 20 هزار فرصت شغلی وجود دارد. فناوری کلود و داکر هر روز بیشتر با هم ترکیب می‌شوند، به همین دلیل هر روز تقاضای بیشتری برای این مهارت بوجود می‌آید. اگر می‌خواهید در حوزه DevOps قوی شوید باید این فناوری را بیاموزید. یادگیری داکر ساده است. برای یادگیری این فناوری می‌توانید ابتدا با مطالعه در مورد مفاهیم ساده شروع کنید و سپس در آن عمیق شوید. با یادگیری داکر شما می توانید یک وب سایت وردپرسی مخصوص خودتان را بسازید، محیط توسعه منعطف خودتان را ایجاد کنید و کلی کارهای دیگه! حال اگر می‌خواهید یک متخصص داکر و DevOps شوید، مطالعه خود را از DevOps شروع کنید و ابتدا مهارت‌های مرتبط با این حوزه را بیاموزید. داشتن مدرک در حوزه DevOps شما را برای ورود به بازار کار گسترده و رو به رشد این حوزه آماده می‌کند، جایی که شما می‌تواند به عنوان رابطی، حفره موجود بین تیم فنی و عملیات را پر کنید.

با این کار شما مهارت‌های مختلفی را کسب خواهید کرد از جمله:

• یادگیری اصول توسعه و پیکربندی مداوم
• یادگیری مهارت‌های مدیریت خودکار پیکربندی‌ها
• مهارت‌های کار تیمی و ارایه سرویس‌های چابک فناوری
• استفاده از ابزارهای مدرن DevOps مانند گیت، داکر، Ansible، Team City و…
• یادگیری انواع مدل‌های مدیریت کنترل نسخه‌ها، ابزارهای یکپارچه سازی و مانیتورینگ و معماری‌های ابری
• اهمیت DevOps در فضای ابری
• استفاده از زیرساخت AWS
• توسعه خوشه‌های Kubernetes شخصی خودتان
• ایجاد فریمورک تست توسعه با Junit5 و فریمورک رفتاری توسعه با کمک cucumber
پس فرصت را از دست ندهید، از همین امروز یادگیری داکر را شروع کنید.

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *