Kubernetes چیست؟

تحول دیجیتال باعث ایجاد رویکرد جدیدی به نام Cloud Native در توسعه و استقرار اپلیکیشن‌ها شده است. فناوری «کانتینر» عامل اصلی این تغییر پارادایم است. اما کانتینتر چیست و چرا انقدر قدرتمند است؟ برای درک بهتر این مفهوم، کانتینترهای باربری را تصور کنید.

در صنعت مدرن حمل و نقل، اندازه کانتینرها استاندارد هستند. در نتیجه مهم نیست که چه چیزی حمل می‌شود، سایز کانتینر ثابت است و می‌تواند در هر کامیون یا کشتی جا شود. این رویکرد، بهره‌وری عملیاتی صنعت حمل و نقل جهانی را به شکل قابل توجهی افزایش داده است.

رویکردی که در دنیای مدرن نرم افزار هم استفاده می‌شود، همین است. راهکاری برای افزایش قابلیت اطمینان اجرای نرم افزارها در هنگام انتقال از محیطی به محیط دیگر! یک بسته کانتینر نرم‌افزاری، شامل محیط اجرای برنامه می‌شود.
نرم افزار، به همراه هرآنچه که برای اجرا نیاز است شامل کد، Runtime، ابزارهای سیستمی، کتابخانه‌های سیستمی و تنظیمات. همه این اجزا در یک بسته اجرایی سبک وزن و مستقل! چندین کانتینر می‌توانند روی یک سیستم عامل نصب شوند و از هسته سیستم عامل به صورت اشتراکی استفاده کنند.

با محدود کردن وابستگی برنامه‌ها به یکدیگر، چالش‌های وابستگی در سیستم عامل و زیرساخت از بین می‌رود. در این شرایط می‌توانید به راحتی اپلیکیشن‌های خود را از سیستم دولوپرها به محیط تست و از آنجا به محیط اجرا یــــا از یک ماشین فیزیکی به یک VM یا فضای ابری عمومی یا خصوصی منتقل کنید و همیشه مطمئن باشید که نرم افزار شما به درستی کار می‌کند. کانتینترهای حاوی برنامه، بسیار سبک و خیلی سریع هستند. یک کانتینتر ممکن است تنها 10 مگابایت حجم داشته باشد و عموما می‌توانند به صورت بلادرنگ اجرا شوند. این ویژگی‌های کانتینرها، موجب شده که این فناوری به عنوان پایه‌ای برای معماری میکروسرویس بر بستر Cloud Native شناخته شود. اما هرچه تعداد این کانتینرها اضافه می‌شود نیاز به ابزاری برای کمک به مدیریت و هماهنگ‌سازی آن‌ها بیشتر حس می‌شود.

کوبرنتیز (kubernetes) ابزار متن بازی است که در خودکار شدن فرآیند توسعه، مقیاس پذیری و مدیریت برنامه‌های کانتیرایز شده به شما کمک می‌کند. کوبرنتیز، کانتینرها را در واحدهای منطقی، گروه بندی می‌کند که این گروه‌ها را pods، nodes و namespaces می‌نامد. این کار مدیریت و جستجوی کانتینرها را بسیار ساده‌تر می‌کند. فناوری کوبرنتیز بیش از یک دهه در شرکت گوگل مورد استفاده قرار گرفته و کامینیوتی بزرگی در سراسر جهان دارد که در توسعه این ابزار متن باز مشارکت می‌کنند. این ابزار «مقیاس پذیری»، «انعطاف‌پذیری» و «قابل حمل بودن» را برای شما به ارمغان می‌آورد و همانند یک رهبر ارکست، اجرای کانتینرها و ساخت برنامه‌های مدرن را مدیریت می‌کند.

اگر به این حوزه علاقه دارید، دوره تخصصی و جامع Docker + Kubernetes کهکشان را از دست ندهید:

مشاهده جزئیات پک Docker & Kubernetes

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *