توسعه شهر هوشمند، وظیفه مهم شورای شهر!

فناوری اطلاعات همواره به عنوان پیشرانی در توسعه شهری و ارتقای جایگاه مدیریت شهری بوده است و می‌تواند در نظام اداری و اجرایی کشور و رفاه شهروندان نقش مهمی داشته باشید. در مدیریت شهری لازم است که به ابعاد گوناگون فناوری اطلاعات توجه شود، در این شرایط توسعه شهرها با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت. توجه صرف به توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات کافی نیست، بلکه باید همزمان با توسعه زیرساخت‌ها، نمود این فعالیت‌ها در اجرا و خدماتی که به شهرها و شهروندان هم ارائه می‌شود، مشخص باشد.
در آستانه انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا، آگاهی از فعالیت‌ها و حدود اختیارات این شوراها به ما کمک می‌کند که بتوانیم با نگاهی بازتر تصمیم بگیریم و انتخاب آگاهانه‌تری برای ساخت آینده کشورمان داشته باشیم. در روز 28 خرداد 1400 و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا هم برگزار خواهد شد.
با نگاهی به حوزه وظایف و اختیارات شورای شهر می‌توانیم به خوبی با وظایف این شورا آشنا شویم. شورای شهر از آنجایی که توسط نمایندگان بومی همان منطقه اداره می‌شود، انتخاب صحیح آن‌ها می‌تواند تاثیر قابل توجهی پیشرفت منطقه داشته باشد.
در سال‌های اخیر، دولت به موضوع استقرار دولت الکترونیک بهای زیاده داده و امروز بخش قابل توجهی از نهادهای دولتی به بستر دولت الکترونیک متصل شده‌اند. اما موضوع دولت الکترونیک و هوشمند سازی فقط در سطح دولت تعریف نمی‌شود بلکه استقرار شهرداری الکترونیک و تحقق شهرهای هوشمند که موجب دسترسی آسان و لحظه‌ای شهروندان و سازمان‌ها به انواع خدمات مدیریت شهری شود، یک موضوع مهم است که باید به آن پرداخت.
در روزهایی که با شیوع ویروس کرونا سپری می‌کنیم، بیش از هر زمان دیگری وجود زیرساخت‌ها و بسترهای مدیریت شهری مبتنی بر فناوری اطلاعات را درک می‌کنیم. بی شک ارائه خدمات شهری بر بستر فناوری که بتواند سرعت و سهولت را برای شهرنشینان فراهم کند، نه تنها می‌تواند از مشکلاتی از جمله ترافیک و آلودگی هوا کم کند بلکه امکان ارایه خدمات جدید بر بستر سرویس‌های ارائه شده را برای بخش خصوصی و خود شهرداری‌ها فراهم می‌کند.
اگرچه دولت و نهادهای مختلفی در ایجاد شهرهای هوشمند نقش ایفا می‌کنند اما بازیگر اصلی این حوزه، شهرداری است. شهر هوشمند و به طبع آن شهرداری الکترونیک می‌تواند رابطه شهرداری و مردم را به طور کلی متحول کند و سرمایه اجتماعی را ارتقا دهد.
هوشمندسازی شهری به معنی استفاده از بستر فناوری اطلاعات و تجهیزات مدرن نیست بلکه تحول فرهنگی و زیرساختی هم لازم است اجرا شود تا این مهم تحقق یابد. در واقع یکی از رکن‌های مهم در توسعه شهرهای هوشمند، مشارکت شهروندان در استفاده از فناوری و زیرساخت ایجاد شده است چراکه بدون این مشارکت عملا زیرساخت‌های ایجاد شده کارکردی نخواهند داشت.
از جمله کارکردهای تحقیق شهر هوشمند و شهرداری الکترونیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• ارائه خدمات سالم به شهروندان
• از بین رفتن فساد
• ایجاد فرصت جدید برای بخش خصوصی و دولتی و تحویل بخش‌های تجاری
• افزایش حضور بخش خصوصی و بهبود محیط کسب‌وکار
• کاهش آسیب‌های زیست محیطی
• حکمروایی متمرکز
• افزایش رضایت مردم
پس بیایید با انتخابی صحیح، آینده شهر خودمان را روشن‌تر کنیم. با انتخابی درست در روز 28 خرداد 1400، گامی مهم در راستای ارتقا و هوشمندسازی شهرها خود برمیداریم. 

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *