امنیت دستگاه‌های تلفن همراه خود

دستگاه‌های تلفن همراه روشی شگفت انگیز و آسان برای برقراری ارتباط با دوستان، خرید و پرداخت آنلاین بانکی، تماشای فیلم، بازی کردن و انجام فعالیت‌های بی‌شمار دیگر است. از آنجا که این دستگاه‌ها بخش مهمی از زندگی شما هستند، حفظ امنیت و ایمنی شما و دستگاه‌های شما ضروری است.

امنیت دستگاه‌های شما

ممکن است شما را متعجب کند اگر می‌دانستید که بزرگترین خطر برای تلفن همراه شما به احتمال زیاد مجرمان اینترنتی نیستند، بلکه خود شما هستید. بیشتر احتمال دارد یک دستگاه موبایل را گم کرده یا فراموش کنید تا اینکه یک نفر آن را هک کند. اولین کاری که برای محافظت از دستگاه خود می‌بایست انجام دهید فعال کردن قفل خودکار صفحه خود به هنگام بیکار بودن دستگاه است. این بدین معنی است که برای استفاده از دستگاه خود، باید قفل صفحه را با استفاده از رمز عبور قوی، تشخیص چهره، با اثر انگشتتان باز کنید. این روش کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که در صورت گم شدن یا دزدیده شدن دستگاه، دسترسی به اطمینان شما برای دیگران بسیار سخت‌تر خواهد بود. برای اکثر تلفن‌های همراه به عنوان یک امتیاز اضافی، فعال کردن قفل صفحه، رمزگذاری را نیز فعال می‌نمایید و به محاقظت  از داده‌های ذخیره شده در دستگاه کمک می‌کند.

در اینجا به چند نکته دیگر برای کمک به محافظت از دستگاه‌های شما اشاره می‌کنیم:

  1. به روز رسانی: به روز رسانی خودکار را در دستگاه‌های خود فعال کنید، بنابراین آن‌ها همیشه آخرین نسخه سیستم عامل و برنامه‌ها را اجرا می‌کنند. مهاجمان همیشه به دنبال نقاط ضعف، دائما به روزرسانی‌ها و وصله‌ها امنیتی را منتشر می‌کنند. موقعی که دستگاه اندرویدی جدیدی انتخاب می‌کتید، به تعهد فروشنده در به روز نگه داشتن دستگاه دقت کنید. دستگاه‌های IOS اپل توسط خود شرکت به روز می‌شوند، در حالی که دستگاه‌های تلفن همراه Android  توسط فروشنده‌ای که دستگاه را به شما فروخته است به روز می‌شود و همه فروشندگان به طور فعال دستگاه‌های خود به‌روز نمی‌کنند. اگر از دستگاه قدیمی که دیگر پشتیبان نمی‌شود استفاده می‌کنید یا امکان به روز رسانی آن وجود ندارد، به خرید دستگاه جدیدی که کامل پشتیبانی می‌شود فکر کنید.
  2. ردیابی: برای ردیابی از راه دور دستگاه تلفن همراه خود از طریق اینترنت، نرم افزاری مطمئن نصب یا فعال کنید. به این ترتیب می‌توانید از طریق اینترنت به آن متصل شوید و در صورت گم شدن یا دزدیده شدن دستگاه، مکان آن را پیدا کنید یا در بدترین شرایط همه اطلاعات خود را از راه دور پاک کتید.
  3. برنامه‌های قابل اعتماد تلفن همراه: فقط برنامه‌های مورد نیاز خود را نصب کرده و به منابع معتبر پایبند باشید. برای دستگاه‌های مبتنی بر سیستم عامل Apple مانند ipadها یا iphoneها، فروشگاه نرم افزاری Apple  با همان App Store مدنظر است. برای دستگاه‌های Android، از Google Play استفاده کنید، برای تبلت‌های آمازون از فروشگاه برنامه آمازون استفاده نمایید. اگر چه ممکن است بتوانید برنامه‌ها را از سایت‌های دیگر نصب کنید اما این موارد تایید نشده و به احتمال زیاد آلوده یا کاملا مخرب هستند و هر یک از آن‌ها می‌توانند حریم خصوصی شما را به خطر بیاندازند. همچنین بررسی کنید که برنامه مورد نظر دارای نقطه نظرات مثبت زیادی بوده و قبل از بارگیری آن، مطمئن شوید توسط فروشنده به طور فعال به روزرسانی می‌گردد. از برنامه‌هایی با چند نقطه نظر محدود، با برنامه‌هایی که به ندرت به روز می‌شوند دوری کنید.
  4. گزینه‌های حریم خصوصی: دستگاه‌های تلفن همراه اطلاعات گسترده‌ای را دریاره شما جمع‌آوری کی‌کنند، مخصوصا هر کجا که می‌خواهید بروید آن‌ها را با خود حمل می‌کنید. تنظیمات حریم خصوصی دستگاه‌های خود را، از جمله ردیابی موقعیت مکانی، به طور کامل و به دقت بررسی کرده و مطئمن شوید اعلان‌های حساس(مانند کدهای تایید)، هنگامی که دستگاه قفل شده است، روی صفحه موبایل شما ظاهر نمی‌شوند.
  5. کار: اطمینان حاصل کنید که هر دستگاه موبایلی را که برای کار از آن استفاده می‌کنید فقط مجاز به استفاده در محدوده کاری است. هنگام کار، بیشتر از همیشه احتیاط کنید و هرگز عکس یا ویدیویی نگیرید که ممکن است به صورت تصادفی شامل اطلاعات حساس باشد.

دستگاه‌های تلفن همراه شما ابزاری قدرتمند هستند-ابزاری که ما می‌خواهیم شما از آن استفاده نموده و لذت ببرید. فقط رعایت کردن همین چند مرحله ساده می‌توانند کمک زیادی به حفظ امنیت شما و دستگاه‌های شما داشته باشد.

 

منبع: ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *