محبوبترین زبان برنامه نویسی در سال 2020

محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی در سال 2020 از نگاه«Stack Overflow»

وب سایت Stack Overflow به صورت سالانه نظرسنجی در میان توسعه دهندگان انجام می‌دهد تا محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی مشخص شود و در جدیدترین آن نزدیک به 65 هزار توسعه دهنده شرکت کرده‌اند.

این نظرسنجی در اویل سال جاری میلادی و پیش از شیئع ویروس کرونا صورت گرفته و حالا نتیجه آن به صورت عمومی منتشر شده اس. براساس این نظرسنجی، زبان برنامه نویسی Rust به عنوان محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی میان توسعه دهندگان حرفه‌ای شناخته می‌شود، البته بسیاری از توسعه دهندگان آشنایی چندانی با این زبان ندارند.

زبان برنامه نویسی Rust نوید عملکرد، کنترل، ایمنی حافظه و همزمانی را به توسعه دهندگان می‌دهد که اهمیت بالایی در برنامه نویسی سیستم‌ها دارد. این زبان همچنین ویژگی‌های جالبی در اختیار افراد قرار می‌دهد که برای مثال می‌توان به امکان افزودت ماکروهای تمیز و بدون در هم ریختگی به کدهای اصلی اشاره کرد.

این موارد به همراه فرایند توسعه باز باعث شده مه توسعه دهندگان از آن به عنوان محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی یاد کنند.

سال گذشته میلادی زبان‌هاب برنامه نویسی پایتون و تایپ اسکریپت با میزان محبوبیت یکسان در مقام دوم قرار گرفته بودند اما امسال محبوبیت پایتون کاهش داشته و به مقام سوم دست پیدا کرده است. اختلاف محبوبیت میان این زبان‌های برنامه نویسی برابر با 0.4 درصد است،با این حال موضوع مهم شکست پایتون توسط تاپ اسکریپت است.

یکی از دلایل افزایس محبوبیت تایپ اسکریپت، مربوط به افزایش فعالیت‌های مایکروسافت در پروژه متن باز می‌شود. توانایی پذیرش ندریجی این زبان برنامه نویسی مزایای زیادی در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد بدون آنکه پروژه خود را در معرض خطر قرار دهند.

محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی در سال 2020
 

در رتبه چهارم زبان برنامه نویسی “کاتلین” قرار گرفته. این زبان به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد که برنامه‌های اندروید را سریع‌تر و بهینه‌تر توسعه دهند. این زبان به جاوا شباهت دارد، با این تفاوت که ظاهر مدرنی در اختیار برنامه نویس قرار می‌دهد و همچنین نیاز به نوشتن کد کمتری دارد.

توسعه دهندگان Kotlin به صورت میانگین سالانه 130 هزار دلار در ایالات متحده آمریکا دارند.

مقام بعدی را زبان برنامه نویسی Go تصاحب کرده است. این زبان برنامه نویسی توسط مهندسات گوگل در سال 2007 توسعه پیدا کرده و در سال 2009 راه‌اندازی شد. این زبان برنامه نویسی بر اساس زبان برنامه نویسی قدیمی C مدل سازی شده و از آن برای تولیذ نرم افزارهای ساده و قابل اعتماد استفاده می‌شود. این زبان در بسیاری از سیستم‌های تولید گوگل مورد استفاده قرار گرفته است.

در مقام ششم زبان برنامه نویسی جولیا قرار دارد که زبانی پویا، سریع و سطح بالا است که برای محاسبات علمی و عددی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این ربان می‌توان برای علم داده‌ها، یادگیری ماشین و موارد دیگر استفاده کرد.

“دارت” که توسط گوگل توسعه پیدا  کرده، در مقام هفتم قرار گرفته و به توسعه دهندگان امکان می‌دهد که برنامه‌های قدرتمندی را با سرعت بالا تولید کنند و در تمام پلتفرم‌ها بتوان از آن‌ها استفاده کرد. این زبان در ماه‌های اخیر رشد بالایی را در میان توسعه دهندگان تجربه کرده است.

در مقام بعدی به ترتیب زبان‌های «سی شارپ»، «سوئیفت» و «جاوا اسکریپت» قرار گرفته‌اند. زبان برنامه نویسی سوئیفت در سال 2014 توسط اپل معرفی شد و از آن زمان تا به امروز، محبوبیت بالایی میان توسعه اپلیکیشن‌های IOS را آسان‌تر می‌کند و می‌توان از آن برای برنامه‌های هوش مصنوعی نیز استفاده کرده.

 

منبع: دیجیاتو

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *