خرید آنلاین به صورت ایمن

مجرمان سایبری فروشگاه‌های آنلاین جعلی که از لحاظ ظاهری تقلید سایت‌های اصلی و واقعی است، ایجاد می‌کنند و یا از نام فروشگاه های شناخته شده یا برندهای معروف استفاده می‌کنند. وقتی در جستجوی بهترین معاملات و قیمت‌های آنلاین هستید، ممکن است خود را در یکی از این سایت های جعلی بیابید. با خرید از چنین وب سایت هایی، می‌توانید در نهایت با اقلام تقلبی یا سرقت شده مواجه شوید، و یا ممکن است خرید شما هیچوقت به دستتان نرسد. اقدامات زیر را برای محافظت از خودتان انجام دهید:

  • در صورت امکان، از فروشگاه‌های آنلاینی خرید کنید که از قبل می‌شناسید، به آن‌ها اعتماد دارید و در گذشته با آن‌ها تجارت داشته‌اید. این فروشگاه‌های آنلاین را نشانه گذاری کنید.
  • نسبت به تبلیغات یا پیشنهادات شگفت انگیز در موتورهای جستجو یا رسانه‌های اجتماعی که به طور قابل توجهی ارزان تر از مواردی است که در فروشگاه های آنلاین ثابت و مستقر مشاهده می‌کنید، مشکوک باشید. اگر یک معامله به نظر آنقدر خوب است که باور کردنش سخت است، ممکن است یک کلاهبرداری باشد.
  • مراقب وب سایت‌هایی که هیچ راهی برای تماس با آن‌ها نبوده، فرم‌های تماس خراب داشته یا از آدرس‌های ایمیل شخصی استفاده می‌کنند، باشید.
  • اگر یک وب سایت دقیقا شبیه وب سایتی است که در گذشته از آن استفاده می‌کردید، اما نام دامنه یا نام فروشگاه متفاوت است، مشکوک باشید. به عنوان مثال، ممکن است به خرید در آمازون عادت داشته باشید که آدرس وب سایت آن www.amazon.com است، اما در نهایت به یک وب سایت جعلی که ظاهری مشابه داشته و آدرس وب سایت آن www.amazonshoppers.com است، برسید.
  • نام فروشگاه اینترنتی یا آدرس وب سایت آن را در یک موتور جستجو وارد کنید تا ببیتید دیگران در مورد آن چه گفته‌اند. به دنبال اصلاحاتی مانند “فریب”، “کلاهبرداری”، “جعلی” باشید.
  • با استفاده از یک رمز عبور منحصر به فرد و قوی برای هر یک از حساب‌های خود، از حساب‌های آنلاین خود محاقظت کنید. آیا نمی‌توانید همه رمزهای عبور خود را به خاطر بسپارید؟ به ذخیره همه آ‌ن‌ها در یک نرم افزار مدیریت رمز عبور بیاندیشید.

کلاهبرداران در وب سایت های مشروع و قانونی

حتی هنگام خرید از وب سایت های معتبر از خودتان مراقبت کرده و حواستان جمع باشد. فروشگاه‌های آنلاین اغلب محصولانی را که توسط اشخاص ثالث- افراد یا شرکت‌های مختلف فروخته می‌شود، اراده می‌دهند که ممکن است قصد کلاهبرداری از شما را داشته باشند. فروشگاه‌های آنلاین مانند بازارهای واقعی هستند، جایی که برخی از فروشندگان از بقیه بیشتر قابل اعتماد هستند.

  • قبل از ثبت سفارش خود با خواندن نظرات خریداران، اعتبار هر فروشنده را بررسی کنید.
  • مراقب فروشندگانی باشید که جدیدا وارد فروشگاه آنلاین شده‌اند، فاقد نظر کاربران هستند یا اقلامی را با قیمت های غیر معمول و پایین می‌فروشند.
  • خط مشی و سیاست‌های خرید از فروشگاه آنلاین را بررسی کنید.

پرداخت‌ آنلاین برای خریدها

به طور مرتب صورت حساب‌های کارت اعتباری خود را بررسی کنید تا هزینه های مشکوک را شناسایی کنید. در صورت امکان، گزینه‌ای را برای اطلاع رسانی خود در زمان وقوع این هزینه‌ها از طریق ایمیل، پیامک یا برنامه فعال کنید. در صورت مشاهده هر گونه فعالیت مشکوک، فورا آن را به شرکت صادر کننده کارت اعتباری خود گزارش دهید. برای پرداخت‌های آنلاین به جای کارت نقدی از کارت اعتباری استفاده کنید. کارت نقدی مستقیما از حساب بانکی شما پول برداشت می‌کنند. در صورت ارتکاب به تقلب، پس گرفتن پول برای شما بسیار دشوار خواهد شد. خدمات پرداخت الکترونیکی یا کیف پول‌های الکترونیکی مانند PayPAl گزینه‌های ایمن تری برای خریدهای آنلاین است، زیرا نیازی به افشای شماره کارت اعتباری شما به فروشنده ندارند. از وب سایت‌هایی که فقط پرداخت با ارزهای رمزنگاری شده را قبول می‌کنند یا نیاز به روش ‌های پرداخت نامشخص و مبهم دارند، اجتناب کنید.

فقط به این دلیل که یک فروشگاه آنلاین دارای ظاهری حرفه‌ای است به این معنی نیست که قانونی نیز باشد. اگر وب سایت حس ناراحت‌کننده‌ای به شما می‌دهد، از آن استفاده نکنید. در عوض به یک سایت شناخته شده بروید که می‌توانید به آن اعتماد داشته باشید یا قبلا با خیال راحت از آت استفاده کرده‌اید. ممکن است آن معامله باورنکردنی را پیدا نکنید، اما به احتمال زیاد از کلاهبرداری قریب خوردن خود جلوگیری می‌کنید.

 

منبع: ماهنامه رسمی Ouch

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *