ورود به دارک وب چه عواقب و خطراتی می‌تواند داشته باشد؟

دارک وب (Dark Web) یا وب تاریک یا اینترنت تاریک فضایی از اینترنت است که تقریباً هیچ قانونی بر آن حکم‌فرما نیست و ورود به آن می‌تواند عواقب بد و جبران‌ناپذیری را برای شما به دنبال داشته باشد. در این مطلب قصد داریم عواقب ورود به دارک وب، مهم‌ترین دلایل خطرناک بودن ورود به آن و لزوم اجتناب از این کار را بیان کنیم.

عواقب ورود به دارک وب

بدون تردید سایت‌های سرفیس وب یا اینترنت سطحی ( وب‌سایت‌هایی که عموم مردم به‌را‌حتی به آن‌ها دسترسی دارند) به‌راحتی می‌توانند تمام نیازهای آنلاین قانونی شما را برطرف کنند و هیچ ضرورتی برای ورود به دارک وب وجود ندارد؛ بنابراین با ورود به فضای وب تاریک تنها خود را در معرض خطر اقدامات مخرب سایبری بسیار خطرناک قرار می‌دهید و چنین کاری می‌تواند عواقب بد بالقوه بسیار زیادی را برای شما به دنبال داشته باشد. خطراتی که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد، مهمترین خطرات احتمالی فضای وب تاریک هستند.

مواجهه با کلاه‌برداری‌های رمزارز

اگر اخبار مربوط به جرائم سایبری را دنبال می‌کنید، می‌دانید که کلاه‌برداری‌های رمزارز (Crypto Scams) در سرفیس وب نیز کاملاً رایج است و حتی این مشکل فیسبوک را در سال ۲۰۱۸ مجبور به ممنوعیت کامل نمایش تبلیغات رمزارز کرد (البته این ممنوعیت به‌صورت کامل اعمال نشد)؛ اما میزان این نوع از کلاه‌برداری سایبری در وب تاریک بسیار بیشتر از سرفیس وب است که اصلاً تعجب‌برانگیز نیست.

برای کلاه‌برداری‌های رمز ارز در این فضا از همان ابزارهای استفاده می‌شود که در سرفیس وب مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ اما همان‌طور که گفتیم در این فضا تقریباً هیچ قانونی وجود ندارد و به همین دلیل با کلاه‌برداری‌های رمز ارز در شبکه‌های تبلیغاتی، انجمن‌ها و دیگر فضای ایجادشده در دارک وب که چنین جرائمی در آن‌ها رخ می‌دهد، اصلا مقابله نمی‌شود و این فعالیت‌های غیرقانونی هر روز قربانیان بیشتری می‌گیرند.

کلاه‌برداری‌های فروشگاه‌های اینترنتی دارک وب (Exit Scam)

Exit Scam یکی دیگر از انواع کلاه‌برداری‌های سایبری مرتبط با فروشگاه‌های اینترنتی دارک وب است. این نوع کلاه‌برداری در مواردی صورت می‌گیرد که یک فروشگاه اینترنتی عرضه کالایی را متوقف کرده باشد؛ اما همچنان سفارش بگیرد و پول از کاربران دریافت کند.

درصورتی‌که قربانی این نوع کلاه‌برداری شوید، نمی‌توانید به مراجع قانونی شکایت و ادعای خسارت کنید؛ زیرا تقریباً تمام کالاهای عرضه‌شده در فروشگاه‌های دارک وب، کالاهای غیرقانونی مثل اسلحه، مواد مخدر، مواد سمی کشنده و… هستند؛ طبیعتاً برای خرید چنین کالاهایی نمی‌توانید به مراجع قانونی شکایت کنید و در صورت انجام این کار ابتدا خود شما به دلیل خرید کالاهای غیرقانونی از چنین فروشگاه‌هایی متهم و مجرم شناخته می‌شوید!

در ضمن تقریباً تمام افراد فعال در دارک وب ازجمله صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی این بخش از اینترنت، به‌صورت ناشناس فعالیت می‌کنند و خرید در چنین فروشگاه‌هایی نیز معمولاً با بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال غیرقابل ردیابی انجام می‌شود؛ بنابراین ردیابی فروشنده و مقصد ارز انتقال داده شده غیرقابل ردیابی هستند. تنها در یک مورد کلاه‌برداری Exit Scam میزان زیادی بیت کوین به ارزش ۱۲ میلیون دلار به سرقت رفته است

در ضمن باید بدانید حتی اگر فروشندگان این فروشگاه‌ها کالاهای خریداری‌شده را برای شما ارسال نمایند، این کالاها معمولاً در مرزها توسط مرزبانان شناسایی می‌شوند و به دلیل غیرقانونی بودن ثبت و ضبط می‌شود و کاربر نمی‌تواند برای بازپس‌گیری اجناس ضبط‌شده خود اقدام قانونی انجام دهد.

چنانچه فروشگاه‌های اینترنتی دارک وب توسط پلیس‌های سایبری شناسایی شوند، فعالیت آن‌ها فوراً متوقف و وب‌سایت‌های آن‌ها بسته می‌شود؛ بنابراین سابقه زیاد چنین فروشگاه‌هایی اصلاً دلیل بر معتبر بودن آن‌ها نیست و این فروشگاه‌ها تنها به دلیل فرار از قانون موفق شده‌اند مدت‌زمان زیادی به فعالیت خود ادامه دهند. بنابراین توصیه می‌کنیم کاملاً از فروشگاه‌های اینترنتی دارک وب دوری کنید.

مواجه‌شدن با اقدامات فریبکارانه

اقدامات فریبکارانه در سراسر فضای دارک وب درست مانند مین‌هایی که در تمام نقاط میدان‌های جنگی قرار دارند، گسترده شده‌اند. اقدامات فریبکارانه در این فضا به اشکال مختلف و با ترفندهای مختلف انجام می‌شود. مجرمان سایبری همیشه تلاش می‌کند با روش‌های مختلف مردم ساده را فریب دهند و از آن‌ها اخاذی کنند. به‌عنوان‌مثال در برخی از فروشگاه‌های اینترنتی دارک وب، مطالبی تحت عنوان راهنمای دستیابی به زندگی جاودانه و فناناپذیری عرضه می‌شود که روش خوبی برای فریب دادن افراد ساده است!

همچنین در برخی از مواقع مجرمان با وعده ارائه اطلاعات بسیار مهم و کاملاً محرمانه به کاربران، از آن‌ها مبالغ هنگفتی را دریافت می‌کنند. در برخی از موارد هم کاربرانی که می‌خواهند افرادی را برای جاسوسی یا عملی کردن اهداف مجرمانه خود استخدام کند، در تلاش برای یافتن چنین افرادی در فضای دارک وب، فریب مجرمان سایبری را می‌خورند.

سایت‌های قمار و شرط‌بندی آنلاین در فضای اینترنت تاریک، یکی دیگر از روش‌های رایج اخاذی و سرکیسه کردن افراد ساده‌لوح یا طمع‌کار محسوب می‌شود. درصورتی‌که قربانی این فریب‌کاری‌ها شوید هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید و حتی در صورتی که شناسایی شوید، ممکن است به دلیل انجام فعالیت‌های غیرقانونی توسط مراجع قانونی سایبری دستگیر یا حتی حبس شوید

مواجهه با حملات فیشینگ

فیشینگ (Phishing Scams) نیز مانند کلاه‌برداری رمزارز در سرفیس وب هم کاملاً متداول است و افراد زیادی در تمام نقاط جهان قربانی این نوع از کلاه‌برداری سایبری می‌شود؛ اما میزان این حملات در فضای دارک وب به دلیل عدم نظارت قانونی بسیار بیشتر است. حملات سایبری فیشینگ باعث دستیابی هکرها به اطلاعات بسیار مهمی مثل اطلاعات هویتی و شخصی کالا خصوصی، اطلاعات کارت‌های بانکی و نام‌های کاربری و رمزهای عبور حساب‌های کاربری مختلف می‌شود.

درصورتی‌که قربانی فیشینگ شوید، احتمال به سرقت رفتن تمام اطلاعات دیجیتالی شما وجود دارد. برای پیشگیری از این اتفاق ناخوشایند، هرگز اطلاعات مذکور را در اختیار افراد ناشناش فعال در دارک وب قرار ندهید. در ضمن از واردکردن این اطلاعات در وب‌سایت‌های دارای پسوند onion، نیز به‌شدت خودداری کنید.

آلوده شدن سیستم به ویروس و بدافزارهای مخرب

فضای وب تاریک پر از ویروس‌ها و بدافزارهای مخربی هستند که می‌توانند سیستم‌های آسیب‌پذیر فاقد نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس و فایروال‌های آپدیت‌شده و قدرتمند یا سیستم‌ها عامل‌های امن و آپدیت‌شده را به‌راحتی آلوده کنند و به تمام اطلاعات ذخیره‌شده در آن دست پیدا کنند یا حتی امکان کنترل کامپیوتر شما را برای هکرها فراهم کنند.

در صورت چنین اتفاقی ممکن است هکرها به‌راحتی به وب کم و میکروفون کامپیوتر شما دسترسی پیدا کنند و از این طریق شما را کاملاً تحت نظر بگیرند. هکرها حتی می‌توانند صفحه‌کلید را هم هک کنند تا بفهمند کدام یک از دکمه‌های صفحه‌کلید را می‌زنید و از این طریق به‌راحتی به اطلاعاتی مثل اطلاعات حساب بانکی، نام‌های کاربری و رمزهای عبور دست پیدا کنند.

همچنین ممکن است هکرها با باج‌افزارها کامپیوتر شما را هدف قرار دهند و مجبور شوید برای دستیابی مجدد به اطلاعات ارزشمند خود، باج زیادی پرداخت کنید. هکرهایی که با باج‌افزار به سیستم‌ها نفوذ می‌کنند، نیز معمولا رمزارز طلب می‌کنند و به همین دلیل امکان ردیابی آن‌ها وجود ندارد.

فریب خوردن توسط افراد شرور و مجرم سایبری

ممکن است برخی از افراد با برقراری ارتباط صمیمی و دوستانه، شما را فریب دهند و از شما به‌عنوان ابزاری برای دستیابی به اطلاعات موردنظر خود استفاده کنند. حتی ممکن است ابتدا شما را وادار به انجام کارها یا گفتن حرف‌هایی کنند که می‌توانند برای شما مشکل‌آفرین شوند و سپس با دسترسی به میکروفون و وب کم و ضبط صدا و تصویرتان، مدارک نابودکننده‌ای علیه شما به دست آورند و در آینده از این مدارک به‌عنوان ابزاری برای تهدید یا وادار کردنتان به انجام کارهای غیرقانونی و غیراخلاقی استفاده کنند؛ بنابراین هرگز به افراد ناشناس در دارک وب اعتماد نکنید و با آن‌ها صمیمی نشوید؛ مخصوصاً اگر فکر می‌کنید دستگاه شما توسط آن‌ها هک شده است.

آسیب دیدن توسط برخی از افراد

این مورد یکی از بدترین عواقب ورود به دارک وب است. ممکن است در هنگام ورود به دارک وب، به دلایل مختلف با فرد ناشناسی شروع به بحث و مشاجره کنید و فرد مقابل تصمیم بگیرد با اقدامات تلافی‌جویانه به شما آسیب وارد کند. به دلیل اینکه افراد فعال در وب تاریک در اغلب موارد، ناشناس هستند و به‌راحتی می‌توانند افرادی را برای آسیب زدن به دیگران به خدمت بگیرند، درصورتی‌که فردی در دارک وب با شما دشمن شد، ممکن است با هک کردن دستگاه‌های دیجیتالی شما به‌راحتی به موقعیت مکانی‌تان دست پیدا کند و به شما آسیب بزند.

منبع: دیجیاتو

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *