همه آنچه باید درباره جاوا اسکریپت بدانید!

این زبان برنامه‌ نویسی که به‌سادگی می‌توانید آن را فرابگیرید و کاربردهای بسیار زیادی دارد، یک زبان کدنویسی شی‌گرای مبتنی بر متن محسوب می‌شود. هدف اصلی استفاده از این زبان، پویاتر کردن و تعاملی‌تر کردن محیط صفحات وب و اپلیکیشن‌ها برای کاربران است.

جاوا اسکریپت که هم در مرورگر دستگاه کاربر و هم روی سرور میزبان صفحات وب اجرا می‌شود دارای قابلیت‌های زیادی است که در زبان‌های برنامه‌نویسی پایه مانند HTML و CSS دیده نمی‌شود. از میان این قابلیت‌ها می‌توان به رفرش کردن فیدهای توییتر، امبد کرد (جایگذاری) ویدیوها در یوتیوب و همچنین ایجاد کادر جستجو اشاره کرد.

به‌عبارت‌دیگر صفحات وبی که ساختار آن‌ها با استفاده از جاوا اسکریپت تقویت شده است، پویاتر و دارای رابط کاربری بهتری هستند. همین موضوع باعث می‌شود کاربران تشویق شوند در آینده دوباره از چنین صفحات وب و وب‌سایت‌هایی بازدید کنند. جاوا اسکریپت یک زبان مکمل برای سایر زبان‌های برنامه‌نویسی است و جایگزین آن‌ها به شمار نمی‌رود.

وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها هنوز برای ایجاد ساختار پایه خود نیازمند استفاده از HTML هستند و CSS هم برای ایجاد فرمت و طرح موردعلاقه و همچنین کنترل نحوه نمایش و ارائه متون، تصاویر و سایر محتواها استفاده می‌شود. جاوا اسکریپت هم بخش‌هایی را که کاربران در وب‌سایت‌ها با آن‌ها درگیر هستند، پویاتر و تعاملی‌تر می‌کند

کاربردهای جاوا اسکریپت

همان‌طور که گفتیم جاوا اسکریپت کاربردهای زیادی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تعاملی‌تر کردن صفحات وب
جاوا اسکریپت با فراهم کردن امکان نمایش انیمیشن‌ها، منوهای کشویی کاربردی، زوم کردن روی تصاویر و سپس بازگرداندن آن‌ها به‌اندازه قبلی یا حتی تغییر رنگ یک دکمه هنگامی‌که نشانگر موس روی آن حرکت می‌کند، صفحات وب را تعاملی‌تر وبگردی در آن‌ها را برای کاربر جذاب‌تر می‌کند.

از دیگر موارد امکان‌پذیر با استفاده از جاوا اسکریپت برای بهتر کردن رابطکاربری و تجربه کاربری یک صفحه وب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نمایش دادن اطلاعات یا مخفی کردن آن‌ها با کلیک کردن روی یک دکمه
اسکرول کردن در گالری تصاویر
نمایش تایمر یا تابلوی شمارش معکوس
پخش صوت و تصویر
کادر جستجو با قابلیت پیشنهاد دادن موضوعات مختلف به کاربر براساس کلمات در حال تایپ (به عنوان مثال زمانی که در هنگام جستجوی موضوع مورد نظرتان، ابتدا کلمه «خود« را می‌نوسید، موضوعات «خودرو» یا «خودران» یا هر موضوع دیگری که با «خود» شروع می‌شود، به شما پیشنهاد داده می‌شود).
نمایش پنجره ورود به حساب کاربری به صورت خودکار
تسهیل طراحی و ایجاد صفحات وب و اپلیکیشن‌ها
توسعه‌دهندگان وب و اپلیکیشن در هنگام ایجاد صفحات وب و اپلیکیشن‌های موبایل، با استفاده از چهارچوب‌های جاوا اسکریپت مثل «ویو» (Vue)، «ری‌آکت» (React) و «انگولار» (Angular)، عناصر معمول و متداول مورداستفاده در بسیاری از اپلیکیشن‌ها مثل دکمه‌های جستجو، گزینه‌های انتخاب دسته‌بندی و سایر موارد را ایجاد می‌کنند. به بیان ساده استفاده از چهارچوب‌های آماده و کدهای ازپیش‌نوشته‌شده جاوا اسکریپت می‌تواند فرآیند طراحی و ساخت اپلیکیشن‌های وب را بسیار سریع‌تر کند.

ساخت اپلیکیشن برای پلتفرم‌ها و سیستم‌عامل‌های مختلف
جاوا اسکریپت می‌تواند برای ساخت اپلیکیشن‌های موبایل و دسکتاپ برای سیستم عامل‌های اندروید، iOS و ویندوز استفاده شود و یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در این زمینه محسوب می‌شود.

در حال حاضر چهارچوب‌های جاوا اسکریپت متنوعی برای ساخت اپلیکیشن‌های مختلف ایجاد شده اند که از میان آنها می توان بهjQuery Mobile و React Native وNativeScript اشاره کرد.

ساخت اپلیکیشن وب
با استفاده از جاوا اسکریپت می‌توان اپلیکیشن های وب را به‌راحتی ایجاد کرد. امروزه اپلیکیشن‌های وب یا همان نسخه وب اپلیکیشن‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. شما می‌توانید تنها با یک مرورگر به اپلیکیشن وب مورد نظرتان دسترسی پیدا کنید؛ بنابراین در صورتی که اپلیکیشن مورد نظرتان دارای نسخه وب نیز است، دیگر لازم نیست آن را نصب کنید و می‌توانید هر موقع که به آن نیاز داشتید، به راحتی نسخه وب آن را در یکی از تب‌های مرورگرتان باز کنید. با استفاده از نسخه‌های وب اپلیکیشن‌ها می‌توان فضای ذخیره‌سازی قابل‌توجهی را در هارد کامپیوتر حفظ کرد.

طراحی و ساخت بازی برای مرورگر
طراحان و سازندگان بازی‌های مختص مرورگرها و توسعه‌دهندگان آن‌ها به میزان گسترده‌ای از این زبان کدنویسی استفاده می‌کنند؛ مخصوصاً توسعه‌دهندگان مبتدی جاوا اسکریپت که این زبان برای تقویت مهارت آن‌ها و برطرف کردن اشتباهات آن‌ها گزینه کاملاً مناسبی است. با این زبان می‌توان پیچیدگی این بازی‌ها را افزایش داد.

جالب است بدانید که حتی امکان ساخت بازی برای مرورگر جهت آموزش برنامه‌نویسی نیز با جاوا اسکریپت امکان پذیر است

امکان پذیر کردن طراحی گرافیکی در مرورگر
این زبان کد نویسی از «عنصر کانواس» (Canvas element) نیز پشتیبانی می‌کند که برای ترسیم عناصر گرافیکی قابل‌استفاده است و رندر کردن فضای سه‌بعدی را نیز برای مرورگر امکان پذیر می‌کند؛ بنابراین با استفاده از این عنصر می‌توان آثار هنری دیجیتالی را در مرورگرها نیز طراحی کرد.

ساخت اپلیکیشن برای ساعت‌های هوشمند
برند پپل (Pepple) که یکی از برندهای مطرح سازنده ساعت‌های هوشمند است، Pebble.js (یک چهارچوب کوچک جاوا اسکریپت) را برای طراحی و ساخت اپلیکیشن‌های مختص ساعت‌های هوشمند طراحی کرده و آن را در اختیار توسعه‌دهندگانش قرار داده است تا آن‌ها با استفاده از جاوا اسکریپت برای ساعت‌های هوشمند این برند اپلیکیشن بسازند.

تقویت زیرساخت‌ها و سیستم بک‌اند (Back End) وب‌سایت‌ها
برخی از توسعه‌دهندگان برای تقویت سیستم بک‌اند و زیرساخت‌های وب‌سایت‌های خود از نود جی‌اس یا نود دات جی‌اس (Node.js) استفاده می‌کنند. نود جی‌اس یک محیط اجرایی چندپلتفرمی در سمت سرور است.

منظور از سیستم بک‌اند، سرورها، پایگاه‌های داده و هر گونه زیرساخت دیگری برای حفظ و نگهداری اطلاعات وب‌سایت است؛ به‌عنوان‌مثال زمانی که شما تقاضای خرید یک کالا را در یک فروشگاه اینترنتی ثبت می‌کنید، تقاضای شما در سیستم بک‌اند آن فروشگاه اینترنتی ذخیره می‌شود. در ضمن می‌توان از قابلیت‌های این زبان برنامه‌نویسی برای تقویت عناصر فرانت‌اند (Front End) سایت که همان ظاهر سایت و قسمت‌هایی است که ما آن‌ها را می‌بینیم، نیز بهره‌مند شد.

برنامه نویسی برای پهپادها
برخی از پهپادها دارای سیستم‌عامل ساده ای هستند که امکان نصب Node.js روی آن‌ها وجود دارد؛ بنابراین ایجاد برنامه با جاوا اسکریپت برای چنین پهپادهایی امکان‌پذیر است.

 

 

منبع: دیجیاتو

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *