کلاهبرداری از طریق خیریه‌ها

مجرمان سایبری می‌دانند که یکی از بهترین راه‌های تعجیل مردم به اشتباه کردن، ایجاد یک حس فوریت است و یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ایجاد حس فوریت سواستفاده از یک موقعیت بحرانی است. به همین دلیل است که مجرمان سایبری عاشق زمانی هستند که یک رویداد آسیب‌زا با تاثیر جهانی رخ می‌دهد. چیزی که بیشتر ما به عنوان یک تراتژدی در نظر می‌گیریم، مجرمان سایبری به دید یک فرصت به آن نگاه می‌کنند، مانند وقوع یک جنگ، یک فاجعه طبیعی بزرگ مانند انفجار یک آتشقشان و البته شیوع بیماری‌های عفونی ماننده کووید19 هنگامی که رسانه‌های اجتماعی و پوشش خبری زیادی در مورد یک رویداد خاص وجود دارد، مجرمان سایبری می‌دانند که زمان حمله فرا رسیده است.

آن‌ها از این فرصت برای ایجاد ایمیل‌های فیشینگ یا کلاهبرداری به موقع در مورد این رویداد استفاده می‌کنند و سپس آن‌ها ایمیل‌های فیشینگ را ارسال و یا کلاهبرداری خود را روی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان اجرا می‌کنند. به عنوان مثال، در طول یک بلای طبیعی، ممکن است آن‌ها وانمود کنند که یک موسسه خیریه هستند و درخواست‌ کمک‌های اهدایی برای نجات کودکان نیازمند کنند. مجرمان سایبری می‌توانند اغلب ظرف چند ساعت پس از بروز یک بحران با فاجعه وارد عمل شوند، زیرا آن‌ها تمام زیر ساخت‌های فنی را مهیا کرده و از قبل آماده هستند. چگونه می‌توانیم از خود در مقابل یک بحران یا فاجعه بزرگ محافظت کرده و مورد سواستفاده مجرمان سایبری قرار نگیریم؟

چگونه می‌توان این کلاهبرداری‌ها را شناسایی و برابر آن‌ها دفاع کرد؟

کلید اجتناب از این کلاهبرداری‌ها این است که به هر کسی که به سراغ شما می‌آید، مشکوک باشید. به عنوان مثال، به یک ایمیل ضروری که ادعا می‌کنند از یک موسسه خیریه است و به شدت نیاز به کمک مالی دارد، اعتماد نکنید، حتی اگر به نظر از سمت یک نام معتبر که می‌شناسید و اعتماد دارید ارسال شده باشد. به یک تماس تلفنی ادعا می‌کند از یک بانک محلی است و شما را برای کمک مالی تحت فشار قرار می‌دهد، اعتماد نکنید. هرچه حس فوریت بیشتر باشد، احتمال اینکه درخواست فوق یک حمله باشد بیشتر است. در ذیل برخی از معمول‌ترین سرنخ‌های بروز یک حمله خیریه‌ای اشاره می‌کنیم:

  • به هر موسسه خیریه‌ای که نیاز به کمک مالی از طریق ارز دیجیتال، حواله ارزی، واریز پول یا کارت‌ها هدیه دارد، بسیار مشکوک باشید.
  • مجرمان سایبری می‌توانند شناسه تلفن خود را تغییر دهند تا تلفنشان جوری به نظر برسد که مثلا از کد منطقه‌ای شما است. این روزها نمی‌توان به تماس گیرنده اعتماد کرد.
  • برخی از مجرمان سایبری از نام‌ها و لوگوهایی استفاده می‌کنند که از لحاظ شنیداری و دیداری به نظر یک موسسه خیریه واقعی برسد. این یکی از دلایلی است که قبل از اهدا کمک، می‌بایست تحقیق کرد.
  • مجرمان سایبری اغلب ادعاهای مبهم و احساسی زیادی در مورد آنچه که با پول شما انجام خواهد داد مطرح می‌کنند، اما هیچ گونه جزئیاتی در مورد اینکه چگونه کمک مالی شما استفاده خواهد شد، ارائه نخواهند کرد.
  • برخی از مجرمان سایبری ممکن است سعی کنند با تشکر از شما برای کمکی که در گذشته به آن‌ها انجام داده‌اید شما را فریب داده تا به آن‌ها کمک کنید، اگرچه در واقعیت، شما هیچوقت به آن‌ها کمکی اهدا نکرده‌اید.
  • در پاسخ به هرگونه درخواست ناخواسته‌ای، اطلاعات شخصی یا مالی خود را ارائه نکنید.

برای کمک در مواقع ضروری یا کمک به افراد آسیب دیده در یک فاجعه، فقط به سازمان‌های شناخته شده و مورد اعتماد کمک مالی نمایید. شما ارتباطات را شروع می‌کنید و تصمیم می‌گیرید که با چه کسی این ارتباط را برقرار نمایید، مثلا از چه وب سایت‌هایی بازدید کرده یا با چه سازمان‌هایی تماس بگیرید. وقتی می‌خواهید به یک موسسه خیریه کمک کنید، نام آن را در کنار کلماتی مانند “شکایت”، “بررسی”، “رده‌بندی” یا کلاهبرداری جستجو کنید. مطمئن نیستید به کدام موسسه خیریه می‌توانید اعتماد کنید؟ با تحقیق بر روی وب سایت‌های دولتی که با آن اعتماد دارید، یا شاید لینک‌های که توسط یک سازمان خبری معروف و بسیار قابل اعتماد ارائه شده است، شروع کنید.

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *