دولوپر Back-End کیست؟

هسته اصلی هر وب‌سایت و اپلیکیشن را چه کسی اداره می‌کند؟ “بک‌اند” در یک وب‌سایت ترکیبی از فناوری و برنامه نویسی است که باعث می‌شود که وب‌سایت قوی‌تر عمل کند و کار با آن برای کاربر راحت‌تر باشد. بک‌اند در هر وب‌سایتی شامل سه بخش می‌شود که کاربر هرگز آن را مشاهده نمی‌کند:

سرور
برنامه
پایگاه داده
توسعه‌دهنده بک‌اند کسی است که از فناوری برای قوی کردن و حفظ قسمت‌های مختلف وب‌سایت که کاربر با آن کار می‌کند، استفاده می‌کند. در واقعی کدی که برنامه نویس بک‌اند می‌نویسد به کارایی آنچه توسعه‌دهنده فرانت‌اند ایجاد می‌کند، می‌افزاید.

این توسعه دهندگان مسئول ایجاد، نگهداری، آزمایش و اشکال زدایی کل قسمت بک‌اند هستند. این کار شامل ایجاد، نگهداری، آزمایش و اشکال زدایی برنامه اصلی، پایگاه‌های داده، داده‌ها و یکپارچه سازی برنامه‌ها، API و سایر فرآیندهای بک‌اند می‌شود.

توسعه دهنده Back-End چه کاری انجام می‌دهد؟

اجرای یک وب‌سایت بر عهده برنامه نویس بک‌اند است و معمولا کارهایی که این برنامه نویس انجام می‌دهد توسط کاربر قابل مشاهده و اندازه گیری نیست، اما همیشه در پشت صحنه اجرا می‌شود. توسعه دهندگان Back-End نقش مهمی در تیم‌های توسعه وب دارند و کار اصلی آنها این است که مطمئن شوند که داده‌ها یا خدمات درخواست شده توسط سیستم یا نرم افزار front-end به درستی کار می‌کنند.

بک‌اند ترکیبی از پایگاه داده و نرم افزار نوشته شده به زبان سمت سرور است که بر روی سرورهای وب، سرورهای ابری یا ترکیبی از هر دو اجرا می‌شود.

به منظور برقراری ارتباط سرور، برنامه و پایگاه داده با یکدیگر، توسعه دهندگان بک‌اند از زبان‌هایی مانند PHP، Ruby، Python، Java و Net و ابزارهایی مانند MySQL، Oracle و SQL Server برای ساختن اپلیکیشن استفاده می‌کنند. برنامه نویسان بک‌اند داده‌ها را پیدا می‌کنند، آنها را ذخیره می‌کنند یا تغییر می‌دهند و در کدهای فرانت‌اند قرار می‌دهند.

پس از برقراری ارتباط با صاحب یک کسب و کار و درک نیازها و الزامات فنی، توسعه دهندگان Back-end از ابزارهای ذکر شده برای ساخت اپلیکیشن و یا صفحات وب استفاده می‌کنند.

آنها با تبدیل و بازگرداندن داده‌ها به کد فرات‌اند که کاربر می‌تواند با آنها تعامل داشته باشد، مؤثرترین و کارآمدترین راه‌حل‌ها را ارائه می‌دهند، مانند: پر کردن فرم، ساخت حساب کاربری، خرید آنلاین و غیره.

مسئولیت‌های یک توسعه‌دهنده بک‌اند در مسیر شغلی برنامه نویسی می‌تواند شامل موارد زیر شود:

  • ایجاد پایگاه داده، یکپارچه سازی و مدیریت آن
  • کار با فریم‌ورک‌های Back-end برای ساخت نرم افزار سمت سرور
  • کار با فناوری وب سرور
  • یکپارچه سازی رایانش ابری
  • تسلط بر زبان‌های برنامه نویسی سمت سرور
  • آشنایی و کار با انواع سیستم عامل
  • توسعه، راه اندازی و نگهداری سیستم مدیریت محتوا
  • ادغام API
  • جلوگیری از هک و انجام تنظیمات امنیتی
  • ارائه گزارش و تجزیه و تحلیل آمار
  • پشتیبانی از وب‌سایت و عملکرد آن

زبان‌های برنامه نویسی بک اند back-end کدامند؟

توسعه دهندگان Back-end معمولا با زبان‌هایی مانند Python، Ruby، PHP، Go یا JavaScript سمت سرور کار می‌کنند.

از آنجایی که فناوری‌ای که وب را قدرتمند می‌کند مبتنی بر زبان‌های برنامه نویسی منبع باز است، به همین خاطر انتخاب زبان برنامه نویسی برای کدنویسی بک‌اند بسیار گسترده است و دست برنامه نویس برای انتخاب زبان باز است. این نوع تصمیم به طور کلی از شرکتی به شرکت دیگر و گاهی اوقات حتی در بخش‌های یک شرکت متفاوت است. اما معمولا برنامه نویسان بک‌اند سراغ یادگیری زبان برنامه نویسی آینده دار می‌روند تا بتوانند شانس استخدام خود در شرکت‌ها را افزایش دهند.

وب‌سایت‌های مدرن معمولاً با استفاده از زبان‌های مختلف ساخته می‌شوند. همه زبان‌های رایج معمولاً دارای چندین فریم‌ورک هستند که برنامه نویس می‌تواند هنگام طراحی یک وب‌سایت آنها را انتخاب کند. توسعه دهندگان Back-end باید از زبان‌ها و فریم‌ورک‌های آینده دار آگاه باشند و سراغ یادگیری آنها بروند، چرا که این صنعت به سرعت در حال رشد است و بلد نبودن این زبان‌ها و فریم‌ورک‌های آنها می‌تواند برنامه نویسان را از دیگر رقبا عقب بیندازد.

زبان برنامه نویسی پایتون

اگر می‌خواهید یک توسعه‌دهنده بک‌اند باشید، باید مهارت خود در پایتون را افزایش دهید. پایتون یکی از زبان‌های برنامه نویسی برتر است که امروزه در توسعه وب بسیار استفاده می‌شود. در سال ۲۰۱۹، مطالعه‌ای که توسط Stack Overflow انجام شد، پایتون را «سریع‌ترین زبان برنامه‌نویسی در حال رشد» در جهان دانست که در این بررسی مشخص شد که این زبان برنامه نویسی بالاتر از جاوا و پس از Rust، در میان زبان‌های محبوب در رتبه دوم قرار گرفت. از میان تمام مهارت‌هایی که توسعه دهندگان بک‌اند باید داشته باشند، پایتون در صدر فهرست قرار دارد.

زبان برنامه نویسی روبی

روبی یک زبان برنامه نویسی چند منظوره و تفسیر شده است که از پارادایم‌های برنامه نویسی مختلف مانند برنامه نویسی شی گرا، تابعی و رویه‌ای پشتیبانی می‌کند. این زبان به طور گسترده برای توسعه وب در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و به مبتدیان برنامه نویسی بک‌اند بسیار توصیه می‌شود، زیرا یادگیری آن نسبتاً ساده‌تر از دیگر زبان‌ها است.

همانند پایتون، روبی نیز بر افزایش بهره‌وری توسعه‌دهندگان تمرکز دارد که در نهایت روند توسعه وب را تسریع می‌بخشد. این زبان برنامه نویسی تقریباً از هر پلتفرم اصلی مانند ویندوز، مک و لینوکس پشتیبانی می‌کند. تایپ پویا، کتابخانه استاندارد و وسیع، انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری، مدیریت متمرکز از طریق RubyGems و غیره، برخی از ویژگی‌های برجسته‌ای هستند که روبی دارد.

زبان برنامه نویسی PHP

PHP یا Hypertext Preprocessor یکی از رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین زبان سمت سرور در بخش توسعه وب است. برخلاف پایتون یا جاوا، پی‌اچ‌پی یک زبان برنامه‌نویسی اسکریپتی است، به این معنی که اسکریپت‌ها را در زمان اجرا تفسیر می‌کند تا فرآیندها خودکار شوند یا عملکرد یک برنامه بهبود پیدا کند.

در حالی که PHP ممکن است مهارت مهمی برای توسعه دهندگان بک‌اند نباشد و بسیاری آن را زبان برنامه نویسی اصلی برای برنامه نویسی بک‌اند ندانند، اما آشنایی با آن مطمئناً برنامه نویس بک‌اند را برای کار در این حوزه و یادگیری بیشتر مشتاق می‌کند.

زبان برنامه نویسی Go

اگر فکر می‌کنید که زبان برنامه نویسی Go در بین توسعه‌دهندگان محبوب نیست، بگذارید طبق گزارش Stack Overflow به شما بگوییم که این زبان، یکی از ۵ زبان برنامه نویسی محبوب میان توسعه‌دهندگان در سراسر جهان بوده است. Go زبان برنامه نویسی‌ای است که توسط گوگل طراحی شده و نحوی کاملاً شبیه به زبان C دارد. این زبان به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد که برنامه‌های کاربردی، ایمن و با کارایی بسیار بالا برای وب بسازند. از ویژگی‌های قابل توجه زبان Go عبارت‌اند از: یادگیری آسان، کد خوانا، پشتیبانی شده توسط گوگل، زبان کامپایل شده، کتابخانه استاندارد و قدرتمند، پشتیبانی همزمان، کارایی بالا و موارد بسیار دیگر.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

هر زمان که صحبت از توسعه وب به میان می‌آید، به احتمال زیاد، از هر ۱۰ بار، ۹ بار نام جاوا اسکریپت در بحث مطرح می‌شود. طبق گزارش‌های سالانه پلتفرم‌های مختلف محبوب مانند Stack Overflow، جاوا اسکریپت یکی از برگزیده‌ترین و پیشروترین زبان‌های برنامه‌نویسی در دنیای فناوری است. یکی از دلایل اصلی آن این است که از این زبان خاص می‌توان هم در برنامه نویسی بک‌اند و هم در برنامه نویسی فرانت‌اند استفاده کرد. با نگاهی به آمار گذشته، می‌توان گفت که محبوبیت Node.js به نوعی باعث افزایش استفاده از جاوا اسکریپت به عنوان یک زبان پشتیبان برای توسعه وب شده است. در همین حال، این زبان چندین ویژگی قابل توجه برای توسعه بک‌اند دارد که شامل زبان سبک اسکریپت، تایپ پویا، تفسیر، پشتیبانی از برنامه نویسی شی گرا، اعتبار سمت کلاینت، جامعه و انجمن بزرگ و موارد بسیار دیگر می‌شود.

چگونه برنامه نویس بک اند شویم؟

اکثر توسعه دهندگان بک‌اند کار خود را با آموزش خودآموز آغاز می‌کنند و درسی با این عنوان در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود. اما افراد دارای مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر، می‌توانند برنامه نویسی بک‌اند را به صورت آکادمیک شروع کنند. در مقایسه با توسعه دهندگان فرانت‌اند، توسعه دهندگان بک‌اند مجبور به تمرین و کار بیشتری هستند و باید در علم داده، نوشتن الگوریتم و غیره تسلط پیدا کنند. به همین دلیل است که مدرک رسمی مهندسی کامپیوتر می‌تواند به آنها بسیار کمک کند و بخشی از راه برنامه نویس بک‌اند شدن را با تحصیل در دانشگاه طی کنند.

فرصت‌های شغلی برای توسعه دهندگان Back-end اغلب نیاز به تجربه با فریم‌ورک‌های PHP مانند Zend، Symfony، و CakePHP دارند. علاوه بر آن تجربه کار با نرم افزارهایی مانند SVN، CVS یا Git. و تجربه با لینوکس به عنوان یک سیستم عامل توسعه نرم افزار و اپلیکیشن، برای برنامه نویسان بک‌اند ضروری به شمار می‌آید.

علاوه بر دانشگاه، دوره‌های آنلاین و حضوری نیز برای کسب دانش در زمینه برنامه نویسی بک‌اند وجود دارد. بوت کمپ‌ها یا دوره‌های حضوری معمولا مقرون به صرفه‌تر از مدرک رسمی علوم کامپیوتر هستند و مزیت دیگر این دوره‌ها، تعامل با افراد فعال در این حوزه و همچنین مدرسان کاربلد در برنامه نویسی است. برای دوره‌های آنلاین می‌توانید سراغ وب‌سایت Udemy بروید و علاوه بر بک‌اند دیگر مهارت‌های برنامه نویسی و زبان‌های آینده‌دار را یاد بگیرید.

فراموش نکنید که یکی از مهم‌ترین عوامل در استخدام برنامه نویس ارائه نمونه کارها و پروژه‌های انجام شده است و خیلی خوب است که قبل از شروع کار حرفه‌ای، سراغ کارآموزی و یا کار روی پروژه شخصی خود بروید.

مهارت‌های مورد نیاز برای برنامه نویس بک اند شدن

برای اینکه تمام مهارت‌های مورد نیاز برنامه نویس بک‌اند را داشته باشید، نیاز به تسلط کامل بر روی موضوع دارید. یک توسعه دهنده خوب از تمام ترندها و آپدیت‌ها در موضوع کاری خود آگاه است. او همیشه به دنبال یادگیری است و برای این کار بسیار اشتیاق دارد.

فناوری هر روز در حال پیشرفت است. نوآوری‌های زیادی در تکنولوژی و فناوری دیده می‌شود و همگام شدن با این نوآوری‌ها، از اصلی‌ترین فاکتورها در موفقیت در برنامه نویسی بک‌اند است. مهارت‌های فنی لازم برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده بک‌اند عبارت‌اند از:

  • دانش بالا در زبان‌های برنامه نویسی بک‌اند و فریم‌ورک‌های آنها.
  • دانش بالا در برنامه نویسی فرانت‌اند و زبان‌های آن مانند HTML، CSS و جاوا اسکریپت تا برنامه نویس بتواند با تیم فرانت‌اند ارتباط برقرار کند.
  • او باید قادر به مدیریت محیط هاست همراه با پایگاه داده باشد.
  • او باید دانش کافی در مورد دسترسی و رعایت امنیت داشته باشد.
  • خوب است که در کار با GIT تجربه داشته باشد.
  • انتظار نمی‌رود که یک توسعه دهنده بک‌اند، روی هر زبان برنامه نویسی تسلط داشته باشد. تقریبا می‌توان گفت که این امکان برای همه فراهم نیست که بتوانند روی تمام زبان‌های برنامه نویسی مهارت پیدا کنند. اما از آنها انتظار می‌رود که روی زبان انتخابی خود کاملا مسلط باشند.
  • چشم انداز شغلی برنامه نویس بک‌اند

با توجه به روند فعلی بازار، هیچ شغل جایگزینی برای برنامه نویسی بک‌اند وجود ندارد. بنابراین طبیعتاً آینده برنامه نویسی برای چنین افرادی بسیار روشن است. در عصر دیجیتال، هر کسب و کاری ملزم به فعال بودن در حوزه آنلاین است و برای این منظور نیاز به برنامه نویس بک‌اند برای وب‌سایت‌های خود دارد. اگرچه بسیاری از مدیران و کسب و کارها هنوز از تفاوت بین Back-end و Front-end آگاه نیستند، اما خوب است بدانید که کسب و کارها بدون حضور برنامه نویسان بک‌اند دوام نخواهند داشت. علیرغم اینکه فناوری تمام فرایندها را خودکار کرده است، اما برنامه نویسان بک‌اند آینده‌ای امن دارند زیرا برای خودکار کردن فرآیندها نیز به حضور آنها نیاز است.

حقوق برنامه نویس بک اند

طبق اطلاعات بدست آمده از وب‌سایت ایران سلری، مرجع حقوق و دستمزد، افرادی که به عنوان برنامه نویس بک‌اند در ایران کار می‌کنند به طور معمول حقوق تعریف شده‌ای دارند، که میانگین آن معمولاً هر ماه حدود ۹.۳۰۰.۰۰۰ تومان است. میزان حقوق برنامه نویس بک‌اند در ایران از ۳.۰۰۰.۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۲۴.۰۰۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

 

منبع: ایران سلری

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *