نسخه پشتیبان دارید؟

اگر به صورت طولانی مدت از یک کامپیوتر یا دستگاه موبایل استفاده می‌کنید، دیر یا زود مشکلی رخ خواهد داد. ممکن است به صورت تصادفی فایل‌های اشتباهی را پاک کرده، مشکل سخت افزاری پیدا کرده و یا دستگاهی را گم کنید. شاید حتی بدتر از آن، ممکن است بدافزار فایل‌ها را آلوده کرده و آن‌ها را پاک کرده و رمزگذاری کنند. در چنین زمان‌هایی، اکثر نسخه‌های پشتیبان تنها راهی است می‌توانید زندگی دیجیتال خود را بازسازی کنید.

نسخه‌های پشتیبان کپی‌هایی از اطلاعات شما هستند که در جایی از روی کامپیوترتان یا دستگاه‌های موبایل شما ذخیره می‌شوند. زمانیکه شما اطلاعات با ارزش خود را روی آن دستگاه‌ها از دست داده و یا دسترسی به آن‌ها ندارید، می‌توانید با استفاده از نسخه‌های پشتیبان اطلاعات خود را بازیابی نمایید. بسیاری از فایل‌هایی گه ما امروزه ایجاد می‌کنیم به صورت خودکار در فضای ابری ذخیره و پشتیبان گیری اطلاعات خود را بازیابی نمایید. بسیاری از فایل‌هایی که ما امروزه ایجاد می‌کنیم به صورت خودکار در فضای ابری ذخیره و پشتیبان‌گیری می‌شوند، مانند مدارک Microsoft World که در Dropbox، Microsoft OneDrive یا Google Drive ذخیره شده‌اند، یا عکس‌های شخصی که در Apple iCloud ذخیره شده‌اند. اما ممکن است فایل‌ها دیگری که ساخته‌اید نیز وجود داشته باشند که به صورت خودکار در فضای ابری ذخیره نشده‌اند، یا شاید شما بخواهید نسخه‌های پشتیبان اضافی برای استفاده شخصی خود داشته باشید.

چه چیز، چه زمان، چگونه؟

قدم اول این است که تصمیم بگیرید چه چیزی را می‌خواهید پشتیبان گیری کنید. اطلاعات خاصی که برای شما مهم هستند، یا همه چیز، شاید با احتساب کل سیستم عامل‌تان. بسیاری از راهکارهای پشتیبان‌گیری به صورت پیش فرض برای رویکرد اولیه تنظیم شده‌اند و فقط پرکاربردترین پوشه‌ها را پشتیبان‌گیری می‌کنند. اگر مطمئن نیستید که می‌خواهید از چه چیزی پشتیبان تهیه کنید یا می‌خواهید بیشتر مراقب باشید، پشتیبان‌گیری از همه چیر را در نظر بگیرید.

دوم، تصمیم بگیرید که می‌خواهید چند مرتبه از اطلاعات پشتیبان بگیرید. برنامه‌های پشتیان‌گیری سیستم عامل، مانند Machine Time اپل یا برنامه Backup and Restore ویندوز به شما اجازه می‌دهند که نسخه پشتیبان خودکار زمانبدی شده بسازید. گزینه‌های زمانبندی مرسوم شامل موارد ساعتی، روزانه و هفتگی است. راهکارهای دیگر می‌تواند حفاظت مداوم پیشنهاد دهند که در آن فایل‌ها به محض تغییر یا ذخیره شدن پشتیبان گیری شوند. در حداقل حالت، پیشنهاد ما پشتیبان‌گیری روزانه خودکار از فابل‌های حساس است.

در انتها، تصمیم بگیرید که چگونه می‌خواهید پشتیبان‌گیری نمایید. دو راه موجود است: پشتیبان‌گیری‌های محلی یا ابری. پشتیبان‌گیری‌های محلی به تجهیزاتی که شما از لحاظ فیزیکی می‌توانید کنترل کنید وابسته است، مانند درایوهای خارجی (USB) یا دستگاه‌هایی که از طریق شبکه قابل دسترسی هستند. مزیتی که پشتیبانی‌گیری‌های محلی دارند این است که به شما این امکان را می‌دهند که داده‌هایی با حجم بالا را به سرعت پشتیبان‌گیری و بازیابی کنید. عیب آن این است که در صورتی که بدافزار آلوده شوید، ممکن است که آلودگی به نسخه‌های پشتیبان شما نیز گسترش یافته و آن‌ها را آلوده نماید. همچنین، اگر یک فاجعه داشته باشید، مانند آتش سوزی یا دزدی، ممکن است نسخه‌های پشتیبان خود را مانند رایانه خود از دست بدهید.

اگر شما از تجهیزات بیرونی برای پشتیبان‌گیری استفاده می‌کنید، یک نسخه کپی خارج از محل در یک مکان امن ذخیره نموده و مطمئن شوید که نسخه‌های پشتیبان شما به درستی برچسب گذاری شده‌اند. برای امنیت مضاعف، رمزگذاری برای پشتیبان گیری‌ها خود در نظر بگیرید.

راهکارهای ذخیره ابری، خدمات آنلاینی هستند که فایل‌های شما را در شبکه اینترنت پشتیبان گیری و ذخیره می‌کنند. معمولا، شما یک نرم افزار روی رایانه خود نصب می‌کنید، سپس نرم افزار به صورت خودکار فایل‌های شما را در بازه زمانی مشخص شده توسط شما یا در زمان تغییر و یا ذخیره آن‌ها پشتیبان‌گیری می‌کند. برخی از مزیت‌های راهکارهای ابری کاربری ساده آن‌ها، تنظیم خودکار پشتیبان‌گیری‌ها و دسترسی به فایل‌ها شما تقریبا از هر مکانی است. همچنین، از آنجایی که داده‌های شما در فضای ابری قرار می‌گیرد، سوانح خانگی مانند آتش سوزی یا سرقت تاثیری بر پشتیبان‌گیری شما نخواهد داشت. عیب اصلی آن‌ها باند مصرفی آن است. توانایی شما برای تهیه نسخه پشتیبان و بازیابی آن به میزان اطلاعاتی که پشتیان‌گیری می‌کنید و سرعت شبکه شما بستگی دارد. مطمئن نیستید که می‌خواهید از پشتیان‌گیری محلی یا ابری استفاده کنید؟ ایمنی بیشتری در نظر گرفته و از هر دو استفاده کنید.

یا دستگاه‌های تلفن همراه، بیشتر اطلاعات شما مانند ایمیل‌ها، پیام‌های متنی یا عکس‌هایی که می‌گیرید به طور خودکار در فضای ابری ذخیره می‌شوند. اگرچه تنظیمات برنامه تلفن همراه، تنظیمات اصلی سیستم و سایر فایل‌ها ممکن است در فضای ابری ذخیره نشوند. با پشتیبان گیری خودکار از دستگاه تلفن همراه‌تان، نه تنها این اطلاعات را حفظ می‌کنید، بلکه هنگام ارتقا به یک دستگاه جدید، انتقال اطلاعتتان ساده‌تر خواهد شد.

نکات کلیدی دیگر

  • با بازیابی و باز کردن یک فایل، به طور مرتب آزمایش کنید که نسخه‌های پشتیان شما درست کار می‌کنید.
  • اگر سیستمی را از پشتیبان‌گیری از جمله سیستم عامل بازسازی می‌کنید، مطمئن شوید که آخرین وصله‌های امنیتی و به روز رسانی‌ها را قبل از استفاده دوباره مجددا اعمال کرده‌اید.
  • اگر از یک راهکار ابری استفاده می‌کنید، راه حلی را انتخاب کنید که استفاده از آن برای شما آسان بوده و در مورد گزینه‌های امنیتی آن تحقیق کنید. به عنوان مثال، آیا شرکت فروشنده پشتیان‌گیری ابری شما از احراز هویت دو مرحله‌ای برای ایمن سازی حساب آنلاین شما پشتیبانی می‌کند؟

منبع: ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *