مجازی سازی و کاربردهای آن

در گذشته دیتاسنترها به صورتی بود که برای هر نرم افازار باید بک سرور تهیه می‌شد، به عبارت دیگر هر سرویس جدید در سازمان به یک سرور فیزیکی نیاز داشت و به همین دلیل سازمان‌های بزرگ به منظور برطرف کردن نیازهای خود مجبور به تهیه یک سرور جدید در دیتاسنتر می‌شدند. سرویس های مختلف در یک سرور نمی‌توانستند با یکدیگر به سرویس‌دهی ادامه دهند و در صورت ایجاد یک سرور با چندین سرویس، احتمال از کار افتادن تمامی سرویس‌ها وجود داشت. همچنین به دلیل اینکه سرویس‌ها تفاوت‌های بسیاری داشتند در بیشتر مواقع منابع سخت افزاری بیش از حد نیاز برای یک سرور خاص تهیه می‌شد، که این امر موجب افزایش هزینه تهیه و نگهداری این سرورها می‌شد.

ورود مجازی سازی (Virtualization) تغییر روند IT

اما با استفاده از تکنولوژی مجازی سازی  Virtualization سازمان‌ها توانستند که دیتاسنترهای بزرگ خود با چندین سرور به یک دیتاسنتر کوچک، در اندازه تنها یک رک، با یک سرور بسیار قوی تبدیل کنند. به این شکل سازمان‌های زیادی به مزایای استفاده از مجازی سازی  Virtualization پی بردند و ترغیب به مهاجرت به این زیرساخت شدند.

چرا سازمان‌ها باید به سمت مجازی سازی حرکت کنند؟

مجازی سازی یکی از تکنولوژی‌های قدرتمند در دنیای IT است که با دانش و تکنیک‌های آن می‌توان بسیاری از مشکلات و موانع موجود در عرصه زیرساخت‌ها را برطرف کرده و راه را برای توسعه پایدار و به وجود آوردن شرایط مناسب برای کسب و کار فراهم آورد همچنین نرمافزارهای ماشین مجازی نرم افزارهای قدرتمندی برای توسعه دهندگان نرم افزارها و مدیران سیستم است.

در این مقاله چند مورد از دلایل مهم حرکت سازمان‌ها به سمت مجازی سازی را ذکر خواهیم کرد:

صرفه جویی در هزینه‌های بالا

اولاً در صورت عدم مهاجرت به زیرساخت مجازی سازیVirtualization  سازمان شما از صرفه‌جویی در هزینه‌ها بازخواهید ماند و بیش از رقیبان هم‌رده خود هزینه صرف می‌کند. طبق آمار Forrester در هر سرور فیزیکی شما ۱۶ ماشین مجازی می‌توانید پیاده‌سازی کنید که این تعداد در هزینه‌های سازمان بسیار می‌تواند صرفه جویی کند. همچنین طبق آمار Gartner سازمان‌هایی که از تکنولوژی مجازی سازی استفاده می‌کنند می‌تواند تا ۵۰ درصد هزینه‌های IT را نسبت به کسانی که از سرورهای فیزیکی استفاده می‌کنند کاهش داده و انعطاف‌پذیری، سرعت و QoS را نیز افزایش داده است.

افزایش کارآمدی زیرساخت‌های IT با Virtualization

صورت عدم مهاجرت به زیرساخت‌های مجازی ، زیرساخت IT سازمان تاثیر کمتری خواهد داشت. طبق آمار Independent research در صورت استفاده سازمان‌ها از پلتفرم‌های مجازی سازی مدرن با قابلیت‌های Operations Management در سازمان: بهره‌وری IT به میزان ۶۷ درصد افزایش می‌یابد، ۳۶ درصد زمان Downtime نرم‌افزارها و اپلیکیشن ها کاهش می‌یابد، افزایش ۳۰ درصدی در ذخیره منابع سخت‌افزاری، کاهش ۲۶ درصدی زمان صرف شده جهت عیب‌یابی، را به دست می‌آورند.

کاهش خطر از دست رفتن سرمایه با استفاده از مجازی سازی

سرمایه یک سازمان اطلاعات داخلی آن سازمان است.شما با عدم استفاده از یک دیتاسنتر مجازی  Virtualized Datacenter سازمان خود را در معرض خطر از دست دادن سرمایه به دلیل قطعی‌های به وجود آمده قرار خواهید داد. جالب است بدانید که خسارت یک دقیقه Downtime برنامه‌ریزی نشده در دیتاسنتر سازمان‌ها معادل ۷۹۰۰ دلار است. مجازی سازیVirtualization  بهره‌وری و کارآمدی را با حفظ هزینه‌ها و همچنین Disaster Recovery با تقریباً Downtime صفر را فراهم خواهند کرد.

از دست رفتن فرصت‌ها به دلیل عدم وجود زیرساخت مجازی

سازمان شما در صورت عدم استفاده از مجازی سازی Virtualization  نمی‌تواند به‌سرعت به فرصت‌های به‌دست‌آمده جدید پاسخ درستی را نشان دهد و آن‌ها را از دست خواهد داد. طبق اعلام Forrester مجازی سازی بهترین روش برای افزایش سرعت گسترش سازمان‌ها است، که این امر یکی از مهم‌ترین هدف‌های سازمان‌ها است. همچنین با استفاده از مجازی سازی سازمان شما می‌تواند بسیار سریع‌تر گسترش یابد و منابع خود را با کارآمدی بسیار بالاتر و هزینه بسیار کمتر گسترش دهد.

مجازی سازی در سازمان چگونه می‌تواند به سازمان کمک کند؟

نرم افزارهای زیاد در یک سرور: ازآنجا که هر ماشین مجازی تمامی ماشین مجازی را پوشش می‌دهد، می‌توانید به‌راحتی چندین نرم افزار و سیستم عامل را بر روی یک سرور فیزیکی در یک‌زمان اجرا کنید.

استفاده حداکثری از منابع سرور: با استفاده از مجازی سازی شما می‌توانید به‌طور کامل از تمامی منابع سرور‌های فیزیکی خود استفاده کنید. به‌عبارت‌دیگر استفاده حداکثری از سرورها در عین کاهش تعداد سرورها که موجب کاهش بسیار زیاد هزینه‌های سازمان می‌شود.

یادگیری مجازی سازی را با چه دوره‌ایی شروع کنیم؟

امروزه مجازی سازی Virtualization  رشد روز افزونی داشته و افراد بسیاری در این حوزه وارد شده اند زیرا که این حوزه آنچنان گسترده است که نه تنها متخصصان و کارشناسان حوزه IT بلکه بسیاری از افراد در رشته های غیر مرتبط با IT نیز از آن بهره‌مند می‌گردنند.

دوره‌های بسیاری در این حوزه وجود دارد که VMware VSphere ICM 8 نقطه شروع دوره های VMware است این دوره از سوی کمپانی Vmware ارائه شده است در این دوره فرد نه تنها با مباحث و مفاهیم کامل مجازی سازی آشنا می‌شود بلکه با یکی از قویترین سرویس های مجازی سازی به نام VSphere آشنا می‌شود.

موسسه کهکشان نور با دو دهه سابقه خود و با بهره‌گیری از اساتید مجرب دوره VMware VSphere ICM 8 را بر اساس سرفصل های استاندارد از سوی شرکت VMware برگزار می‌کند و در پایان دوره هم فرصت های شغلی جذابی را در اختیار دانش پژوهان سخت کوش خود قرار می‌دهد.

مشاهده جزئیات دوره VMware vSphere

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *