مهارت‌ها و زبان‌های لازم برای برنامه نویسان Back-End

Backend یا بک اند، به بخشی از یک وب سایت یا نرم افزار می‌گویند که برای کاربران قابل مشاهده نیست. به عبارتی دیگر هسته و مغز یک سایت است که وظیفه کنترل منطق آن را بر عهده دارد. سایت‌های دینامیک به برنامه نویس بک اند نیاز دارند تا منطق سایت را به وسیله زبان‌های برنامه نویسی پیاده‌سازی کنند. کاربران به کدهای نوشته‌شده در بک اند دسترسی ندارند و نمی‌ توانند آن‌ها را مشاهده کنند.

برنامه نویسان این حوزه باید با زبان‌ها و تکنولوژی‌های مختلف سمت سرور مانند

Java
PHP
Python
SQL
#C
و NET. آشنا باشند. در ادامه به معرفی سه زبان پرکاربرد و محبوب در برنامه نویسی بک-اند می‌پردازیم.

Java
جاوا زبانی نسبتا قدیمی و محبوب است که برنامه نویسان زیادی از آن استفاده می‌کنند. یکی از نقاط قوت جاوا داشتن یک ماشین مجازی (Java Virtual Machine) است که باعث آسان کردن کامپایل (Compile) و اجرای کدها (Run) در سیستم‌ها و محیط‌های مختلف می‌شود.

این زبان انجمن‌های پرسش و پاسخ گسترده ای دارد که تقریبا هیچ سوالی را بدون پاسخ نمی‌گذارند. توسعه اپلیکیشن‌های اندروید، توسعه وب‌سایت، پردازش تصویر (image processing)، نرم‌افزارهای مبتنی بر رابط کاربری گرافیکی(GUI)، شبکه و غیره از جمله موارد یهستند که می‌توانید با برنامه نویسی جاوا از عهده آن‌ها بربیایید.

PHP
PHP پرکاربردترین زبانی است که در سمت سرور استفاده می‌شود و در ایجاد حدود 80% از سایت‌ها نقش داشته است. همچنین منابع یادگیری این زبان بسیار گسترده است. PHP در برنامه نویسی نرم‌افزارهای دسکتاپ، تنظیم کوکی‌ها، جمع‌آوری داده و غیره استفاده می‌شود. کمپانی‌های معتبری از جمله فیسبوک (Facebook)، بافر (Buffer) و هوت سویت ( Hootsuite) PHP را به عنوان زبان سمت سرور خود انتخاب کرده‌اند.

Python
پایتون به سرعت درحال رشد است و یکی از رقبای جدی Java و PHP محسوب می‌شود. منابع یادگیری این زبان بسیار فراوان است و سادگی آن باعث شده حتی مورد استقبال کسانی قرار بگیرد که تحصیلات آکادمیک در حوزه علوم کامپیوتر ندارند. پایتون برای توسعه نرم‌افزارهای تحت وب و دسکتاپ بسیار مناسب است. در کمپانی‌هایی مانند پینترست (Pinterest) و موزیلا (Mozilla) و همچنین بسیاری از پروژه‌های ناسا از پایتون استفاده می‌شود.

SQL
از برنامه نویسان بک-اند انتظار می‌رود که توانایی کار با پایگاه داده را داشته باشند و SQL یکی از مهم‌ترین زبان‌ها برای کار با دیتابیس است. این زبان برای ایجاد پایگاه داده‌ و دسترسی به اطلاعات آن‌ها ایجاد شده و کسانی که با زمینه‌هایی مانند داده کاوی و یا به طورکلی با داده‌ها سروکار دارند باید بر این زبان تسلط خوبی داشته باشند.

هرجا که پایگاه داده ای وجود دارد سروکله SQL پیدا می‌شود. این زبان معمولا انتخاب اول برنامه نویسان برای کار با پایگاه داده است.

#C
سی شارپ با تکیه بر زبان ++C ایجاد شده و از این رو ممکن است کار با آن برای بسیاری از توسعه دهندگان راحت باشد. یادگیری سی شارپ راحت‌تر از ++C است و در ساخت بازی‌های کامپیوتری نیز استفاده زیادی دارد.

کسانی که قصد دارند برنامه نویس و توسعه دهنده بک اند شوند باید ویژگی‌ها و مهارت‌های مختلف دیگری نیز داشته باشند، از جمله :

آشنایی به حداقل یک زبان برنامه نویسی سمت سرور (php, python, nodejs, java و …)
آشنایی با مفاهیم پایگاه داده
آشنایی با الگوریتم و ریاضیات گسسته
توانایی حل مسئله و چالش پذیری
شناخت الگوی‌های طراحی

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *