امنیت را ساده کنید!

آیا از رمز عبور متنفر هستید؟ آیا از ورود مداوم به وب سایت‌های جدید خسته شده‌اید یا نمی‌توانید همه رمزهای عبور پیچیده خود را به یاد بیاورید؟ آیا از لزوم ایجاد رمزهای عبور جدید برای حساب‌های جدید یا تغییر رمزهای عبور قدیمی برای حساب‌های موجود خودتان خسته شده‌اید؟ ما خبر خوبی برای شما داریم. راه حلی به نام بایومتریک وجود دارد که کمک می‌کند امنیت سایبری برای شما آسان‌تر شود. در زیر توضیح می‌دهیم که احراز هویت بایومتریک چیست، چگونه زندگی شما را ساده‌تر کرده و به چه دلیل بیشتر از قبل آن‌ها را مشاهده و از آن‌ها استفاده خواهید کرد.

در ابتدا چرا رمز عبور؟

رمزهای عبور بخشی از چیزی به اسم احراز هویت هستند، فرایند اثبات اینکه شما کی هستید. معمولا دو چیز وجود دارد که می‌توانید بری اثبات هویت خود ارائه دهید: چیزی که می‌دانید (مانند رمزهای عبور) و چیزی که دارید (مانند کارت اعتباری بانک یا دستگاه تلفن همراهتان). احراز هویت به طور سنتی با رمزهای عبور انجام می‌شود. رمزهای عبور در ابتدا به دلیل اینکه یکی از آسان‌ترین راهکارهای احراز هویت کاربردی بودند مورد استفاده قرار گرفتند. با این حال، در طول سال‌ها زندگی‌های ما با وجود حسابهای کاربری فراوان، به شکلی که هیچکس انتظار نداشته، پیچیده تر شده است. این بسیار عادی است که یک فرد در کار یا زندگی شخصی بیش از 100 رمز عبور داشته باشد.

علاوه بر این، مهاجمان سایبری در حدس زدن، سرقت یا هک کردن رمزهای عبور بسیار خوب عمل کرده‌اند. به همین دلیل است که قوانین زیادی در مورد رمزهای عبور مشاهده می‌کنید، مانند طولانی کردن آن‌ها( که حدس زدن آن‌ها دشوارتر شود) و استفاده از یک رمز عبور منحصر به فرد برای هر حساب ( که اگر حساب‌های شما هک شود، حساب‌های دیگر شما همچنان امن باقی بمانند.) مشکل الزامات فراوان رمز عبور این است که آن‌ها امن بودن سایبری را دشوارتر می‌کنند. مدیران گذرواژه به طور چشمگیری کمک حال ما هستند زیرا آن‌ها رمزهای عبور شما را به صورت ایمن به خاطر می‌آوردند  شما را به وب سایت موردنظرتان وارد می‌کنند، اما آیا راه بهتری وجود دارد؟

بایومتریک‌ها

مانند رمزهای عبور، احراز هویت بایومتریک راه دیگری برای اثبات اینکه چه کسی هستید می‌باشد. تفاوت آن در این است که به جای اینکه مجبور باشید چیزی را به خاطر بسپارید ( مثل رمزهای عبور ) از عنصری که در اختیار دارید برای اثبات هویت خود استفاده کنید، مانند استفاده از اثر انگشت برای دسترسی به تلفن خودتان!

بایومتریک بسیار ساده‌تر است، زیرا لازم نیست چیزی را به خاطر سپرده یا تایپ کنید، فقط با استفاده از چیزی که هستید احراز هویت می‌کنید. انواع مختلفی از احراز هویت بایومتریک وجود دارد مانند صدای شما، نحوه راه رفتن یا اسکن چشمی شما. با این حال، اثر انگشت و تشخیص دو مورد رایج هستند، به خصوص برای دستگاه‌های تلفن همراه. در حالی که بایومتریک مزایای بسیاز زیادی دارد، یکی از بزرگترین معایب آن این است که اگر اثر انگشت یا چهره شما توسط مهاجمان سایبری کپی برداری شده باشد، نمی‌توانید آن را تغییر دهید.

کلیدهای عبور

در ماه‌ها و سال‌های آینده، باید شاهد جایگزین رمزهای عبور با بایومتریک و با فناوری جدیدی به نام کلیدهای عبور باشید. این فناوری توسط مایکروسافت، اپل و گوگل پذیرفته شده است و به زودی با گذشت زمان باید شاهد استفاده از آن در وب سایت‌های بیشتری باشید. کلیدهای عبور جایگزین رمزهای عبور می‌شوند و به شما این امکان را می‌دهند که با استفاده از بایومتریک همراه با دستگاه تلفن همراه خود ثابت کنید که چه کسی هستید. هنگامی که حساب کاربری در یک وب سایت ایجاد می‌کنید به جای ایجاد رمز عبور، دستگاه تلفن همراه خود را ثبت می‌کنید. در ادامه، با احراز هویت با دستگاه تلفن همراه خود با استفاده از بایومتریک، مانند اثر انگشت یا تشخیص چهره وارد آن وب سایت می‌شوید. وب سایت به دستگاه تلفن همراه شما اعتماد داشته و دستگاه تلفن همراهتان با استفاده از بایومتریک هویت شما را تایید می‌کند.

 

منبع: ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *