مزایا و معایب زبان‌های برنامه نویسی محبوب

یادگیری برنامه‌نویسی به شما کمک می‌کند مهارت‌های فنی و همچنین مهارت‌های لازم برای حل مشکلات را به دست آورید و شانس خود را برای مشغول‌شدن در شغلی پردرآمد بیشتر کنید. در حال حاضر بیش از ۷۰۰ زبان برنامه‌نویسی وجود دارد؛ بنابراین انتخاب بهترین گزینه‌ها از میان آن‌ها دشوار است؛ اما در این مقاله سعی کردیم بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی از ابعاد مختلف را به شما معرفی کنیم.

پایتون (Python)

بهترین گزینه برای: تازه‌کاران

میزان دشواری: یادگیری، خواندن و نوشتن آسان

مهارت‌های موردنیاز: برخورداری از اطلاعات پایه در مورد بک‌اند (اطلاعات مرتبط با سرور سایت‌ها، پایگاه داده آن‌ها و پردازش صفحات وب) می‌تواند یادگیری این زبان را آسان کند.

متوسط درآمد سالانه: ۹۶،۸۹۰ دلار

موارد استفاده
توسعه بک‌اند وب
ایجاد اپلیکیشن‌های دسکتاپ
علم داده
خودکارسازی
یادگیری ماشینی و محاسبات علمی

میزان محبوبیت
زبان برنامه‌نویسی محبوب ۶۶.۷ درصد از توسعه‌دهندگان فعال در وب‌سایت استک اورفلو (Stack Overflow) که وب‌سایت پرسش و پاسخ در زمینه مباحث برنامه‌نویسی است
محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی در فهرست شاخص PYPL PopularitY of Programming یا به‌اختصار PYPL در ژانویه ۲۰۲۲ (این شاخص زبان‌های برنامه‌نویسی را بر‌اساس میزان جستجوی منابع آموزشی آن‌ها در گوگل و اینکه منابع آموزشی هر‌یک از آن‌ها هرچند وقت یک‌بار در گوگل جستجو می‌شوند، رده‌بندی می‌کند.)
بهترین زبان برنامه‌نویسی در ژانویه ۲۰۲۲ بر‌اساس شاخص جامعه برنامه‌نویسی تیوبی TIOBE
پرمتقاضی‌ترین زبان برنامه‌نویسی برای یادگیری توسط برنامه‌نویسان حرفه‌ای
ششمین زبان برنامه‌نویسی پرمتقاضی برای یادگیری توسط برنامه‌نویسان مبتدی

مزایا:
متن‌باز بودن
مقیاس‌پذیری بالا
فریمورک گسترده رابط کاربری گرافیکی
سازگاری با مک و ویندوز
جامعه پشتیبانی در حال رشد

معایب:
سرعت پایین به دلیل اینکه یک زبان برنامه‌نویسی تفسیری است
اشغال بخش زیادی از حافظه
ایده‌آل نبودن برای توسعه موبایل
پایتون یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا برای اهداف عمومی محسوب می‌شود. این زبان برنامه‌نویسی می‌تواند در زمینه‌های مختلفی استفاده شود؛ از تحلیل داده و تجسم‌سازی گرفته تا توسعه وب، ایجاد نمونه‌های اولیه و خودکار‌سازی (اتوماسیون).

پایتون زبان برنامه‌نویسی محبوبی در میان توسعه‌دهندگان نرم‌افزار است؛ زیرا به‌عنوان یک زبان اسکریپت‌نویسی (زبان مورد استفاده برای خودکارسازی اجرای وظایف) عملکرد خوبی دارد. در ضمن ویژگی‌های این زبان برنامه‌نویسی به‌صورتی است که کاربران می‌توانند از آن به‌عنوان زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف استفاده کنند.

پایتون می‌تواند به‌عنوان یک زبان برنامه‌نویسی شی‌ءگرا (Object-oriented programming)، برنامه‌نویسی دستوری (Imperative programming)، برنامه‌نویسی رویه‌ای (Procedural programming) و برنامه‌نویسی تابعی (Functional programming) استفاده شود. علاوه بر این پایتون زبان متن‌بازی است و کاربران می‌توانند کد منبع آن را متناسب با نیاز خود تغییر دهند.

اگر می‌خواهید وارد حوزه توسعه یا مهندسی نرم‌افزار شوید، فراگیری پایتون می‌تواند بهترین گزینه برای شروع یادگیری برنامه‌نویسی باشد. از همه مهم‌تر اینکه تقاضای زیادی برای استخدام برنامه‌نویسان پایتون وجود دارد و چنین تقاضایی در حال افزایش است. در مشاغل مرتبط با حوزه علم داده و پژوهش در مورد بهره‌مندی از توانایی‌های هوش مصنوعی، تقاضای زیادی برای به‌کارگیری برنامه‌نویسان پایتون وجود دارد.

سی شارپ (#C)

بهترین گزینه برای: برنامه‌نویسان مبتدی و متوسط

میزان دشواری: متوسط

مهارت‌های مورد نیاز: برخورداری از اطلاعات پایه زبان برنامه‌نویسی سی و اطلاعات پایه مرتبط با برنامه‌نویسی شی‌ءگرا می‌تواند یادگیری این زبان را ساده کند.

متوسط درآمد سالانه: ۸۴،۲۴۳ دلار

موارد استفاده
ایجاد اپلیکیشن‌های وب
ایجاد اپلیکیشن‌های موبایل
توسعه بازی و محتوای واقعیت مجازی
ایجاد اپلیکیشن‌های مک و لینوکس

میزان محبوبیت
زبان محبوب ۵۹.۷ درصد از توسعه‌دهندگان استک اورفلو
پنجمین زبان برنامه‌نویسی محبوب در فهرست شاخص PYPL در ژانویه ۲۰۲۲
پنجمین زبان برنامه‌نویسی در ژانویه ۲۰۲۲ بر‌اساس شاخص جامعه برنامه‌نویسی تیوبی
چهارمین زبان برنامه‌نویسی پر متقاضی برای یادگیری توسط افراد مبتدی

مزایا:
کامپایل شدن و اجراشدن در مدت‌زمان بسیار کوتاه
گزینه عالی برای تمام انواع موارد توسعه ویندوز
امنیت بالاتر نسبت به زبان‌های برنامه‌نویسی C و ++C به‌گونه‌ای که از اشاره‌گر (پوینتر) استفاده نمی‌کند
جامعه توسعه‌دهندگان NET بزرگ

معایب:
دشوارتر بودن یادگیری در مقایسه با سایر زبان‌های برنامه‌نویسی به میزان قابل‌ توجه
نامناسب بودن به‌عنوان زبان برنامه‌نویسی چند پلتفرمی به دلیل وابسته‌بودن به محیط NET
سی شارپ زبان برنامه‌نویسی شی‌ءگرا (مدلی که طراحی نرم‌افزاری را پیرامون یک شیء سازمان‌دهی می‌کند) محسوب می‌شود. این زبان برنامه‌نویسی را نیز می‌توان مانند پایتون بهترین زبان برنامه‌‌نویسی دانست؛ زیرا دارای عملکرد سریع و پایداری تقویت‌شده‌ای است. یادگیری این زبان برنامه‌نویسی نسبت به نسخه‌های قبلی خود یعنی C و ++C ساده‌تر است. #C سینتکس ساده‌ای دارد و سلسله‌مراتب کلاس آن به‌خوبی تعریف شده است. در حال حاضر سی شارپ با ویندوز و مک سازگار است؛ بنابراین می‌توان آن را بهترین زبان برنامه‌ نویسی برای یادگیری به‌منظور توسعه و ساخت اپلیکیشن‌های دسکتاپ مبتنی بر رابط کاربری گرافیکی دانست.

برنامه‌نویسان می‌توانند از سی شارپ در محیط‌های مختلف استفاده کنند که شامل محیط‌های نرم‌افزاری موبایل و سازمانی می‌شود. ساخت اپلیکیشن‌های اندروید و ios و همچنین توسعه بازی‌های دوبعدی و سه‌بعدی در موتور بازی‌سازی «یونیتی» (Unity) با استفاده از این زبان امکان‌پذیر است.

تقاضا برای استخدام برنامه‌نویسان سی شارپ نیز زیاد است و بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه توسعه وب دائماً به‌دنبال برنامه‌نویسان با‌استعداد و متخصص سی شارپ هستند. بهترین فرصت‌های شغلی برای این دسته از برنامه‌نویسان، مشاغل مرتبط با مهندسی نرم‌افزار و توسعه بازی و اپلیکیشن موبایل هستند.

 

جاوا اسکریپت (JavaScript)

بهترین گزینه برای: تازه‌کاران

میزان دشواری: نسبتاً آسان

مهارت‌های مورد نیاز: آشنایی با مهارت‌های پایه برنامه‌نویسی و همچنین آشنایی با مباحث مرتبط با HTML و CSS

متوسط درآمد سالانه: متوسط حقوق سالانه برنامه‌نویسان جاوا اسکریپت ۹۰،۸۶۴ دلار و متوسط درآمد سالانه توسعه‌دهندگان وب ۶۷،۱۳۱ دلار است.

موارد استفاده
توسعه فرانت‌اند وب (منظور از ظاهر سایت و عناصری است که کاربر مستقیماً آن‌ها را مشاهده می‌کند)
ایجاد بازی
ایجاد توسعه اپلیکیشن‌های وب

میزان محبوبیت
زبان برنامه‌نویسی محبوب ۵۸.۳ درصد از توسعه‌دهندگان استک اورفلو
سومین زبان برنامه‌نویسی محبوب در فهرست شاخص PYPL در ژانویه ۲۰۲۲
هفتمین زبان برنامه‌نویسی در ژانویه ۲۰۲۲ در شاخص جامعه برنامه‌نویسی تیوبی
چهارمین زبان برنامه‌نویسی پرمتقاضی برای یادگیری توسط افراد حرفه‌ای
دومین زبان برنامه‌نویسی پر‌متقاضی برای یادگیری توسط افراد مبتدی

مزایا:
متن‌باز بودن
سرعت فوق‌العاده بالای جاوا اسکریپت سمت کلاینت و عدم نیاز آن به کامپایل شدن
سازگاری خوب با زبان‌های برنامه‌نویسی مطرح و محبوب
گزینه‌ای عالی برای تقویت تجربه کاربری وب‌سایت و تعامل با کاربر در آن

معایب:
مسائل امنیتی
عملکرد ناپایدار در زمینه برنامه‌نویسی چند پلتفرمی
جاوا اسکریپت علاوه بر اینکه برای برنامه‌نویسی در زمینه HTML و CSS گزینه بسیار خوبی است، در زمینه توسعه فرانت‌اند نیز بهترین زبان برنامه‌نویسی محسوب می‌شود. در ۹۷.۸ درصد وب‌سایت‌ها، برای اسکریپت سمت کلاینت از این زبان برنامه‌نویسی استفاده می‌شود. به همین دلیل جاوا اسکریپت بهترین زبان برنامه‌نویسی برای توسعه وب است.

این زبان اسکریپت در اغلب موارد برای تقویت میزان تعامل یک صفحه وب به کار می‌رود. جاوا اسکریپت افزودن عناصر پویا در صفحات وبی که کاربران وارد آن‌ها می‌شوند، برای توسعه‌دهندگان امکان‌پذیر می‌کند. این عناصر شامل گرافیک‌های متحرک، دکمه‌های قابل‌کلیک و افکت‌های اطراف نشانگر موس می‌شود.

جاوا اسکریپت برای توسعه اپلیکیشن‌های وب نیز گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود، به‌گونه‌ای که طراحی شهودی مناسب به‌راحتی با آن امکان‌پذیر است.

یادگیری جاوا اسکریپت نیز نسبتاً ساده است و اگر تصمیم دارید در زمینه توسعه و ایجاد وب‌سایت فعالیت کنید، این زبان برنامه‌نویسی بهترین گزینه برای یادگیری است. توسعه‌دهندگان جاوا اسکریپت می‌تواند شانس خود را زمینه‌های دیگری مثل طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری مناسب، توسعه فول استک (توسعه بک اند و فرانت اند هم‌زمان با یکدیگر) و مهندسی نرم‌افزار نیز امتحان کنند.

پی‌اچ‌پی (PHP)

بهترین گزینه برای: تازه‌کاران

میزان دشواری: بسیار ساده

مهارت‌های مورد نیاز: آشنایی با مهارت‌های پایه برنامه‌نویسی مخصوصاً در حوزه‌های CSS و HTML می‌تواند یادگیری این زبان برنامه‌نویسی را ساده کند.

متوسط درآمد سالانه: ۷۹،۴۹۹ دلار

موارد استفاده
توسعه وب
توسعه اپلیکیشن‌های دسکتاپ
ایجاد برنامه‌های کامپیوتری
میزان محبوبیت
زبان برنامه‌نویسی محبوب ۳۷.۳ درصد از توسعه‌دهندگان استک اورفلو
ششمین زبان برنامه‌نویسی محبوب در فهرست شاخص PYPL در ژانویه ۲۰۲۲
یازدهمین زبان برنامه‌نویسی در ژانویه ۲۰۲۲ در شاخص جامعه برنامه‌نویسی تیوبی

مزایا:
متن‌باز بودن
سرعت بالای PHP 7 و نسخه‌های بالاتر
پایداری مناسب برای توسعه وب
جامعه پشتیبانی عالی

معایب:
مسائل امنیتی
پایین‌تر بودن سرعت ایجاد وب‌سایت با استفاده از PHP نسبت به سایر زبان‌های برنامه‌نویسی
برخورداری از ابزار رفع باگ (دیباگ) کمت نسبت به سایر زبان‌های برنامه‌نویسی
پی‌اچ‌پی جزو نخستین زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه فرانت‌اند است و بسیاری از توسعه‌دهندگان وب فراگیری آن را واجب می‌دانند. در حال حاضر برای ایجاد ۷۸.۱ درصد از وب‌سایت‌ها از این زبان برنامه‌نویسی استفاده می‌شود؛ زیرا زبان اصلی ورد‌پرس (پلتفرم تولید محتوا برای وب و مدیریت محتواها) است.

فراگیری PHP در مقایسه با سایر زبان‌ها ساده است و علاوه بر اینکه منابع زیادی برای آموزش این زبان برنامه‌نویسی به افراد مبتدی وجود دارد، سینتکس آن نیز در حد ساده و ابتدایی است.

در ضمن این زبان برنامه‌نویسی فریمورک‌های PHP بسیار خوبی برای توسعه وب و اپلیکیشن ارائه می‌دهد که از میان بهترین آن‌ها می‌توان به لاراول (Laravel)، سیمفونی (Symfony) و کدایگنایتر (CodeIgniter) اشاره کرد.

در مورد فرصت‌های شغلی برای برنامه‌نویسان پی‌ اچ‌ پی هم باید بگوییم اگرچه این زبان برنامه‌نویسی یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در حوزه برنامه‌نویسی متن‌بازاست، اما هنوز تقاضای زیادی برای استخدام برنامه‌نویسان PHP وجود دارد. این برنامه‌نویسان می‌توانند از PHP برای نوشتن اسکریپت‌های خط فرمان و همچنین اسکریپت‌های سمت سرور و توسعه اپلیکیشن‌های دسکتاپ استفاده کنند.

سایر زبان‌های برنامه‌نویسی برتر

از میان سایر زبان‌های برنامه‌نویسی برتر می‌توان به سوئیفت (Swift)، جاوا (Java)، گو (Go)، اس کیو ال (SQL) و روبی (Ruby) اشاره کرد.

سوئیفت یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی توسعه وب مخصوصاً برای سیستم‌عامل‌های مک و iOS است.

جاوا را نیز می‌توان مثل جاوا اسکریپت، بهترین زبان برنامه‌نویسی برای توسعه وب دانست. سایر کاربردهای جاوا شامل توسعه موبایل و توسعه اپلیکیشن‌ها ازجمله اپلیکیشن‌های دسکتاپ، اپلیکیشن‌های بازی می‌شود. این زبان برنامه‌نویسی در حوزه‌های یادگیری ماشین و محاسبات علمی نیز کاربرد دارد.

زبان برنامه‌نویسی گو نیز می‌تواند شایسته عنوان بهترین زبان برنامه‌نویسی برای توسعه بک‌اند وب، اپلیکیشن‌های وب، یادگیری ماشینی، برنامه‌نویسی سیستم و حوزه کلان داده باشد.

به‌جرئت می‌توان گفت اس کیو ال بهترین زبان برنامه‌نویسی برای مدیریت پایگاه داده است و می‌تواند در حوزه‌های دیگری مثل علم داده، ایجاد ابزارهای لازم برای تبدیل داده‌های خام به داده‌های معنادار، مفید و قابل‌ استفاده برای بهینه‌سازی کسب‌وکار و همچنین ایجاد گزارش‌های فروش نیز استفاده شود.

در مورد زبان روبی هم باید بگوییم که اگر این زبان را به‌عنوان بهترین زبان برنامه‌‌نویسی برای توسعه وب هم در بخش فرانت‌اند و هم در بخش بک‌اند، معرفی کنیم، چندان بی‌راه نگفته‌ایم.

در پایان باید بگوییم بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی در زمینه‌های مختلف به شرح زیر است:

برنامه‌نویسی سمت کلاینت: جاوا اسکریپت بهترین زبان برنامه‌نویسی برای توسعه فرانت‌اند است.
برنامه‌نویسی سمت سرور: زبان‌های پایتون، پی اچ پی، گو و روبی می‌توانند به ایجاد ارتباط بین پایگاه داده و اپلیکیشن در قسمت بک‌اند آن اپلیکیشن کمک کنند.
برنامه‌نویسی برای توسعه اپلیکیشن وب: زبان‌های سی شارپ، جاوا اسکریپت، جاوا، گو و روبی بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی در این حوزه هستند.
مدیریت پایگاه داده: بدون شک در این زمینه برتری با اس کیو ال است.
توسعه بازی: سی پلاس پلاس، جاوا اسکریپت و جاوا قدرتمندترین زبان‌ها در این حوزه هستند.
توسعه اپلیکیشن‌های موبایل: سی پلاس پلاس و جاوا می‌توانند بهترین عملکرد را برای اپلیکیشن‌های اندروید و iOS در حال ساخت ایجاد کنند. در ضمن اگر قصد ایجاد اپلیکیشن‌های iOS و سایر نرم‌افزارها را برای این سیستم‌عامل دارید، سوئیفت نیز گزینه مناسبی برای این کار است.
اپلیکیشن‌های دارای رابط کاربری گرافیکی: برای ایجاد اپلیکیشن‌های دسکتاپ با این رابطه کاربری می‌توانید از زبان‌های برنامه‌نویسی پایتون، سی شارپ، پی اچ پی، جاوا و گو که بهترین گزینه‌ها برای انجام این کار هستند، استفاده کنید.
پردازش داده: پایتون، اس کیو ال و روبی برای محاسبه آماری بهترین گزینه هستند.
محبوبیت: بدون شک از نظر محبوبیت پایتون در صدر قرار دارد.

 

اگر شماهم علاقمند به یادگیری زبان برنامه نویسی هستید و می‌خواهید به این حوزه وارد شوید، دوره های آموزشی کهکشان را از دست ندهید.

دوره‌های برنامه نویسی کهکشان

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *