پاکسازی دیجیتال با 7 قدم ساده

در این مقاله به هفت قدم ساده اشاره خواهیم کرد که شما را به راهی طولانی در جهت تضمین اینکه از تکنولوژی حداکثری به صورت ایمن و ساده بهره ببرید با اطمینان پیش خواهد برد.

حساب‌های کاربری: هر یک از حساب‌های کاربری (اکانت‌های) خود را بررسی کنید. استفاده از رمز عبور طولانی، متحصر به فرد برای هر حساب کاربری تضمین می‌کند که اگر یکی از حساب‌های در معرض خطر قرار گیرد، بقیه حساب‌های شما امن خواهد ماند. آیا نمی‌توانید تمامی رمزهای عبور متفاوت خود را به خاطر بسپارید؟ نگران نباشید، ما هم نمی‌توانیم. توصیه می‌کنیم ار یک برنامه مدیریت رمز عبور برای ذخیره ایمن همه رمزهای عبور خود استفاده کنید و زندگی خود را بسیار ساده‌تر و امن‌تر نمایید. همچنین از احراز هویت دو عاملی در هر جا که ممکن باید استفاده کنید، مخصوصا برای ایمیل شخصی یا حساب‌های کاربری مالی (مانند حساب اینترنت بانک) خودتان. این مورد به تنهایی یکی از مهمترین قدم‌هایی است که می‌توانید برای ایمن سازی هر حساب کاربری آنلاین بردارید. اگر شما هر گونه حساب کاربری آنلاینی دارید و بیش از یک سال است که به آن دسترسی نداشته اید، احتمالا زمان آن فرا رسیده است که آن‌ها را به سادگی حذف نمایید.

برنامه‌ها: به روز نگه داشتن و آپدیت بودن دستگاه‌ها و نرم افزارها تضمین می‌کند که آخرین ویژگی‌های امنیتی را نصب کرده‌اید و آسیب پذیری‌های شناخته شده برطرف شده‌اند. ساده‌ترین راه برای انجام این کار این است که مطمئن شوید به روز رسانی خودکار ار تمام رایانه‌ها، دستگاه‌های تلفن‌های همراه و حتی دستگاه‌های خانه هوشمند خود فعال کرده‌اید. همچنین، هرگونه برنامه یا نرم افزاری که روی تلفن همراه یا یارانه خود استفاده نمی‌کنید را حذف نمایید. برخی از برنامه‌ها به مقادیری زیادی فضای ذخیره سازی نیاز دارند که می‌توانند آسیب پذیری‌های جدید را برای شما ایجاد کنند و حتی ممکن است سرعت آن را کند کنند. هر چقدر برنامه‌های کمتری داشته باشید، سیستم و اطلاعات شما از امنیت بیشتری برخوردار خواهد بود. بسیاری از دستگاه‌ها به شما نشان می‌دهند که چه مدت از زمان استفاده از برنامه می‌گذرد. اگر از زمان آخرین استفاده شما از این برنامه یک سال گذشته باشد، به احتمال زیاد دیگر به آن نیاز ندارید.

امور مالی: بررسی کنید که حساب‌های کارت اعتباری، سرمایه گذاری‌ها و حساب‌های باز نشستگی شما به گونه‌ای تنظیم شده باشند که هر زمان تراکنشی انجام می‌شود، به خصوص برای ورودهای غیر عادی، خریدهای بزرگ یا انتقال پول به شما هشدار بدهند. این کار باعث می‌شود که همیشه هنگام وقوع تراکنش‌ مالی به شما اطلاع داده شود و بتوانید آن را متوقف کرده و به احتمال زیاد بازیابی پول خود را سریعتر می‌کنید. بسته به کشوری که در آن زندگی می‌کنید، یک گام اضافی است که می‌توانید بردارید و آن را مسدود کردن کارت اعتباری است که می‌توانید یکی از موثرترین راهکارها برای محافظت از هویت شما باشد.

دور انداختن دستگاه‌ها: به مرور زمان ممکن است در حال جمع آوری دستگاه‌های قدیمی‌ای باشید که دیگر به آن‌ها نیاز ندارید- شاید یک تلفن هوشمند قدیمی یا یک دستگاه خانه هوشمند باشد. در صورتیکه هر یک از این دستگاه‌ها را دور می‌اندازید، ابتدا کلیه اطلاعات شخصی را از روی آن‌ها پاک کنید. اکثر دستگاه‌ها دارای یک عملکرد پاک کردن ساده، قبل از دور انداختن دستگاه هستند که به طور ایمن تمام اطلاعات شخصی را پاک می‌کند.

نسخه‌های پشتیبان: مهم نیست که چقدر امنیت و محافظت دارید، شما به احتمال زیاد بعضی وقت‌ها، به نسخه‌های پشتیبان برای بازیابی اطلاعات مهم خود نیاز دارید یا زمانیکه می‌خواهید اطلاعات خود را به یک دستگاه جدید انتقال دهید. دستگاه‌هایتان را طوری تنظیم کنید که به صورت خودکار در فضای ابری پشتیبان گیری کنند. ایجاد و برنامه ریزی برای پشتیبان گیری خودکار به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید در زمان نیاز، مهمترین اطلاعات خود را بازیابی کنید.

رسانه‌های اجتماعی: تنظیمات حریم خصوصی را در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود مرور کنید. این‌ها معدن طلا از اطلاعات شخصی هستند. حساب‌های خود را مرور کنید تا بررسی کنید که اطلاعات حساسی مثل تاریخ تولد، شماره تلفن، آدرس منزل، اطلاعات بانکی یا موقعیت جغرافیایی خود را در عکس‌ها شخصی به اشتراک نمی‌گذارید.

 

 

منبع: ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *