استفاده امن از ابر!

استفاده امن از ابر!

“ابر” معانی مختلفی برای افراد مختلف دارد، اما معمولا یعنی استفاده از ارائه دهنده خدمات در اینترنت برای ذخیره و مدیریت سیستم های محاسباتی و یا داده برای شما. مزیت ابر اینست که می توانید به آسانی و همزمان از دستگاه های متعدد در هر جای دنیا به داده هایتان دسترسی داشته باشید، و همچنین می توانید اطلاعاتی را با هر کسی که میخواهید به اشتراک بگذارید. اینگونه خدمات را “ابر” می نامیم زیرا اغلب نمیدانید داده به طور فیزیکی کجا ذخیره شده است.مثال های پردازش ابری شامل ایجاد اسناد در google Docs، به اشتراک گذاری پرونده ها از طریق Dropbox، تنظیم سرور خودتان در Amazon Cloud ، ذخیره اطلاعات مشتریان Sales force ، یا بایگانی کردن عکس و موسیقی در Apple s i Cloud . اینگونه خدمات آنلاین میتوتند شما را پر بار تر کنند اما اینها با ریسک ویژه ای همراه هستند . در این شماره بررسی می کنیم شما چگونه می توانید بطور امن از ابر استفاده بیشتری بکنید.

انتخاب یک ارائه دهنده ابر

ابر نه خوب است نه بد ، وسیله ای است برای ترتیب دادن کاری ، یا در سرکار و یا در منزل. اما، هنگامی که از این خدمات استفاده می کنید در حال تحویل داده های شخصی به دیگران هستید و از آنها انتظار دارید اینها را هم امن و هم دسترس پذیر نگه دارند. بهمین خاطر، می خواهید اطمینان حاصل کنید بطور عاقلانه ارائه دهنده ابری انتخاب می کنید.برای کامپیوتر های کاری یا اطلاعات مربوط به کار ، با سرپرست تان بررسی کنید ببینید آیا شرکت اجازه استفاده از خدمات ابر ررا می دهد. اگر مجاز به استفاده از ابر هستید ببینید از کدام خدمات می توانید استفاده کنید و سیاست های چگونگی استفاده از آن ها چیست.اگر در نظر دارید از خدمات ابر برای استفاده شخصی بهره جویید، این نکات زا در نظر بگیرید.

  1. پشتیبانی: به چه سادگی کمک یا جواب سوال گرفت؟ آدرس ایمیلی برای تماس ، فروم عمومی ای که بتوانید سوال هایتان را بپرسید یا قسمت سوال های متداول وجود دارد؟
  2. سادگی: به چه آسانی می توان از این خدمات استفاده کرد؟ هرچه خدمات پیچیده تر باشد به احتمال بیشتری خطا خواهید کرد و تصادفا ممکن است اطلاعاتتان را افشا کنید یا از دست بدهید. ارائه دهنده ابری انتخاب کنید که فهم و تنظیم و استفاده از آن آسان باشد.
  3. امنیت: چه داده ای در موردتان جمع آوری شده (اگر اینکار شده)؟ چگونه داده هایتان از کامپیوترتان به ابر می رود و چگونه در ابر ذخیره می شود-آیا رمز نگاری شده است و اگر اینطور است چه کسی می تواند داده را رمز گشایی کند؟
  4. شرایط خدمات: شرایط خدمات را مرور کنید (آنها اغلب بطرز شگفت آوری ساده هستند.)مطمئن شوید چه کسی به داده شما دسترسی خواهد داشت ، حقوق قانونی شما و همچنین مسئولیت امنیتی ارائه دهنده یا بر عهده شما چیست.

امن سازی داده 

هنگامی که ارائه دهنده ابر را انتخاب کردید ، مرحله بعد اطمینان از استفاده مناسب از خدمات ابر است. چگونگی دسترسی و به اشتراک گذاری داده اغلب تاثیر مهمتری از هر چیز دیگر بر امنیت پرونده ها دارد. تعدادی از گامهای کلیدی که می توان برداشت شامل این موارد است:

  1. تایید هویت: از جمله عبور قوی و منحصربفرد برای تایید هویت حساب ابرتان استفاده کنید. اگر ارائه دهنده ابرتان تایید هویت دو مرحله ای ارائه می دهد ما قویا توصیه میکنیم آن را فعال کنید .این یکی از مهمترین قدمهایی است که می توانید برای حفاظت از حسابتان بردارید.
  2. به اشتراک گذاری پرونده ها /پوشه ها: ابر به اشتراک گذاری را خیلی ساده می کند.گاهی بیش از حد لزوم. در بدترین حالت ممکن است فکر کنید در حال به اشتراک گذاری پرونده هایتان فقط با یک فرد مشخص هستید اما ممکن است تصادفا پرونده ها یا حتی کل پوشه را در دسترس عموم قرار دهید.بهترین راه برای حفاظت از خودتان اینست که بطور پیشفرض هیچکدام از پرونده هایتان را با هیچ کسی به اشتراک نگذارید. سپس فقط اشخاص معینی (یا گروهی از افراد) به پرونده یا پوشه های مشخصی بر اساس نیازشان به دانشتن آن ها مجاز به دسترسی به آنها باشند. اگر شخصی دیگری به دسترسی به پرونده هایتان نداردن، دسترسی اش را قطع کنید. ارائه دهنده ابر باید راه ساهده ای برای ردیابی کسانی که به پرونده ها و پوشه ها دسترسی دارند ارائه دهد.
  3. به اشتراک گذاری پوشه ها/پرونده ها با استفاده از لینک ها : یک روش رایج بعضی سرویس های ابر توانایی ایجاد لینک وب که به پوشه ها و پرونده هایتان اشاره دارداست.این خاصیت به شما اجازه میدهد این پوشه ها را با هر کسی که می خواهید با تهیه کردن لینک وب با انها به اشتراک بگذاریئ. اما این روش امنیت کمی دارد. هر کسی که این لینک را بداند ممکن است به پوشه ها و پرونده های شخصی تان دسترسی پیدا کند. اگر لینک را فقط به یک نفر میفرستید، آن شخص می تواند لینک را با افراد دیگر به اشتراک بگذارد یا ممکن است در موتور های جستجو نمایش داده شود.اگر داده را با لینک به اشتراک می گذارید حتما لینک را بعد از اینکه دیگر مورد احتیاج نیست با تنظیم تاریخ انقضا از کار بیاندازید و یا اگر ممکن است از لینک با رمز عبور محافظت کنید.
  4. تنظیمات: تنظیمات امنیتی ارائه شده توسط ارائه دهنده ابرتان را بفهمید.مثلا ، اگر پوشه ای را با شخص دیگیری به اشتراک میگذارید آیا او میتواند آن را با اشخاص دیگری بدون اطلاع شما به اشتراک بگذارد؟همچنین اگر امکان دارد ببینید چه کسی و چه موقع محتوای شما را مشاهده کرده است؟ آیا می توانید آن را از “خواندن+نوشتن”تبدیل به فقط خواندنی کنید که در آن مردم نتوانند پرونده ها را تغییر دهند؟
  5. آنتی ویروس: حتما آخرین نسخه نرم افزار آنتی ویرووس روی کامپیوترتان و یا هر کامپیوتری که برای به اشتراک گذاری داده تان استفاده کردید نصب باشد.اگر پرونده ای که در حال به اشتراک گذاشتن هستید آلوده شود،کامپیوترهای دیگری که به آن فایل آلوده دسترسی دارند نیز ممکن است آلوده شوند.

منبع: ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *