اینترنت وسایل (IOT)

اینترنت وسایل (IOT)

در گذشته تکنولوژی نسبتا ساده بود، فقط کامپیوترتان را به اینترنت وصل می کردید و از آن برای فعالیت های روزمره استفاده می کردید. بعدها تلکتولوژی با ورود دستگاه های موبایل به زندگی ما مثل تلفن های هوشمند و تبلت ها پیشرفت کرد. این دستگاهها اکنون قدرت کامپیوترهای دسکتاپ را در جیب شما قرار می دهند. در حالیکه این دستگاه های موبایل قابلیت جابجایی بیشتری را دارند، مشکلات امنیتی خاص خودشان هم دارند.اکنون پیشرفت بزرگ بعدی اینترنت وسایل است. اینترنت وسایل یا بطور خلاصه IOT، تماما در مورد اتصال دستگاههای هر روزه به اینترنت است. دستگاههایی از زنگ های در و لامپ گرفته تا عروسکها و ترموستات.اینگونه دستگاه های متصل بهم زندگی ما را بسیار ساده تر خواهند کرد- برای مثال هنگامی که تلفن شما تشخیص می دهد به خانه نزدیک شده اید لامپ منزل بطور خودکار روشن میشود. بازار IOT با وسایلی که بطور هفتگی ظاهر می شوند با سرعت شگفت انگیزی در حال رشد است. اما دستگاههای IOT هم مثل دستگاههای موبایل با مشکلات ایمنی خاص شان می آیند.

مسائل IOT

نقطه قوت IOT  این است که بیشتر این دستگاهها ساده هستند. مثلا به سادگی ماشین قهوه تان را به برق می زنید و دستگاه از شما میپرسد که آیا به شبکه اینترنت بی سیم خانگی وصل شود.اما این همه سادگی هزینه دارد.بزرگترین مشکل IOT اینست که شرکت های متعدد سازنده آنها هیچ تجربه امنیتی ندارند، تخصص آنها ساخت وسایل و دستگاههای خانگی است.یا شاید شرکت های نوپایی هستند که تلاش می کنند که از سریع ترین راه ممکن موثرترین وسیله را بسازند مثل شرکت kickstarter . اینگونه شرکت ها بر سود بیشتر تمرکز دارند نه امنیت سایبری. دو نتیجه، بسیاری از دستگاههای IOT ملاحظات امنیتی در آنها یا بسیار ناچیز است یا اصطلاحا لحاظ نشده است.مثلا بعضی از آنها رمز عبور های پیش فرض دارند که رمزی هم نیستند یا حتی در اینترنت موجود است و قابل تغییر هم نیست.بعلاوه، بسیاری از این وسایل گزینه تغییر نداردن و شما مجبورید با همان وضعیتی که وسیله را دریافت کرده اید کنار بیایید.بد تر اینکه بروز رسانی بسیاری از این وسایل مشکل است یا حتی غیر ممکن است. در نتیجه از این دستگاههای IOT که استفاده می کنید ممکن است سریعا از رده خارج شوند بخاطر ضعف های معلومی که قابل درست شدن نیست و باعث آسیب پذیری همیشگی شما می شود.

محافظت از دستگاه های IOT

پس چکار می توان کرد؟ حتما کاری کنید تا کارایی دستگاههای IOT بطور امن و موثر زیاد شوند.این دستگاهها امکانات بسیار خوبی که زندگی را ساده تر می کنند برای ما فراهم میکنند. مثلا صرفه چویی در پول و احتمالا افزایش امنیت فیزیکی منزل. بعلاوه ، چنانکه تکنولوژی رشد می کند شما مجبورید از وسایل IOT  استفاه کنید. اینها قدم هایی هستند که می توانید برای حفاظت از دستگاهها و خودتان بردارید.

  • فقط چیزی را احتیاج دارید به اینترنت وصل کنید: ساده ترین راه برای امن کردن وسیله IOT اینست که آنرا به اینترنت وصل نکنید.اگر احتیاج ندارید که دستگاهتان آنلاین باشد،آنرا به شبکه اینترنت بی سیم وصل نکنید.
  • شبکه های اینترنت بی سیم را رسوا کنید: اگر میخواهید دستگاههای IOT  به اینترنت وصل باشند شبکه اینترنت بی سیم جداگانه برایشان در نظر بگیرید. بسیاری از دستگاه های اتصال به اینترنت بی سیم توانایی ایجاد چند شبکه مجزا را دارند مثل شبکه مهمان، گزینه دیگر خرید دستگاه اینترنت بی سیم دیگری فقط برای دستگاههای IOT است. اینکار دستگاههای IOT را در شبکه های جدا شده قرار می دهد که نمی توان از آنها برای آسیب زدن یا حمله به هیچ کامپیوتری یا دستگاه موبایلی که به شبکه اولیه یا شبکه منزل (که هنوز شبکه اصلی مورد علاقه مجرمان سایبری است) استفاده کرد.
  • هر وقت ممکن شد بروز رسانی کنید: درست مثل کامپیوتر و دستگاه موبایل، دستگاههای IOT تان را بروز نگهدارید. اگر دستگاه IOT گزینه بروز رسانی خودکار دارند، آنرا فعال کنید.
  • رمز عبور قوی: تمام رمز عبور های دستگاه IOT را تبدیل به جمله عبور قوی و منحصر بفردی که فقط خودتان می دانید تبدیل کنید. نمی توانید همه جمله های عبور را به یاد داشته باشید؟ نگران نباشید، ما هم نمیتوانیم، از نرم افزار مدیریت رمز عبور برای ذخیره امن همه رمزتان استفاده کنید.
  • گزینه حریم خصوصی: اگر دستگاه IOT اجازه تشکیل گزینه حریم خصوصی می دهد حجم اطلاعاتی را که به اشتراک می گذارید را محدود کنید. یک گزینه برای از کار انداختن هر گونه قابلیت به اشتراک گذاری می باشد.
  • جایگزینی را در نظر داشته باشید: گاهی بهتر است دستگاه IOT جدید که امنیت تو کار بیشتری دارد را با دستگاه در حال حاضرتان که اشکالات شناخته شده زیادی دارد که قابل تصحیح هم نیستند جایگزین کنید.

یک راه حل برای همه دستگاهها وجود ندارد، پس ارزش دارد که در مورد بهترین روش و هر گونه مطلب منتشر شده در مورد امک کردن دستگاهها تحقیق کنیم. متاسفانه بیشتر IOT ها بدون در نظر گرفتن نکات امنیت سایبری توسعه پیدا کرده اند در نتیجه بخش عمده ای از تولید کنندگان اطلاعات امنیتی زیادی منتشر نمی کنند.چنانکه آگاهی در مورد امنیت سایبری افزایش پیدا می کند، امیدواریم فروشندگان IOT بیشتر و بیشتری را شاهد باشیم که نکات امنیتی را برای ساخت دستگاههایشان لحاظ می کنند و اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی حفاظت و بروز رسانی آنها ارائه می دهند.

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *