آنتی ویروس برروی اسمارت فون

اهمیت استفاده از آنتی ویروس برروی اسمارت فون ها درحال افزایش است.

ATIPRESS – عرضه آنتی ویروس‌های تقلبی و کرک در بازار ایران، امنیت اطلاعات کاربران را با خطر بزرگی مواجه کرده است و متاسفانه بخش زیادی از آنتی ویروس ها در پکیج های تقلبی ، غیر اورجینال و یا غیر قانونی دربازار فعلی نرم افزارایران به فروش می رود و از سوی دیگر مدت هاست که شاهد ورود نام‌های مختلفی به عرصه رقابت هستیم؛ از شرکت‌های خصوصی بسیار قدرتمند تا آنتی ویروس‌های کرک شده و غیر اصل!

به گزارش آتی پرس، این روزها از روزنامه‌ها و مجله‌ها گرفته تا گروه‌ها وکانال‌های تلگرام، شاهد تبلیغات فروش آنتی ویروس‌های مختلف، با عناوین مختلف مثل «فروش آنتی ویروس اورجینال فقط 10هزارتومان فروش بهترین آنتی ویروس دنیا و مواردی از این قبیل هستیم، یا در برخی موارد آنتی ویروس های بسیار معتبر جهانی را در بسته بندی بسیار شیک واورجینال از یک فروشگاه معتبر تهیه می کنیم اما بعد از مدتی متوجه جعلی بودن ویا غیرفعال بودن آن می شویم!

اهمیت استفاده ازآنتی ویروس برروی اسمارت فون ها درحال افزایش است. همه این مشکلات و چالش های موجود در این بازار درحالی است که هیچ سازمان یا ارگانی در این زمینه پاسخگو نیست و اگر شخص حقیقی یا حقوقی با مشکلی مواجه شد نمی داند به کجا مراجعه کند، البته اتحادیه فناوران رایانه در این زمینه نظارت داشته و از سویی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز وظیفه نظارت و مجوز دهی در این حوزه را به عهده دارد و همه این ها در حالی است که بسیاری ازآنتی ویروس های جعلی و یا ارزان قیمت که با قیمت بیش از 10برابری در بازار عرضه می شوند با مجوز این وزارتخانه بوده و هولوگرام آن را بر روی محصول نصب کرده اند !

اما بهناز آریا، مسئول کمیسیون امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات(افتا) سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران درگفت و گو با خبرنگار آتی پرس، با بیان اینکه بیش از 50درصد آنتی ویروس های خانگی موجود در بازار، غیر اصل بوده که این آمارنگران کننده است گفت: با توجه به افزایش استفاده از گوشی های هوشمند شاید به زودی اهمیت استفاده از آنتی ویروس ها بر روی اسمارت فون ها حتی از سیستم ها هم برایمان مهم تر باشد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به وجود درصد بیشتری از آنتی ویروس هاس تقلبی در بازار، آیا آماردقیقی از آنتی ویروس های تقلبی و ارزش مالی آن در بازار وجود د ارد؟ توضیح داد:به هیچ عنوان آمار دقیقی نمی توان داد اما به سادگی می توان گفت بیش از 50درصد از آنتی ویروس های موجود در بازاردر زمینه آنتی ویروس های خانگی، غیر اصل است و این آمار تاسف بار و از سویی نگران کننده است.

*فروش آنتی ویروس 9هزار تومانی به قیمت 110هزار تومان!

وی افزود: به تعداد زیادی کرک آنتی ویروس خانگی در کشور داریم وبخشی از آنتی ویروس ها ی خانگی کرک نیز که قیمت واقعی آن ها به عنوان مثال 9هزار تومان است توسط عده ای در پکیج هایی مشابه اصل بسته بندی شده و به قیمت 110 هزار تومان و به نام آنتی ویروس اصل به فروش می رسند و جالب تر اینکه با مجوز وزارت ارشاد فعالیت می کنند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران ادامه داد: آن ها عملا آنتی ویروس های کرک را در مدل اورجینال به فروش می رسانند و این معضل جدی در بازار آنتی ویروس ها محسوب می شود.

آریا با بیان اینکه در زمینه آنتی ویروس ها باید در دو حوزه خانگی وسازمانی صحبت کنیم گفت: برخی نمایندگی وندورهای آنتی ویروس های سازمانی در ایران حضور دارند ولی خود وندورها به دلیل تحریم در کشور فعالیت نمی کنند ، به همین دلیل تقلب ها و تخلفاتی که در این زمینه صورت می گیرد به روش های مختلفی است؛ به عنوان مثال لایسنسی که برای سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد، بدون اعلام به سازمان مربوطه ممکن است برای چند سازمان دیگر نیز استفاده شود و زمانی که بحث آپدیت کردن آنتی ویروس اتفاق بیفتد در آن زمان است که سازمان ها متوجه می شوند که این لایسنس منحصر به آنها نیست.
عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران در عین حال بیان کرد: البته برخی از شرکت ها نیز در حوزه آنتی ویروسهای سازمانی که امکان حضور وندور اصلی در ایران را ندارند با لایسنس مشترک برای سازمانها و با اطلاع و توافق سازمان فعالیت کرده و بر روی خدمات، پشتیبانی و آپدیت خدمات ارائه می کنند که سهم خوبی از بازار را داشته و خدمات مناسبی می دهند.

*متاسفانه در بازار آنتی ویروس، ترفندهای دورزنی زیادی وجود دارد

قائم مقام گروه شرکت های کهکشان با بیان اینکه متاسفانه در این بخش ترفندهای دورزنی زیادی وجود دارد عنوان کرد: با توجه به اینکه وندورها اجازه حضور در ایران ندارند ولی بازاوضاع آنتی ویروس های اورجینال در بخش سازمانی بسیار بهتراز خانگی است.

*درصد بالایی از آنتی ویروس های خانگی غیراصل هستند!

عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با اشاره به بازارآنتی ویروس های خانگی و با تاکید بر اینکه بیش از نیمی از آنتی ویروس های خانگی تقلبی هستند تاکید کرد: کسانی که آنتی ویروس های اورجینال می فروشند باید هزینه وندور و وزارت ارشاد را بپردازند و این درحالی است که در بازار با توزیع کنندگانی مواجه می شویم که بدون پرداخت هزینه ای آنتی ویروس های کرک به فروش می رسانند و طبیعی است که عرصه فعالیت برای فعالان واقعی تنگ تر شده و شرایط برای آنها سخت می شود و امکان رقابت برایشان هر روز کمتر می شود.

آریا در عین حال بیان کرد: خیلی از شرکت ها به اتحادیه مربوطه در این زمینه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکایت کرده و اعتراضات خود رامطرح کردند اما متاسفانه تا به امروزنتیجه ای نداشته است و این در حالی است که بر روی برخی از آنتی ویروس های غیر اصل، هولوگرام وزارت ارشاد نیز وجود دارد.

*تاکید برضرورت استفاده از تولیدات بومی در بخش نرم افزارها

وی با تاکید براستفاده از محصولات و تولیدات بومی در این زمینه اظهار کرد: باید فرهنگ سازی لازم صور ت گیرد تا مردم به سمت استفاده از تولیدات بومی نیز گرایش پیدا کنند و الزام دولت نیز این است که سازمان ها از آنتی ویروس های داخلی استفاده کنند.

* فاصله زیادی با استانداردهای جهانی در این حوزه داریم

وی در پاسخ به این سوال که تولیدات بومی در این حوزه با استاندارهای جهانی فاصله زیادی دارد و طبیعی است که گرایش بیشتری به محصولات خارجی وجود دارد، گفت: بله، ما هنوز فاصله زیادی با استانداردهای جهانی در این بخش داریم اما باید تولیدات داخلی را تقویت کرده و از آنها حمایت کنیم؛ رویکرد حاکمیت نیز استفاده از محصولات بومی است و باید تقویت شوند چون امنیت بومی و ملی در هر کشوری لازم و حیاتی است.

*استفاده از محصولات امنیتی خارجی باید طبق اصول و با ملاحظات ویژه انجام پذیرد

مسئول کمیسیون امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات(افتا) سازمان نظام صنفی رایانه ای همچنین درباره ورود وندورهای خارجی به ایران و فعالیت مستقیم آن ها در کشورمان بعد از دوران تحریم توضیح داد: نگرش کشور تا حد ممکن استفاده از محصولات و تولیدات بومی است و استفاده از محصولات امنیتی خارجی به شدت در حال نظارت و قانونمند شدن است و آیین نامه هایی تدوین شده که استفاده از محصولات بومی قابل جایگزینی در آن در اولویت بوده و وندورهای خارجی باید تحت شرایط خاصی در کشور فعالیت کنند.
وی ادامه داد: از جمله شرایط فعالیت وندورهای خارجی در ایران را می توان نصب سرورها در داخل کشور و یا بررسی آپدیت ها پیش از نصب و مواردی از این قبیل عنوان کرد و از سویی با توجه به اتفاقاتی که در این بخش شاهدیم ضرورت استفاده از آنتی ویروس های داخلی باید بیشتر موردحمایت قرار گیرد چون ایران نیز جزو کشورهایی محسوب می شود که از اهداف سایبری جهان محسوب شده و مواردی چون استاکس نت و دوکو شاهدی است بر این ادعا؛ بنابراین ضرورت توجه به استفاده از تولیدات بومی برای کشور ما صدچندان می شود.

*ضرورت استفاده از آنتی ویروس های داخلی در سطح استانداردهای جهانی

عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با تاکید بر اینکه استفاده از آنتی ویروس های داخلی در سطح استانداردهای جهانی موجب افزایش امنیت می شود تصریح کرد: برای اینکه به محصول و تولیدی بومی و قابل رقابت دست یابیم باید از آن ها حمایت های لازم صورت گیرد و با رسیدن به استانداردهای جهانی در تولید محصولات داخلی می توانیم گام بزرگی در تامین امنیت ملی برداریم.

* معیارها و استاندارهای محصولات امنیتی بومی مشخص نیست

آریا همچنین در پاسخ به این سوال که متاسفانه معیارها و استاندارهای محصولات امنیتی بومی مشخص نیست، گفت: یکی از مباحث جدی ما همین موضوع است و باید معیارهای بومی بودن را در این حوزه مشخص کنیم و درجلساتی که با متولیان امر و تولید کنندگان برگزار می شود به این موضوع تاکید فراوان دارم.

وی یادآور شد: البته در حوزه آنتی ویروس ها یکی از برندهای داخلی به خوبی فعالیت می کند و از استانداردهای نسبتا قابل قبولی برخوردار است؛ مردم و سازمان ها نیز می توانند از محصولات این شرکت استفاده کنند و با ارائه نظرات سازنده خود به رشد و بهتر شدن محصولات بومی کمک کنند.

وی در عین حال بیان کرد: یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه کنیم این است که به گونه ای رفتار کنیم تا خودمان انتخاب کننده آسیب پذیر بودن نباشیم و حتما از نمونه های اورجینال استفاده کنیم،این در حالی است که متاسفانه در بسیاری از سازمان ها هزینه کردن برای نرم افزارها و خدمات امنیتی مثل پول دور ریختن است و برای آن چندان هزینه نمی کنند چون نرم افزارها و از جمله آنتی ویروس ها در مقابل تجهیزات به چشم نمی آیند و این درحالی است که چون تجهیزات سخت افزاری را به چشم می بینند هر میزان هزینه ای نیاز باشد انجام می دهند.

*آسیب های غیرقابل جبران استفاده از آنتی ویروس های تقلبی

وی با تاکید بر اینکه بخش بزرگی از آسیب های امنیتی از عدم استفاده از نرم افزارهای امنیتی مناسب یا غیر اصل و عدم استفاده از خدمات فنی مهندسی و پشتیبانی لازم ایجاد می شود، بیان کرد: این موضوع می تواند آسیب های بسیار جدی به این سازمانها وارد کند که غیرقابل جبران است بنابراین ضرورت دارد این فرهنگ سازی را انجام دهیم که برای امنیت باید به میزان مورد نیاز هزینه کرد و ازسویی به فکر تقویت و حمایت از تولیدات بومی در این زمینه باشیم و از این محصولات استفاده کنیم و هر فرد یا سازمانی باید خود را در این زمینه مسوول بداند.

آریا همچنین تصریح کرد: شخصا در جلسات مختلفی با متولیانی نظیر شورای عالی فضای مجازی، افتای ریاست جمهوری یا در سازمان نظام صنفی رایانه ای و در همه جا به این موضوع تاکید کرده و بر ضرورت توجه به آن توصیه می کنم و این بحث دغدغه بسیار جدی برای بخش خصوصی است و می تواند نقش مهمی در تامین امنیت ملی ایفا کند که نباید نادیده گرفته شود؛ این موضوع عزمی جدی و همگانی نیاز دارد تا به ضرورت استفاده از نرم افزارهای امنیتی غیر کرک تا حد امکان پی ببریم و تک تک مردم از خریداینگونه نرم افزارها خودداری کنند، درضمن باید از اصل بودن آنها اطمینان حاصل کرده و محصولات شرکت های دارای نمایندگی اصلی را تهیه کنند.

رییس کمیسیون امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات(افتا( سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران در بخشی از سخنان خود با تاکید بر ضرورت نصب آنتی ویروس های اورجینال بر روی گوشی های هوشمند نیز اظهار کرد: به همان اندازه که لازم است روی سیستم ها آنتی ویروس های اورجینال نصب شود بر روی گوشی های هوشمند نیز لازم است آنتی ویروس های اورجینال نصب شود و حتما هم می تواند تاثیر مثبتی بر تعداد فروش محصولات امنیتی داشته باشد.

*اهمیت استفاده ازآنتی ویروس برروی اسمارت فون ها درحال افزایش است

وی در عین حال بیان کرد: با توجه به افزایش استفاده از گوشی های هوشمند شاید به زودی اهمیت استفاده از آنتی ویروس ها بر روی اسمارت فون ها حتی از سیستم ها هم برایمان مهم تر باشد.
بر اساس این گزارش، این در حالی است که با وجود ده ها میلیون دستگاه تلفن هوشمند در کشور، آمارهای رسمی به دست آمده از تعداد نصب آنتی ویروس اندروید(فقط از مارکت بازار)چیزی در حدود 2میلیون نسخه است که با این حساب می توان نتیجه گرفت که تعداد گوشی های مجهز به آنتی ویروس های رایگان با سطح محافظتی پایین، حداکثر حدود 10میلیون دستگاه است که در صورت بی توجهی به کشور این وضعیت و ناآگاهی مردم نسبت به تبعات و خطرات فضای مجازی ،می توان انتظار داشت نظیر آن چه حدود 12سال پیش و در خصوص ساسر رخ داد ،دامن گیر گوشی های اندرویدی در کشور نیز شود.

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *