پشتیبان گیری و بازیابی

پشتیبانی گیری و بازیابی

دیر یا زود با اتفاقی ناخواسته به احتمال زیاد فایل های شخصی، مدارک یا عکس هایتان را از دست خواهید داد. مثال ها شامل پاک کردن تصادفی و ناخواسته فایلی،خرابی سخت افزار،گم کردن لپ تاپ یا آلوده شدن به ویروس کامپیوتری می باشد. در چنین مواقعی، پشتیبان ها اغلب تنها راه بازیابی زندگی دیجیتالی شماست.

از چه چیزی پشتیبانی بگیریم و چه زمان؟

پشتیبان ها کپی اطلاعات شما هستند که جای دیگری ذخیره شده اند، وقتی شما اطلاعات مهمی از دست می دهید، می توانید آن اطلاعات را از پشتیبان ها بازیابی کنید.مشکل اینست که متاسفانه بیشتر مردم پشتیبان تهیه نمی کنند گرچه پشتیبان گیری کار ساده و ارزان است. دو روش در زمینه انتخاب اینکه از چه فایلی پشتیبان بگیریم وجود دارد.1- داده های خاصی که برایتان خیلی مهم است.2-همه چیز! شامل همه سیستم عامل. روش اول پشتیبانی گیری را آسان می کند و در فضای دیسک سخت صرفه جویی می کند. دومین روش ساده تر و قابل فهم تر است. اگر شک دارید از چه چیزی پشتیبان گیری کنید، ما توصیه می کنیم از همه چیز پشتیبانی گیری کنید.

در مرحله بعد باید تصمیم بگیرید که هر وقت یکبار از داده هایتان پشتیبانی گیری کنید. گزینه های معمول ساعتی، روزانه، هفتگی و غیر هستند. برای استفاده در منزل، برنامه های پشتیبان گیری شخصی مثل Time Machine شرکت اپل یا Restore and Backup Windows شرکت مایکروسافت به شما امکان ایجاد پشتیبانی گیری به صورت خودکار برنامه زمانی میدهند. این راه حل ها در طول روز و هنگام کار با کامپیوترتان یا حتی وقتی با آن کار نمی کنید، بی سرو صدا از داده هایتان پشتیبان گیری می کند. ما پیشنهاد می کنیم حداقل روزانه پشتیبان گیری کنید. در نهایت سوالی که از خود میپرسید اینست ” چقدر اطلاعات ممکن است از دست بدهم اگر مجبور شوم از نسخه پشتیبان اطلاعات را برگردانم؟”

چگونه پشتیبان بگیریم

دو راه برای پشتیبان گیری از داده ها وجود دارد. رسانه فیزیکی و ذخیره سازی ابری. رسانه فیریکی به انواع سخت افزار،مثا دی وی دی،یو اس بی درایو یا درایوهای سخت خارجی گفته می شود. از هر رسانه ای که انتخاب می کنید، هرگز فایل های پشتیبان را همانجایی که فایل اصلی را ذخیره کرده اید، ذخیره نکنید. مشکلی که رسانه رسانه فیزیکی دارد اینست که اگر محل شما فاجعه ای رخ دهد مثل آتش سوزی یا دزدی ، نه تنها ممکن است کامپیوترتان را از دست بدهید، بلکه ممکن است پشتیبان را هم از دست بدهید.به همین دلایل ، شما باید نسخه هایی از پشتیبانتان را در مکان مطمئن دیگری نگه دارید.اگر پشتیبان ها را جای دیگری بردید، حتما یادداشت کنید که از چه چیزی و کی پشتیبان گرفته اید. برای امنیت بیشتر، پشتیبان ها را رمز گذاری کنید.

راه حل های ابری متفاوتند، آنها خدماتی هستند که فایل های شما جایی در اینترنت ذخیره شده نگهداری می شوند. بسته به حجم داده ای که می خواهید از آن پشتیبان بگیرید ممکن است پولی باشند.طریقه کارکردش به این صورت است برنامه ای بر روی کامپیوترتان نصب می شود که بطور خودکار از فایل هایتان پشتیبان می گیرد. برتری این روش اینست که چون پشتیبان های شما در اینترنت هستند، اگر فاجعه ای در خانه تان اتفاق بیوفتد، پشتیبان ها در امنیت هستند. بعلاوه، می توانید به پشتیبان هایتان دسترسی داشته باشید، اغلب حتی فقط فایلی منحصر بفرد، از هر کجا حتی هنگام مسافرت. اشکال این روش اینست که پشتیبان گیری و بازیابی بر اساس سیستم ابری ممکن است آهسته تر باشند، بخصوص اگر حجم دیتا زیاد باشد. اگر نمی دانید کدام روش پشتیبان گیری برای شما مناسب تر است( رسانه فیزیکی یا ابری) در ذهن داشته باشید که همیشه می توانید از هر دو روش استفاده کنید.

در پایان، دستگاه های موبایلتان را فراموش نکنید. مزیت دستگاههای موبایل اینست که بیشتر داده ها قبلا ئر ابر ذخیره شده اند. مثل ایمیل، رویدادهای تقویم یا تماس ها. اما ممکن است اطلاعاتی داشته باشید که در ابر ذخیره نشده باشد، مثل موقعیت اپلیکیشن های موبایل، عکس های جدید و تنظیمات سیستم. با پشتیبانی گیری از دستگاه موبایلتان ، نه تنها از این اطلاعات حفاظت می منید، بلکه بازیابی دستگاه هم آسانتر است. مثلا هنگامی که به دستگاه جدید ارتقاء می دهید( یا دستگاه جدیدتر می خرید)، یک آیفون /آیپد بطور خودکار با ابر شرکت اپل پشتیبان گیری می شود. اندروید یا دستگاههای دیگر بسته به سازنده یا ارائه دهنده خدمات پشتیبان گیری می شوند. در بعضی موارد ، ممکن است اپلیکیشن موبایلی بخرید که مخصوصا برای پشتیبان گیری طراحی شده باشد.

بازیابی

پشتیبان گیری از داده فقط نیمی از چالش است، شما باید اطمینان حاصل کنید که می توانید داده ها را بازیابی کنید. هر ماه با بازیابی یک فایل و معتبر کردن محتویات بررسی کنید که پشتیبان ها درست کار کنند. بعلاوه ، حتما قبل از ارتقای اساسی، از کل سیستم پشتیبان بگیرید (مثل تعویض هارد درایو ها) و بررسی کنید که قابل بازگرداندن باشد.

نکات کلیدی

  • پشتیبان گیری را تا جای ممکن خودکار کنید و آنرا بطور مرتب چک کنید
  • هنگام بازیابی کل سیستم با استفاده از پشتیبان، حتما از آخرین و جدید ترین روش های امنیتی بروز رسانی شده استفاده کنید
  • پشتیبان های قدیمی ممکن است باعث زحمت شوند، و باید از بین برده شوند تا اشخاص غیر مجاز به آن دسترسی پیدا نکنند.
  • اگر راه حل ابری استفاده می کنید، در مورد سیاست ها و شهرت ها ارائه دهنده آن تحقیق کنید و اطمینان حاصل کنید آنها نیاز های شما را برآورده می کنند.

 

منبع: ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *