امن ماندن

چهار قدم ساده برای امن ماندن

استفاده راحت و امن از تکنولوژی می‌تواند به نظر سخت و گیج‌کننده برسد. با این وجود، صرف‌نظر از اینکه از چه تکنولوژی و یا چگونه استفاده می‌کنید، چهار قدم ساده می‌‌تواند به شما کمک کند تا امن بمانید.

  1. خود شما: مهم‌تر از هر چیزی، باید بدانید که تکنولوژی به تنهایی نمی‌تواند از شما به‌طور کامل محافظت کند، خود شما بهترین دفاع هستید. مهاجمان آموخته‌اند که ساده‌ترین روش برای بدست آوردن آنچه می‌خواهند، هدف قرار دادن خود شماست، نه رایانه و یا سایر تجهیزات شما. اگر می‌خواهند پسورد و یا کارت اعتباری شما را بدست بیاورند و یا کنترل دستگاه شما را بدست بگیرند و وانمود کنند تا با فریب شما در قالب ایجاد حس فوریت، به آنچه می‌خواهند برسند. به‌عنوان مثال، آن‌ها می‌توانند با شما تماس بگیرند و وانمود کنند که از بخش پشتیبان فنی مایکروسافت هستند و ادعا کنند که دستگاه شما آلوده شده است، در حالیکه آن‌ها مجرمان سایبری هستند و از شما می‌خواهند به آن‌ها اجازه دسترسی به دستگاه خود را بدهید. یا شاید برای شما یک ایمیل هشدار ارسال کنند که نمی‌توانند بسته پستی شما را تحویل دهند و از شما بخواهند با کلیک کردن بر روی لینک، آدرس پستی خود را تایید کنید، در حالیکه با فریب دادن شما می‌خواهند وارد یک سایت مخرب شوید تا دستگاه شما هک شود. در نهایت بهترین دفاع در قبال مهاجمان خود شما هستید، با استفاده از عقل سلیم می‌توانید حملات را تا حد زیادی کم و یا متوقف کنید.
  2. عبارات عبور: سرعت محاسبات مدرن باعث شده تا رمز عبور 8 کاراکتری منسوخ و آسیب پذیر شوند. زمانیکه یک سایت از شما می‌خواهد تا رمز عبور برای خودتان ایجاد کنید، بجای رمز عبور یک عبارت عبور قوی و منحصر بفرد درست کنید. عبارت عبور یک نوع رمز عبور است که از یک سری کلمات استفاده می‌کند که به راحتی می‌توان به خاطر سپرد. هر چه عبارت عبور طولانی تر باشد، قوی‌تر است. عبارت عبور منحصر به فرد به معنای استفاده از عبارات مختلف برای هر دستگاه یا حساب آنلاین است. به این ترتیب اگر یک عبارت به خطر بیافتد، حساب‌ها و دستگاه‌های دیگر شما همچنان ایمن هستند. اگر نمی‌توانید کلیه عبارات عبور خود را به خاطر بسپارید می‌توانید از برنامه‌های مدیریت پسورد استفاده کنید. مدیریت پسورد برنامه‌های ویژه‌ای هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید کلیه عبارات عبور خود را بصورت امن و رمزگذاری شده ذخیره کنید (به همراه بسیاری از قابلیت‌های دیگر). در نهایت، قابلیت تایید دو مرحله‌ای (که احراز هویت دو عاملی و یا چند عاملی نیز گفته می‌شوند) را فعال کنید. این قابلیت علاوه بر رمز عبور، قدم دیگری هم برای تایید هویت اضافه می‌کند، مثلا ارسال کد به تلفن هوشمند و یا برنامه‌ای که کد را برای شما تولید می‌کند. تایید دو مرحله‌ای احتمالا مهمترین قدمی است که شما می‌توانید برای محافظت از حساب‌های آنلاین خود بردارید و استفاده از آن بسیار آسان‌تر از آن است که فکرش را بکنید.
  3. به‌روزرسانی: اطمینان حاصل کنید که هر کامپیوتر، تلفن همراه، برنامه و اپلیکیشنی که استفاده می‌کندی با آخرین نسخه نرم افزاری خود اجرا می‌شوند. مهاجمان سایبری دائما در حال جستجو برای آسیب‌پذیری‌های جدید در نرم افزارها و یا تجهیزات شما هستند. زمانیکه یک آسیب پذیری را کشف کنند، برنامه‌های خاصی را برای سوء استفاده از آنها و هک کردن دستگاه‌ها بکار خواهند گرفت. در عین حال، شرکت‌های تولید کننده آن نرم افزار‌ها نیز به شدت در حال تلاش هستند تا با ارائه به‌روزرسانی‌های جدید این آسیب‌پذیری ها را برطرف نمایند. با اطمینان از اینکه کامپیوترها و تجهیزات همراه شما به سرعت این آپدیت‌ها را نصب کرده‌اند، موجب خواهید شد تا هک کردن شما به مراتب سخت‌تر شود. نظیر تلویزیون اینترنتی، مانیتور کودکان، دوربین‌های امنیتی، روترهای خانگی، کنسول‌های بازی و حتی خودروی شما اعمال گردد.
  4. پشتیبان‌گیری و بازیابی: گاهی اوقات هر چقدر هم که مراقب باشید ممکن است هک شوید. در این صورت، اغلب تنها راه بازیابی اطلاعات شخصی، استفاده از نسخه پشتیبان است. اطمینان حاصل کنید که به صورت منظم از اطلاعات مهم پشتیبان تهیه می‌کنید و مطمئن شوید که می‌توانید اطلاعات خود را از نسخه پشتیبان بازیابی منید. بیشتر سیستم عامل ها و تجهیزات همراه از قابلیت پشتیبان گیری خودکار بر روی هارد درایو خارجی و یا سیستم ابری حمایت می‌کند.

منبع: خبرنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *