هشت دلیل برتری ASP.NET در توسعه وب اپلیکیشن‌ها

با آخرین بروزرسانی ASP.NET Core توسط مایکروسافت، این شرکت مسیر مشابه ویندوز را در پیش گرفت و به کاربران از این پس اجازه می‌دهد که از این بستر برای توسعه وب اپلیکیشن‌ها در همه پلتفرم‌ها استفاده کنند. قابلیت‌های جذاب و کاربردی سرویس .NET مایکروسافت از جمله کارایی بالا، عدم وابستگی به پلتفرم خاص، فریم‌ورک‌های منبع باز و قابلیت‌های به‌روز و مدرن به کاربران این فرصت را خواهد داد که وب اپلیکیشن‌های مبتنی بر ابر را توسعه دهند.
اگرچه نسخه 4 مایکروسافت ASP.NET موفقیت چشم‌گیری داشت در بین توسعه‌دهندگان داشت اما مایکروسافت با ارایه نسخه Core معماری ماژولار و مدرنی را ارایه کرد که باید منتظر موفقیت‌های چشم‌گیر دیگری از آن باشیم.

مروری بر ASP.NET Core

برای توسعه کارآمد و در عین حال ساده برنامه‌های تحت وب، دات نت Core مایکروسافت مخزنی از ویژگی‌های جذاب و پیشرفته دارد که باعث محبوبیت آن در بین توسعه‌دهندگان شده است. فریم ورکی با کارایی بالا و Cross Platform که برای توسعه اپلیکیشن‌های تحت وب مبتنی بر Cloud امروزی به کار می‌رود. با بهره‌گیری از این فریمورک قدرتمند شما می‌توانید:
1. اجرای وب اپلیکیشن‌ها روی چارچوب دات نت یا .NET Core
2. توسعه وب اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های تکاملی و کارآمد، اپلیکیشن‌های مرتبط با اینترنت اشیا و حتی برنامه نویسی Back-end موبایل
3. پشتیبانی از پلتفرم‌های متنوع که به شما اجازه می‌دهد برنامه‌های خود را روی ویندوز، لینوکس و حتی مک ارایه دهید.
4. انعطاف‌پذیری کامل برای توسعه اپلیکیشن‌ها روی سرورهای محلی یا فضای ابری
حال که از ویژگی‌های جالب توجه و مفید این فریمورک آگاه شدیم در ادامه به چند قابلیت مهم این فریمورک می‌پردازیم که چرا باعث شده .NET Core به بهترین ابزار برای توسعه وب اپلیکیشن‌های جذاب و مدرن تبدیل شود.

1- چارچوب‌ متن باز

یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این نسخه از فریم ورک دات نت در بین توسعه‌دهندگان، متن باز بودن آن است. کدهای کامل این فریمورک هم اکنون در گیت‌هاب موجود است و هر فردی می‌تواند آن‌ها را بررسی، اصلاح یا توسعه دهد. از طرف دیگه جامعه عظیم توسعه‌دهندگان .NET Core پشتیبان شما هستند و به شما در توسعه سریع و یکپارچه برنامه‌ها کمک خواهند کرد.
این ویژگی باعث می‌شود بهبودها و رفع مشکلات و باگ‌ها خیلی سریع اتفاق بیافتد و دیگر نیازی نیست مدت زیادی برای انتشار نسخه جدید اپلیکیشن منتظر بمانید.
انعطاف‌پذیری چارچوب منبع باز دلیل دیگری است که انتخاب .NET Core را به انتخاب ایده‌آلی برای توسعه‌دهندگان تبدیل کرده است. بسته به نیازمندی‌های پروژه‌ای که در حال انجام آن هستید می‌توانید کامپوننت، کتابخانه یا هر ویژگی دیگری را به پروژه خود اضافه کنید. علاوه‌بر این در زمان انتشار یک بروزرسانی جدید نیازی به آپدیت کل فریمورک نخواهید داشت و می‌توانید فقط بروزرسانی بخش مورد نظر را در زمان بسیار سریع‌تری انجام دهید.

2- پشتیبانی از پلتفرم‌های متنوع

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب توجه .NET Core پشتیبانی از قابلیت چند پلتفرمی است. شما برای استفاده از این فریمورک باید از سیستم عامل ویندوز استفاده کنید اما اپلیکیشن‌ها و برنامه‌هایی که در آن توسعه می‌دهید می‌تواند روی پلتفرم‌های دیگری از جمله مک، ویندوز و لینوکس اجرا شود. Visual Studio IDE قابلیتی است که به شما این امکان را می‌دهد که وب اپلیکیشن‌های خود را روی هر بستری ایجاد کنید.
دانت نت Core بسته‌ها و پکیج‌های متنوعی دارد که با انواع سیستم‌عامل‌ها سازگار بوده و به شما امکان می‌دهد برنامه‌های خود را برای لینوکس و مک توسعه دهید. پس از ساخت برنامه‌ها شما این امکان را خواهید داشت که بدون در نظر گرفتن سیستم‌عامل یا پلتفرم مورد نظر، از کدهای خود در سایر پروژه‌ها استفاده کنید.

3- قابلیت برنامه‌نویسی سطح بالا!

فریمورک ASP.NET Core نسبت به نسخه‌های قبلی از نظر معماری و ساختار مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید را شامل می‌شود از جمله:
• مدیریت خودکار حافظه
• عدم وابستگی به پلتفرم خاص (Cross-platform)
• مدیریت پکیج‌ها
• Garbage collection
• عدم وابستگی به زبان
• برنامه‌نویسی غیر همزمان (Asynchronous)
• سادگی و سرعت در شخصی سازی اپلیکیشن‌های سازمانی
• امکان توسعه برنامه‌های MVC و RESTful
• پشتیبانی از قابلیت چند زبانه
مجموع این قابلیت‌ها به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند که بتوانند برنامه‌های تحت وب را آسان، سریع و کارآمدتر توسعه دهند.

4- عملکرد بالا

عملکرد بالای ASP.NET یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این فریمورک است که توسعه‌دهندگان را جذب خود کرده است. با استفاده از ASP.NET Core شما می‌توانید مطمئن باشید که برنامه نهایی شما از نظر کارآیی، انعطاف‌پذیری و قابلیت مقیاس‌پذیری عالی است و می‌توانید ضمن توسعه راحت برنامه‌ها با قابلیت نگهداری آسان، از کدهای خوب مجددا در پروژ‌ه‌های بعدی استفاده کنید. این قابلیت‌ها به راحتی با بهره‌گیری از ابزارهای بهینه‌سازی و کتابخانه مرکزی برای توسعه‌دهندگان Core فراهم شده است.
در زمان کامپایل شدن کدها، کدها به صورت خودکار بهینه می‌شوند و همین قابلیت به بهبود کارایی نهایی برنامه شما کمک قابل توجهی می‌کند.
علاوه‌بر این موارد مفاهیم جدید، چرخه‌های سریع انتشار به‌روزرسانی‌ها و بهینه‌سازی‌های انجام شده در استفاده از حافظه و فضای استفاده شده توسط برنامه؛ این فریمورک متن باز را به گزینه‌ای جذاب برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی، اینترنت اشیا و مبتنی بر ابر تبدیل کرده است.
کارکردهای این فریمورک ماژولار تنها مختص توسعه دهندگان نیست بلکه راهکاری مطمئن و مقرون به صرفه در اپلیکیشن‌ها است.

5- سادگی، کلید موفقیت ASP .NET

یکی دیگر از دلایل موفقیت این چارچوب سادگی آن است. ویژگی‌های کلیدی مانند ثبت فرم‌ها، اعتبارسنجی مشتریان یا پیکربندی سایت با بهره‌گیری از این چارچوب خیلی سریع و بدون دردسر اتفاق می‌افتد. این قابلیت‌ها که در نسخه MVC به شکل آزمایشی اجرا شد این امکان را می‌دهد که برنامه‌های تحت وب مبتنی بر API را بدون نگرانی توسعه دهید و به راحتی تست کنید.
کدهای نوشته شده در ASP.NET ذاتا ماهیت استفاده مجدد دارند به این معنی که شما می‌توانید یکبار کد خود را بنویسید و هرتعداد بار که می‌خواهید از آن در پروژه‌های دیگر استفاده کنید. این قابلیت مبتنی بر یک ویژگی سمت سرور پیاده سازی شده است که نگهداری کدها را هم بسیار ساده‌تر می‌کند.
علاوه‌بر این پیکربندی‌های درونی  داده‌ها، فرآیند پیچیده‌ای ندارد و در نتیجه ثبت و اضافه کردن کامپوننت‌های جدید بسیار ساده خواهد بود.

6- صفحات Razor

این یک قابلیت جدید است که در آخرین نسخه .NET Core ایجاد شده است. هدف این قابلیت جدید آن است که در هنگام برنامه‌نویسی صفحات، تمرکز بیشتری وجود داشته باشد. معماری کدهای مبتنی بر صفحه (page-based) توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد که رابط‌های کاربری مدرن با بهره‌وری پیشرفته را توسعه دهند.
با استفاده از این قابلیت جدید، فریمورک‌ در مقایسه با حالتی که برای هر صفحه یک View جدید ایجاد شود، پیچیدگی کم‌تری خواهد داشت. علاوه‌بر این کدهای موجود در هر صفحه می‌توانند به صورت سریع و کارآمد همگی با هم سازماندهی شوند.
قابلیت Razor ساخت برنامه‌های تحت وب مستحکم، مقیاس پذیر و با عملکرد بالا را آسان و سریع می‌کند.

7- ابزارهای جذاب برای توسعه دهندگان

یکی از قابلیت‌های خود برنامه نویسی بر پایه ASP.NET Core وجود مجموعه‌ای کامل از ابزارهای توسعه مانند Resharper و Jetbrains است که امکان توسعه آسان، تست و اجرای طیف کاملی از انواع برنامه‌ها را ارایه می‌کنند.
علاوه‌بر این، فریمورک دانت نت مایکروسافت همراه با IDE بسیار کامل و جامع Microsoft Visual Studio ارایه شده است که در بین برنامه‌نویسان زیادی محبوب و شناخته شده است. این IDE ویژگی‌های پیشرفته‌ای از جمله ساخت پروفایل، دیباگ کردن، تست Unit و ادغام با GIT را برای شما فراهم خواهد کرد.
آخرین نسخه Visual Studio اکنون به شکل کاملا رایگان در دسترس عموم قرار دارد و شما می‌توانید خیلی راحت پروژه‌های خود را به این محیط جذاب منتقل کنید.

8- فریمورک همه کاره!

یکی دیگر از دلایلی که توسعه‌دهندگان به سراغ ASP.NET می‌روند همه کاره بودن آن است. با استفاده از این ابزار شما نه تنها می‌توانید برنامه‌های تحت وب توسعه دهید بلکه می‌توانید به راحتی برنامه‌هایی برای موبایل یا دسکتاپ را توسعه دهید.
این قابلیت به شما انعطاف‌پذیری فوق‌العاده می‌دهد که می‌توانید توسعه انواع برنامه‌ها را به صورت همزمان پیش ببرید و با ترکیب انواع برنامه‌ها به خروجی‌های شگفت‌انگیز و نوآورانه‌ای دست پیدا کنید.
قابلیت سوییچ کردن بین برنامه‌ها ویژگی فوق‌العاده‌ای در ASP.NET است که این فریمورک را از سایز زبان‌های برنامه‌نویسی که بر برنامه‌نویسی سمت سرور تمرکز کرده‌اند، متمایز می‌کند.
افراد با گذراندن دوره پک تولید و توسعه نرم افزار اگرچه برنامه نویس خوبی می‌شوند و با مباحث مرتبط به برنامه‌نویسی سمت وب آشنا می‌شوند اما مهارت لازم برای ورود به بازار کار را در اختیار نخواهند داشت چراکه علاوه‌بر برنامه‌نویسی افراد باید توانایی کار با پایگاه داده را هم در اختیار داشته باشند تا بتوانند اطلاعات مربوط به برنامه و کاربران را به شکلی مناسب ذخیره و بازیابی کنند. در نتیجه ما در کهکشان نور و با توجه به سابقه خودمان در زمینه آموزش تصمیم گرفتیم دوره پک MCSA: Web Application و دوره SQL Design را در قالب یک دوره پک طراحی و ارایه کنیم که دانشجویان با گذراندن این دوره بتوانند تمامی مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار حرفه‌ای را بدون وقفه و در یک دوره پیوسته بدست آورند.
منبع: radixweb

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *