سه روش اصلی کلاهبرداری در شبکه‌های اجتماعی

با اینکه شبکه‌های اجتماعی روشی فوق العاده برای برقراری ارتباط، اشتراک گذاری اطلاعات و تفریح با دیگران را برای ما فراهم می‌کند اما در عین حال راهی کم هزینه برای مجرمان سایبری است تا میلیون‌ها نفر را فریب داده و از آن‌ها سو استفاده کنند. قربانی سه کلاهبرداری رایج در رسانه‌های اجتماعی نشوید.

کلاهبرداری با روش سرمایه گذاری

آیا تاکنون در مورد یک فرصت خاص برای سرمایه گذاری که در آن به شما وعده داده شده باشد در مدتی بسیار اندک، با ریسکی بسیار کم و یا در ظاهر بدون هیچگونه خطری سرمایه شما چندین برابر خواهد شد، دیده‌اید؟ واقعیت این است که این وعده‌ها در حقیقت توعی کلاهبرداری تحت عنوان سرمایه گذاری است. کلاهبردارها به سادگی پس از اینکه به حساب‌ آن‌ها پولی پرداخت می‌کنند، آن را می‌دزدند. این مدل از کلاهبرداری‌ها اغلب با تبلیغات و داستان‌هایی از موفقیت مشتریان قبلی برای ترغیب شما به سرمایه گذاری همراه است، اما آن‌ها فقط توصیفاتی غیر واقعی برای جلب اعتماد بیشتر شما است. اغلب این کلاهبرداری‌ها سرمایه گذاری در زمینه رمزارز یا املاک است و کلاهبردارها اغلب پرداخت از طریق ارزهای دیجیتال و یا سایر روش‌های پرداختی غیر استاندارد را درخواست می‌کنند. اگر از نظر شما یک سرمایه گذاری بیش از اندازه خوب است که واقعی باشد، پس به احتمال زیاد واقعی نیست. به خاطر داشته باشد، چیزی به نام سرمایه گذاری تضمین شده با بازدهی بالا  وجود ندارد. پول خودتان را فقط در منابع قابل اعتماد و شناخته شده سرمایه گذاری کنید، نه توسط افرادی غریبه که به صورت آنلاین با آن‌ها آشنا شده‌اید.

 کلاهبرداری‌های احساسی

کلاهبرداری احساسی روشی است که در آن مجرمان فردی را که تنها و آسیب پذیر است را شناسایی کرده و با او رابطه آنلاین برقرار می‌کنند. مجرمان از هر روش و ترفندی برای جلب اعتماد قربانیان خود استفاده می‌کنند، مثلا با قربانی عکس‌های تقلبی رد و بدل کرده و یا هدایایی برای او میفرستند، سپس داستانی غم انگیز تعریف می‌کنند که در آن نیاز به پرداخت پول مثلا برای صورتحساب بیمارستان و یا هزینه سفر برای دیدار حضوری قربانی خود دارند. برای ممانعت از ملاقات حضوری، این مجرمان ممکن است بگویند که در یک صنعت یا جایگاهی کار می‌کنند که مانع از این کار آن‌ها می‌شود، مانند صنعت ساخت و ساز، صنایع دارویی بین المللی و یا ارتش. آن‌ها اغلب برای دریافت سریع پول نقد و ناشناس مانند هویتشان درخواست انتقال الکترونیکی وجه یا کارت هدیه می‌کنند. این نوع از کلاهبرداری نه تنها در رسانه‌های اجتماعی، بلکه در برنامه‌های دوستیابی آنلاین نیز رواج دارد. مراقب افرادی که به صورت آنلاین ملاقات می‌کنید باشید، کارها را به آرامی جلو برده و هرگز برای کسی که تنها به صورت آنلاین با او ارتباط برقرار کرده‌اید پولی ارسال نکنید.

علاوه بر این، اگر فکر می‌کنید که فردی را میشناسید که درمقابل چنین حمله‌ای آسیب پذیر بوده یا در یک رابطه آنلاینی است که هشدارها را به همراه دارد، به او پیشنهاد کمک دهید.بعضی وقت‌ها برای کسی که در یک رابطه عاطفی غرق شده است، توضیح اینکه وضعیت چقدر خطرناک است، بسیار سخت و دشوار است.

کلاهبرداری‌های خرید اینترنتی

کلاهبرداری‌های خرید اینترنتی زمانی اتفاق می‌افتد که شما کالایی را به صورت آنلاین با قیمتی فوق العاده پایین یا مبلغی باور نکردنی خریداری کرده‌اید اما هرگز به دستتان نمی‌رسد. تبلیغات وسوسه انگیز در رسانه‌های اجتماعی با قیمت‌های باور نکردنی، حاوی لینک‌هایی هستند تا شما را به سایت‌هایی که به نظر قانونی بوده و مارک‌هایی معروف را به فروش می‌رسانند هدایت کنند، اما اغلب این سایت‌ها جعلی هستند. مراقب وب سایت‌هایی که اطلاعات تماس نداشته و یا فرمت‌های تماس خراب و مشکل دار دارند، یا از آدرس‌های ایمیل شخصی استفاده می‌کنند، باشید نام فروشگاه اینترنتی یا آدس وبسایت آن را در یک موتور جستجو وارد کنید تا ببینید دیگران در مورد آن چه گفته‌اند.

خبر خوشحال کننده این است که بهترین دفاع خود شما هستید. کنترل اوضاع در دستان شما است. فقط در برابر کلاهبرداری‌هایی مانند این موارد هوشیار بوده تا با خیال راحت و به صورت ایمن از رسانه‌های اجتماعی بهترین استفاده را ببرید.

 

منبع: ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *