انواع مختلف مشاغل برنامه نویسی؟

زبان‌های برنامه نویسی را می‌توان در دسته‌بندی‌های مختلف قرار داد که تعدادی از آن‌ها به شرح زیر هستند

یادگیری ماشینی (Machine language): زبان سطح پایینی که در بردارنده اعداد دوگانه صفر و یک است. کد ماشینی با زبان‌های سطح بالا ترکیب و به‌اصطلاح کامپایل می‌شود تا توسط کامپیوتر قابل‌اجرا شود.
زبان‌ اسمبلی (Assembly language): زبان سطح پایین است که با اسمبلر کامپایل می‌شود. اسمبلرها کد انسانی را به کد ماشینی ترجمه می‌کنند.
زبان‌های رویه‌ای (Procedural languages ): در این زبان‌ها یک سری روند قبل از اینکه برنامه توسط کامپیوتر اجرا شود، انجام می‌شود؛ مثل «گو» (Go) و (جولیا) «Julia»
زبان‌های اسکریپت‌نویسی (Scripting languages): این زبان‌ها در اغلب موارد نیازی به کامپایل شدن ندارند و باید تفسیر شوند. تفسیر شدن به معنای این است که یک مفسر به‌جای اینکه در کد ماشینی کامپایل شود، کد را بخواند و آن را اجرا کند؛ زبان‌های برنامه نویسی جاوا اسکریپت و PHP جزء این زبان‌ها هستند
زبان‌های تابعی (Functional languages): این زبان‌ها بر مبنای اصل ایجاد برنامه‌های پیچیده از طریق جمع‌آوری تابع‌های کوچک‌تر عمل می‌کنند؛ مثل زبان‌های «هسکل» (Haskell) و «اسکالا» (Scala)
زبان‌های شی‌گرا (Object-oriented languages): این زبان‌ها بر پایه اصل ساخت برنامه‌ها با استفاده از جمع‌آوری اشیا عمل می‌کنند؛ مثل جاوا و پایتون

انواع مختلف مشاغل برنامه نویسی

مشاغل برنامه نویسی نیز مانند زبان‌های برنامه نویسی تنوع زیادی دارند و در این بخش تنها با تعداد معدودی از آن‌ها آشنا می‌شویم. برای فراگیری زبان‌های موردنیاز تمام حیطه‌های برنامه نویسی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، منابع آنلاین انگلیسی و فارسی خودآموز زیادی وجود دارد که به‌راحتی می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید و زبان‌های موردنیاز خود را بدون نیاز در دوره‌های حضوری بدون کمک مدرس فراگیرید.

البته توصیه می‌کنیم در صورت امکان حتماً در دوره‌های حضوری آموزش این زبان‌ها شرکت کنید؛ زیرا در صورت شرکت در این دوره‌ها هم زبان‌های برنامه نویسی مورد علاقه خود را راحت‌تر و بهتر یاد می‌گیرید و هم می‌توانید مدارک ارائه‌شده توسط این مؤسسات آموزشی را به رزومه کاری خود اضافه کنید و شانس‌تان را برای مشغول شدن در مشاغل بهتر و پردرآمدتر افزایش دهید. میزان درآمد مشاغل مختلف برنامه نویسی در نقاط مختلف جهان متفاوت است؛ اما در کل تمام این مشاغل جزو مشاغل پردرآمد و تخصصی محسوب می‌شود.

توسعه‌ وب

برنامه‌نویسان این حوزه در زمینه طراحی و ساخت وب‌سایت فعالیت می‌کنند. این افراد معمولاً با زبان‌های برنامه نویسی HTM ،CSS ،JavaScript ،PHP ،Python کار می‌کنند.

توسعه اپلیکیشن‌های موبایل

افراد فعال در این حیطه توسعه در زمینه طراحی و ساخت اپلیکیشن‌های موبایل فعالیت می‌کنند. زبان‌های برنامه نویسی پراستفاده در این حوزه شامل React Native ،Swift ،Flutter ،Java و Kotlin می‌شوند.

توسعه بازی

برنامه‌نویسان این حیطه در زمینه طراحی و ساخت بازی برای پلتفرم‌های موبایل و کنسول کار می‌کنند. زبان‌های برنامه نویسی مورداستفاده در این حوزه شامل C++ ،C# و Lua می‌شود.

افراد فعال در این حیطه هم برای استودیوهای کوچک و مستقل بازی‌سازی کار می‌کند و هم در خدمت غول‌های بازی‌سازی مثل سونی هستند.

مهندسی سیستم‌های کامپیوتری

در این حیطه علوم کامپیوتری و مهندسی به‌نوعی با یکدیگر ترکیب شده‌اند تا بتوان با بهره‌مندی از آن برای حل مشکلات و پروژه‌های پیچیده و دشوار دنیای نرم‌افزار، راه‌حل‌های مؤثر ارائه داد. زبان‌های برنامه نویسی مورداستفاده معمول در این حیطه شامل Python ،Java و C++ می‌شود.

برای ورود به این حرفه معمولاً ابتدا باید یک مدرک لیسانس در رشته کامپیوتر بگیرید؛ درآمد مهندسی سیستم‌های کامپیوتری بسیار زیاد است و می‌توانید با ورود به آن‌ها درآمدهای چند صد هزار دلاری کسب کنید.

یک برنامه‌نویس حرفه‌ای باید در هنگام طراحی و ساخت نرم‌افزارهای مختلف، یک سری از مهارت‌های لازم را داشته باشد که به شرح زیر هستند:

توانایی نوشتن کد تمیز و کارآمد
توانایی حل مشکلات مختلف مرتبط با حوزه کاری خود
توانایی بررسی و آزمایش اپلیکیشن‌های ساخته‌شده
توانایی برطرف کردن خطاها و باگ‌های کدها
برخورداری از مهارت‌های شنیداری و ارتباطی در سطح مناسب
داشتن روحیه همکاری تیمی با اعضای یک گروه
برخورداری صبر و داشتن توانایی تحمل شکست

یک برنامه‌نویس خوب باید بتواند نرم‌افزار هارا کاملاً مطابق با خواسته‌ها و انتظارات مشتری طراحی و ایجاد کند و خروجی نهایی کار آن‌ها کارایی لازم را داشته باشد. برنامه‌نویسان معمولاً برای جستجو جهت به دست آوردن اطلاعات موردنیازشان، طراحی و ساخت نرم‌افزار به شکل مناسب، برطرف کردن خطاها و باگ‌ها و بررسی و آزمایش کدهای خود، مدت‌زمان بسیار زیادی را صرف می‌کنند. درضمن برنامه‌نویس حتی پس از تکمیل فرآیند طراحی و ساخت یک اپلیکیشن و نرم‌افزار، باز هم باید عملکرد آن را دائماً بررسی و برای بهتر شدن آن تلاش کند.

 

 

اگر شماهم علاقمند به حوزه برنامه نویسی هستید دوره های برنامه نویسی کهکشان را از دست ندهید:

منبع: دیجیاتو

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *